خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

استقبال انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی از اصلاح ماده ۹۷ قانون تامین اجتماعی/ چرا اجرای قانون ۳۷ سال مسکوت مانده است؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۱۸۰۴

رئیس انجمن صنفی برق‌کاران استان کرمانشاه با اشاره به ضرورت اجرای ماده ۹۷ سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان می‌خواهد این ماده قانونی را اجرا کند؛ تمامی انجمن‌های صنفی از این تصمیم تمکین خواهند کرد.

اسعد صالحی با تاکید بر اینکه عمده مشکلات کارگران ساختمانی از سهمیه‌بندی بیمه این گروه شغلی نشات می‌گیرد، توضیح داد: متاسفانه کارگران بسیاری در لیست انتظار بیمه قرار دارند تا از خدمات سازمان تامین اجتماعی برخوردار شوند اما اراده‌ای برای تخصیص سهمیه جدید وجود ندارد. 

او بیان داشت: سازمان تامین اجتماعی درنظر دارد با اجرای ماده ۹۷ قانون تامین اجتماعی، کارگران غیر واقعی را از چرخه بیمه کارگران ساختمانی خارج کند. انجمن‌های صنفی از این موضوع تمکین خواهند کرد زیرا نکته‌ای درست و قابل احترام است. پرسشی در این میان مطرح می‌شود، آیا سازمان  به تعهدات قانونی خود پایبند بوده است؟ 

مشاور کانون عالی انجمن‌های کارگری ایران ادامه داد: موضوعی به نام «سهمیه» در قانون تعریف نشده، تمامی کارگران ساختمانی که کارت مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای در دست دارند و هویت آنها از سوی انجمن‌های صنفی تایید شده باشد، مشمول برخورداری از خدمات بیمه‌ای تامین اجتماعی می‌شوند. تامین اجتماعی با زیر پا گذاشتن این قانون، حقوق مزدبگیران صنعت ساختمان را ضایع می‌کند. 

صالحی با اشاره به سبقه طولانی بیمه کارگران ساختمانی تصریح کرد: بیمه این گروه شغلی در سال ۵۲ تصویب شد اما تا سال ۸۹ مسکوت ماند. تامین اجتماعی در این بازه زمانی سهم کارفرما از بیمه کارگران ساختمانی را دریافت کرده ولی اجرای آن را به مدت ۳۷ سال به تاخیر انداخته است. به طور قطع، بسیاری در این مدت فوت کرده و تحت پوشش بیمه نبوده‌اند. آیا تامین اجتماعی پاسخگوی خانواده‌های این افراد خواهد بود؟ مدیران عامل سازمان باید پاسخگو باشند. 

رئیس انجمن صنفی برق‌کاران استان کرمانشاه با اشاره به ضرورت بررسی چرایی مسکوت ماندن اجرای بیمه کارگران ساختمانی گفت: من بازهم تاکید می‌کنم، اجرای این بیمه به مدت ۳۷ سال مسکوت مانده و یافتن دلایل آن حائز اهمیت است. فعالان صنفی این موضوع را با کمک مشاوران حقوقی خود پیگیری خواهند کرد تا نسبت به چرایی این موضوع آگاه شوند. به طور قطع، سازمان به تمامی زحمت‌کشان این صنعت بدهکار است. 

به گفته وی، ساختمان‌سازی از صنایع پرخطر است و حوادث کار متعددی در دل آن اتفاق می‌افتد اما سازمان تامین اجتماعی هیچ تعهدی در قبال غرامت ایام بیماری این گروه شغلی ندارد. بسیاری از کارگران از پوشش بیمه محروم هستند و خطر بروز حادثه هر لحظه آنان را تهدید می‌کند؛ حوادثی که می‌تواند آسیب‌های متعددی دربرداشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز