خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تزریق واکسن کرونا جدی‌ترین مطالبه کارگران است/ کارگران توانایی تامین هزینه‌های درمان کرونا را ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۷۳۷۸

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه خواستار تزریق سریع واکسن کرونا (کووید۱۹) به کارگران در شرایط حاضر شد.

به گزارش ایلنا، داوود میرزایی در نشستی با کارگران ساوه و زرندیه اظهار کرد: با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در عرصه اقتصادی کشور که کارگران سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی هستند، تزریق واکسن کرونا جدی‌ترین مطالبه کارگران در چنین شرایطی است.

وی تصریح کرد: کارگران در سنگر اقتصاد در تمامی شرایط بحرانی مشغول به فعالیت بوده‌اند، امید است در دولت عدالت به خواسته جدی این قشر که همانا دریافت واکسن کرونا دست یابند و با آرامش به رونق تولید بپردازند.

دبیر اجرائی خانه کارگر ساوه و زرندیه بیان کرد: بار اصلی شکوفایی اقتصاد و تولید بر دوش کارگرانی است که در این شرایط کرونا حتی یک روز هم کار را تعطیل نکردند، در ایام پیک کرونا که کارمندان دولت تا ۷۰ درصد دورکاری دارند اما کارگران خط تولید را متوقف نکردند، زیرا اگر تنها ۱۰ درصد کارگران هم در محل کار حاضر نشوند، به تولید کشور ضربه می‌خورد.

میرزایی با اشاره به اینکه قرار گرفتن در اولویت تزریق واکسن، مطالبه‌ی به حق طبقه‌ی کارگر در این برهه‌ی زمانی است، ادامه داد: کارگران هر روز در معرض خطر ابتلا هستند چون هر روز بدون هیچ تمایزی با قبل از همه‌گیری پاندمی، مجبورند سر کار بروند، اگر مبتلا شوند، پولی برای درمان خود و خانواده‌هایشان ندارند. از سوی دیگر، باتوجه به تکمیل تقریبی ظرفیت بیمارستان‌های دولتی و تامین اجتماعی، یک خانواده کارگری در صورت ابتلا باید به بخش خصوصی مراجعه کند و چندین میلیون تومان برای بستری و درمان بپردازد.

وی افزود: کارگرانی که بیش از ۷۰ درصد آن‌ها حداقل بگیر هستند و در سال ۱۴۰۰ فقط ۴ میلیون تومان دستمزد می‌گیرند (البته دستمزدِ ۴ میلیون تومانی بسیار خوشبینانه و با احتساب تمام مزایای مزدی است)، نمی‌توانند هزینه‌های درمان بخش خصوصی را متقبل شوند؛ پس دولت و وزارت بهداشت وظیفه دارند این کارگران را به خاطر موقعیت حساسی که دارند و به دلیل ناتوانی معیشتی که در آن ناخواسته گرفتار آمده‌اند، در اولویت تزریق واکسن قرار دهند. وزارت کار نیز به عنوان متولی اصلی روابط کار و نیروی کار کشور، وظیفه دارد به دولت و نهادهای مسئول فشار بیاورد که کارگران شاغل را در اولویت قرار دهند.

وی بیان کرد: در بحث کرونا بیشترین فشار ناشی از بیکاری به طبقه کارگر وارد می‌شود. وقتی کارگری کرونا می‌گیرد از ترس اخراج، کرونای خود را پنهان می‌کند در حالی که با این کار ممکن است افراد زیادی را در محیط کار آلوده کند.

دبیر اجرائی خانه کارگر ساوه و زرندیه گفت: در چنین شرایطی اختصاص سهمیه واکسن و در اولویت قرار دادن کارگران واحدهای تولیدی و صنعتی ضروری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز