خبرگزاری کار ایران

سالاری:

برای پرداخت طلب بازنشستگان منتظر اجرای تعهد شستا هستیم/ خود را به ورشکستگی نزدیم تا مطالباتمان را وصول کنیم/ منابع بی‌سابقه‌ای را از دولت دریافت کردیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۵۷۷۱

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به یک ماه معوقه بازنشستگان، گفت: «برای پرداخت این پول منتظر اجرای تعهد شستا هستیم.»

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ مصطفی سالاری در نشست خبری امروز (دوشنبه/۱۸ مرداد) با اشاره به راه‌اندازی نسخه الکترونیک تامین اجتماعی، گفت: «اجرای نسخه الکترونیک الزام قانونی بود. از طرفی ۹۰ درصد روستاهای کشور به اینترنت دسترسی دارند و حتی زمانی که امکان دسترسی به اینترنت هم وجود ندارد، امکان دریافت خدمات برقرار است و اطلاعات پس از اتصال به کمترین حجم «دیتا» امکان بارگذاری دارند.» 

وی افزود: «با توجه به اینکه بارگذاری نسخ الکترونیک به پنهای باند زیادی نیاز ندارد و دیتایِ مختص به نسخ بسیار کم حجم است، به راحتی امکان بارگذاری آن در شهرهایی که حتی اینترنت ضعیفی هم دارند، وجود دارد.» 

وی با اشاره به فرایند حذف نسخ، گفت: «از ۱ سال و نیم پیش کار را آغاز کردیم. از خرداد سال گذشته تمدید اعتبار دفترچه‌ها را متوقف کردیم و اسفند ماه همین سال دیگر دفترچه بیمه کاغذی جدید صادر نکردیم.» 

سالاری تاکید کرد: «مراکز طرف قرارداد با تامین اجتماعی می‌توانند در عرض ۱ روز سامانه خود را به سامانه تامین اجتماعی متصل کنند.» 

خدمات درمانی جدید 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مورد خدماتی که به اعتبار نسخ الکترونیک، اجازه ظهور یافته‌اند، گفت: «رایگان شدن هزینه‌های درمان در شهرهایی که مراکز ملکی تامین اجتماعی وجود ندارد و همچنین رایگان شدن خدمات درمانی (بدون فرانشیز) برای بیمه‌شدگان بالای ۶۵ سال در شهرهایی که مراکز ملکی وجود دارند یا ندارند، از این جمله است. همچنین رایگان یا نزدیک به رایگان شدن خدمات برای بیماران صعب‌العلاج که به صورت کامل هم اجرا خواهد شد، از دیگر خدماتی است که در این بستر امکان اجرا را دارد.» 

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در حوزه درمان به سمت عدالت حرکت کرده، گفت: «ساخت ۶۱ مرکز درمانی جدید در شهرستان‌های بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت که درمانگاه تامین اجتماعی نداشتند، اضافه کردن ۳۵۷ تخت بیمارستانی مبتنی بر جمعیت، ایجاد ۲۶ درمانگاه بیمارستانی به غیر از ۶۱ مرکزی که ساخته شده، از گام‌هایی هستند که برای عدالت در توزیع امکانات درمانی برداشته شده است.» 

پرداخت مطالبات مراکز طرف‌قرارداد

سالاری در مورد پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد، گفت: «مطالبات سال ۹۹ را تا انتهای اسفند به ادارات درمان پرداخت کرده‌‌‌ایم تا به حساب مراکز طرف قرارداد واریز کنند. ممکن است که برخی هنوز از ادارات درمان طلب خود را دریافت نکرده باشند. در کل تا انتهای هر ماه مطالبات مراکز طرف قرارداد را که به نسخه الکترونیک پیوسته‌اند، پرداخت می‌کنیم. بر اساس قوانین بودجه ۹۹ و ۱۴۰۰ نمی‌‌توانیم مطالبات مراکزی را که با تامین اجتماعی همکاری الکترونیک ندارند، پرداخت کنیم. به همین دلیل در آخرین جلسه شورای عالی فناوری اطلاعات، ۲ هفته فرصت داده شد تا همه مراکز طرف قرارداد به نسخه الکترونیک بپیوندند.» 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اظهار امیدواری کرد که طرح‌هایی مانند ۳۰۷۰ (۳۰ خدمات غیرحضوری و کاهش ۷۰ میلیون بار مراجعه) در آینده به ۴۰۸۰، ۵۰۹۰ و ۶۰۹۵ تبدیل شوند که البته ۵ درصد خدمات همچنان باید غیرحضوری بماند. 

پیگیری برای دریافت ۲۰ هزار میلیارد تومان از دولت 

سالاری در ادامه با اشاره به حجم پرداخت مطالبات دولت به سازمان تامین اجتماعی، گفت: «رد دیون ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی به تازگی تصویب شد. در ۱۸ ماه اخیر مطالبات دولت را دریافت کرده‌ایم. همچنان یک ظرفیت ۲۰ هزار میلیارد تومانی وجود دارد. مطالبات دولت صرف هزینه‌های ناشی از افزایش حقوق بازنشستگان می‌شود. درنتیجه پیگیر دریافت این ۲۰ هزار میلیارد تومان هستیم.»  

وی افزود: «سازمان تامین اجتماعی با در اختیار داشتن سهام‌های باارزشی مانند «پالایشگاه نفت لاوان» و «ذوب آهن اصفهان» در ۳ سال آینده از بابت استمرار اجرای متناسب‌سازی مشکلی ندارد.» 

پرداخت یک ماه معوقه بازنشستگان 

 مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به یک ماه معوقه بازنشستگان تامین اجتماعی از بابت بازنگری در مبلغ متناسب‌سازی بازنشستگان سایر سطوح، گفت: «برای پرداخت این پول منتظر اجرای تعهد شستا هستیم چرا که می‌خواستیم از این محل منابع لازم را تامین کنیم؛ البته اگر بدعهدی بشود هم این پرداخت را انجام می‌دهیم اما من از وزیر رفاه خواهم خواست که موضوع را از شستا پیگیری کند.»

پرداخت وام بازنشستگان 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مورد نحوه پرداخت وام بازنشستگان تامین اجتماعی، گفت: «از ابتدا با کانون‌های بازنشستگان شرط کردم که وام تنها در شرایطی تامین اعتبار می‌شود که کلیه مراحل کار اعم از ثبت نام و دریافت تاییدیه‌ها به صورت غیرحضوری انجام شود و در هیچ مرحله کار حضوری انجام نشود. هر بازنشسته‌ای که درخواست دریافت این وام را داشته باشد، باید هنگامی که بانک درخواست وی را به صورت پیامکی احراز می‌کند عدد ۱ را به شماره‌ای که بانک اعلام کرده، ارسال کند.» 

وی افزود: «۲۰ درصد بازنشستگان با وجود دریافت پیامک از بانک این کار را انجام نداده‌اند که در نتیجه کانون‌ها درخواست کردند که این شرط حذف شود؛ چراکه برخی بازنشستگان به هر دلیل قادر به انجام این کار نیستند.» 

سالاری با اشاره به حجم منابع پرداخت وام به بازنشستگان، گفت: «۲۶۰۰ میلیارد تومان در سال جاری به این منظور اختصاص یافته است درحالیکه در سال‌های قبل از ۹۹ این رقم چیزی در حدود ۱۸۰ میلیارد تومان بود.» 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اظهار امیدواری کرد که سازمان برای اجرای تعهدات خود به بازنشستگان ناچار به فروش سهامش نشود. سالاری در این مورد، افزود: «ما برای دریافت طلب تامین اجتماعی خود را به ورشکستگی نزدیم و خوشبختانه منابع بی‌سابقه‌ای را هم وصول کردیم. تلاش می‌کنیم که با توجه به اینکه سهام خوبی را از دولت دریافت کرده‌ایم نفروشیم و از اوراق قرضه و صکوک برای تامین منابع مالی خود استفاده کنیم.»   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز