خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

فرصت زمانی پرداخت بیمه کارگران ساختمانی ۶ ماه شد/ درباره سهمیه بیمه کارگران ساختمانی به نتیجه نرسیده‌ایم/ اصلاح ماده ۵ کلید حل مشکلات کارگران ساختمانی

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۲۹۵۱

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد توضیح داد: جمعی از نمایندگان انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی با مدیران سازمان تامین اجتماعی دیدار کردند تا مطالبات خود را بیان و پیگیری کنند.

میکائیل صدیقی به خبرنگار ایلنا گفت: نمایندگان انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی به تهران سفر کردند تا در دیدار با مدیران سازمان تامین اجتماعی، مطالبات خود را بیان کنند. در حال حاضر، من و آقای شوکت در تهران حضور داریم تا مسائل بر زمین مانده را پیگیری کنیم. 

وی با بیان اینکه کارگران ساختمانی فرصت داشتند تا در بازه زمانی سه ماهه حق بیمه خود را پرداخت کنند، توضیح داد: یکی از مواردی که در جلسات خود مطرح کردیم، موضوع فرصت پرداخت حق بیمه از سوی مزدبگیران بود. پس از برگزاری جلسات، فرصت زمانی تعیین شده افزایش یافت و این مدت به ۶ ماه رسید. در حال حاضر، کارگران شرایط مناسبی ندارند. به طور قطع، افزایش فرصت زمان پرداخت بیمه می‌تواند کمک شایانی به این گروه شغلی کند. تصمیمات اتخاذ شده به زودی به استان‌ها ابلاغ خواهد شد تا به مرحله اجرا درآید. 

به گفته این فعال صنفی، بسیاری از کارگران ساختمانی واقعی بنا به دلایل مختلف، بیمه‌شان قطع شده بود. تصمیم بر این است تا تامین اجتماعی به همراه انجمن‌های صنفی وضعیت و صلاحیت آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهند. پس از اینکه بازنگری‌ها به سرانجام برسد و صلاحیت این افراد تایید شود، بیمه آن‌ها دوباره برقرار خواهد شد. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی تصمیم گرفت تا بیمه کارگران لوله‌کش آب و گاز را به دلیل داشتن جواز کسب منحل کند، تصریح کرد: این دو گروه شغلی جمعیت کثیری از کارگران ساختمانی را تشکیل می‌دهند؛ این افراد باید برای امضای پروانه گازکشی ساختمان جواز کسب داشته باشند و این موضوع از سوی سازمان نظام مهندسی تعیین شده است. تامین اجتماعی معتقد است، بیمه این افراد به دلیل داشتن جواز کسب باید باطل شود. من و آقای شوکت با آقای مهرداد قریب (معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی) گفتگو کردیم تا بیمه آن‌ها برقرار شود اما جزو سهیمه بیمه محاسبه نشود. همچنین بیمه افرادی که فعالیت صنفی و کسبی دارند، باطل شود. دستورالعمل این موضوع نیز طی چند روز آینده ابلاغ می‌شود تا وارد مرحله اجرایی شود. 

صدیقی در ارتباط با مشکلات بیمه‌ای کارگران ساختمانی که در خارج از مرزهای ایران اشتغال دارند نیز اظهار داشت: امکان اخذ سهم ۲۰ درصدی کارفرما برای کارگرانی که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند، به هیچ وجه وجود ندارد. سازمان تامین اجتماعی درنظر داشت تا بیمه این کارگران قطع کند درحالیکه آن‌ها در بازه زمانی یک ماهه به کشور میزبان می‌روند تا معیشت خود و خانواده‌هایشان را تامین کنند. تصمیم گرفته شد، قطع بیمه تا در شرایط فعلی اقدامی صورت نگیرد و بیمه آن‌ها همچنان برقرار شد. سامانه‌ای در آینده نزدیک برقرار خواهد شد تا به وضعیت این کارگران رسیدگی کند. 

این فعال کارگری با اشاره به جلسه‌ی میان نمایندگان انجمن و مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی این سازمان) توضیح داد: آقای جهانی نسبت به فعالیت‌های صنفی و سندیکایی دیدگاهی مثبت دارد؛ همچنین نسبت به به جایگاه فعالیت‌های کارگری در سه‌جانبه‌گرایی آگاه است. توجه به ظرفیت‌های فعالیت‌های کارگری می‌تواند در حل مشکلات بسیار تاثیرگذار باشد. 

وی ادامه داد: همچنین جلسه‌ای با آقای قریب به صورت اختصاصی داشتیم؛ ایشان هم نسبت به فعالیت کارگری آگاه است. برخی از مدیران تامین اجتماعی نسبت به مسائل کارگری احساس دلسوزی می‌کنند و مسائل و منافع سازمان را نیز مدنظر قرار می‌دهند. این افراد می‌دانند که سازمان یک صندوق بین‌النسلی است و باید به نسل‌های بعدی ارث برسد. متاسفانه برخی از مدیران با تصمیمات یکجانبه خود کارگران را درگیر مشکلات متعدد و بروکراسی می‌کنند. به طور مثال، تمدید نشدن کارت مهارت کارگران ساختمانی که کارت پایان خدمت یا معافیت ندارند، نمونه‌ای از این دست تصمیمات است. 

صدیقی درباره وضعیت سهمیه بیمه کارگران ساختمانی توضیح داد: درباره این موضوع هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم؛ تعیین تکلیف سهیمه بیمه کارگران ساختمانی منوط به اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی است. اگر این طرح در مجلس تصویب شود، تاثیر شگرفی بر بیمه کارگران ساختمانی خواهد داشت. اگرچه ۱۷۹ نفر از نمایندگان مجلس با آن موافق بودند اما وضعیت به طور ناگهانی تغییر کرد. در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی درنظر دارد تا ۱۰ هزار سهیمه جدید تعریف کند اما انجمن‌ها مخالف این سهمیه هستند. 

وی افزود: جلسه علنی مجلس در چهارمین روز از خرداد ماه ۱۴۰۰ به بررسی اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی اختصاص یافت که خروجی آن می‌توانست وضعیت مزدبگیران حاضر در لیست انتظار را روشن کند اما پرونده اصلاح این ماده قانونی مختومه نشد و همچنان روند درازمدت آن ادامه دارد چراکه محمدباقر قالیباف طرح بیمه کارگران ساختمانی را حساس دانست و از لزوم بررسی مجدد محاسبات سخن به میان آورد. به گفته رئیس مجلس، حساسیت و اهمیت این طرح زیاد است و از آنجا که پیشنهادهای متعددی وجود دارد، این طرح دوشوری شده و جزئیاتش در کمیسیون مربوطه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. این در حالی است که تمامی جزئیات در کمیسیون اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفته بود. 

این فعال صنفی ادامه داد: لازم است تا تمامی نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع جدی باشند. ما باور داریم تمامی کارگران باید بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی و ماده ۵ قانون تامین اجتماعی از مزایای بیمه برخوردار شوند. سهیمه باید از این چرخه حذف شود زیرا از معنا تهی است. کارگران ساختمانی از هیچ پشتوانه‌ای به جز بیمه برخوردار نیستند، بیمه این گروه هم نواقصی دارد. اصلاح این ماده قانونی نه تنها به کارگران کمک می‌کند بلکه برای منافع سازمان نیز مناسب است.

صدیقی گفت: بیمه از منظر درمانی و اجتماعی حائز اهمیت است. برخی از افراد از بیمه کارگران ساختمانی سوءاستفاده کرده‌اند که موضوع از دیدگاه انجمن‌ها اهمیت دارد. ما در ارتباط با قطع بیمه کارگران غیرواقعی با سازمان تامین اجتماعی به طور کامل همکاری خواهیم کرد. در طول یک سال گذشته، بسیاری از کارگرانی که تحت پوشش بیمه نبوده‌اند دچار حادثه شده و فوت کرده‌اند. اگر این افراد بیمه بودند به طور قطع از مستمری ناچیزی برخوردار می‌شدند تا گرهی از کارشان باز شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز