خبرگزاری کار ایران

در برنامه کارگر ایرانی مطرح شد؛

آیا کارگر بعد از پایان قرارداد مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۵۴۶۵

برنامه کارگر ایرانی، در آخرین ساعات روز (یکشنبه ۱۷ مردادماه) از طریق اینستاگرام پخش و میهمان این برنامه به پرسش‌هایی در مورد حقوق کار و تامین اجتماعی پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه «کارگر ایرانی» طبق روال یکشنبه‌های هر هفته، ساعت ۲۱:۳۰ روز یکشنبه (۱۷ مرداد ماه) برگزار شد و مهمان این برنامه به پرسش‌هایی در مورد حقوق کار و تامین اجتماعی پاسخ داد. 

اکبر قربانی (کارشناس روابط کار) در پاسخ به این سوال که معوقه فروردین ماه بازنشستگان چه زمانی پرداخت می‌شود، گفت: طبق مذاکرات صورت گرفته ظرف ده روز آینده این معوقه پرداخت خواهد شد. 

وی در خصوص تغییر شغل در یک کارگاه گفت: اگر شغل کارگر در یک کارگاه تغییر کند درحالیکه شغل اولش سخت و زیان‌آور بوده، دلیل نمی‌شود که شغل بعدی نیز سخت و زیان‌آور باشد. لذا برای اینکه شغل جدید هم مشمول قانون سخت و زیان‌آور شود باید موضوع در کمیته مطرح شود، بازرسی‌ها و آلاینده‌سنجی انجام شود تا در صورت تائید، مشمول قانون سخت و زیان‌آور شود. 

این کارشناس روابط کار در خصوص قطع حق اولاد گفت: اگر فرد مستمری‌بگیر باشد و حق اولاد او قطع شده باشد می‌تواند به شعبه مربوطه مراجعه کند تا علت مشخص شود. معمولا برای دختر خانم‌ها این اتفاق می‌افتد تا افراد به شعبه مراجعه کنند و شناسنامه خود را نشان دهند. با مراجعه به شعبه این مشکل حل خواهد شد و اگر حل نشد فرد باید به رئیس شعبه نامه بنویسد و در دبیرخانه خواسته‌ی خود را ثبت و منتظر جواب باشد. 

وی در ادامه در خصوص پرداخت حق بیمه توسط کارفرما گفت: کارفرما به استناد ماده ۱۴۸ قانون کار و ماده ۳۶قانون تامین اجتماعی مکلف است بیمه کارگر را واریز کند. در ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی تصریح شده است که کارفرما مکلف است سهم کارگر را از حقوق او کسر و سهم خود را به آن افزوده و در حق سازمان تامین اجتماعی تادیه نماید. قصور کارفرما در پرداخت حق بیمه نافی استفاده کارگران از امتیازات سازمان نخواهد بود. 

قربانی ادامه داد: البته برخی اوقات در عمل شعبات سازمان به وظیفه‌ی خود عمل نمی‌کنند. در ماده ۳۶ بیان شده که اگر کارفرما حق بیمه را پرداخت نکند سازمان نمی‌تواند جلوی استفاده کارگر از درمان و سایر امتیازات بیمه‌ای را بگیرد اما معمولا این کار را می‌کنند. در این مواقع بهترین کار این است که با کارفرما مذاکره شود و موضوع به شعبه مربوطه گفته شود، اگر رسیدگی نشد تنها راهکار مراجعه به مراجع حل اختلاف اداره کار است. 

این کارشناس روابط کار در خصوص امکان دریافت بیمه بیکاری بعد از پایان قرارداد گفت: در بیمه بیکاری اگر فرد بدون میل و اراده شغل خود را از دست داده باشد مشمول بیمه بیکاری می‌شود و شرایطش این است که فرد حداقل یک سال در آخرین کارگاه بیمه‌پردازی داشته باشد. 

دو راهکار وجود دارد؛ اول اینکه کارفرما نامه‌ عدم نیاز می‌دهد و با این نامه می‌توان اقدامات بعدی را برای اخذ بیمه بیکاری انجام داد. اما اگر کارفرما این نامه را ندهد و قرارداد هم تمام شده در این صورت فرد می‌تواند به اداره کار برود و شکایتی تنظیم کند. فرد در اینجا می‌تواند بازگشت به کار درخواست کند اگر کارفرما امتناع کرد، فرد می‌تواند بیمه بیکاری بگیرد. 

قربانی در خصوص فردی که بعد از اخراج، از هیئت حل اختلاف بازگشت به کار گرفته اما به شغل سابق خود بازنگشته، گفت: این فرد باید بازگشت به کار با حفظ شرایط شغلی را از هیئت درخواست می‌کرد. یعنی فرد باید به شغل خود را یا شغل همتراز خود برگردد. 

وی افزود: فردی که بعد از رای بازگشت به کار شغلی پایین‌تر از شغل سابق خود می‌گیرد، می‌تواند به اداره کار برود و موضوع را مطرح کند تا به شغل خود یا شغل همتراز برگردد. برخی مواقع کارفرما برای تحقیر کارگر از این روش استفاده می‌کند و کارگر می‌تواند نسبت به این موضوع شکایت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز