خبرگزاری کار ایران

از جلسات کارگران خباز در سبزوار چه خبر؟

سهم ۵۰ درصدی کارفرمایان از گرانی نان غیرمنصفانه است/ کارفرمایان کمر همت برای پرداخت مزد کمتر بسته‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۹۱۷۷

رئیس انجمن صنفی کارگران خباز سبزوار از بی‌ثمر ماندن برگزاری جلسات افزایش دستمزد خبر داد.

به گزارش خبرگار ایلنا، رضا دامرودی درباره آخرین وضعیت دستمزد کارگران خباز توضیح داد: نان مبلغ ۲۵۰ تومان در سبزوار گران شد؛ کارفرمایان تلاش می‌کنند تا سهم بیشتری از این گرانی ببرند و مبلغ کمتری برای مزدبگیران اختصاص دهند. 

به گفته وی، جلسه‌ای روز شنبه (دوم مردادماه) برای تعیین مزد در اداره کار برگزار شد اما نتیجه‌ای حاصل نشد. کارفرمایان تصمیم دارند تا ملبغی کمتر از ۱۰۰ تومان از ۲۵۰ تومان حاصل از گرانی نان را برای دریافتی نیروهای انسانی خود درنظر بگیرند و این مبلغ باید میان ۳ کارگر تقسیم شود و ۱۵۰ تومان باقی مانده نصیب خودشان شود. آیا این تقسیم‌بندی منصفانه است؟ 

این فعال صنفی اظهار کرد: آقای یزدی (رئیس اداره کار سبزوار) تقسیم این مبلغ به صورت برابر میان کارفرما و مزدبگیران را پیشنهاد داد. من بازهم تاکید می‌کنم، این پیشنهاد غیرمنصفانه است زیرا در هر نانوایی حدود ۳ کارگر اشتغال دارند که به صورت تقریبی سهم هرکدام ۵۰ تومان می‌شود و شاطر مبلغ بیشتری دریافت خواهد کرد. در این شرایط، نیمی از این مبلغ میان کارگران و ۵۰ درصد باقیمانده به یک نفر تعلق خواهد گرفت. 

رئیس انجمن صنفی کارگران خباز سبزوار با بیان اینکه گرانی نان با هدف افزایش دستمزد کارگران صورت گرفته، تصریح کرد: انجمن صنفی کارگران خباز می‌خواهد که ۱۹۷ تومان به کارگران و ۵۳ تومان به کارفرما تعلق گیرد. پیشنهاد دیگر ما این است که کارگران خباز از حداقل دستمزد قانونی و تمامی مزایا که از سوی کمیته مزد شورایعالی کار تعیین می‌شود، برخوردار باشند و این موضوع به صورت سالانه اجرا شود. 

دامرودی ادامه داد: آقای درفشه (رییس اتحادیه نانوایان سبزوار) با پرداخت مزد برمبنای مصوبات شورایعالی کار مخالف است و باور دارد این موضوع به دلیل تفاوت در ساعات کاری نانوایی‌ها موجب تنش می‌شود. 

به گفته وی، کارگران تصمیم داشتند مثل شهر نیشابور در اعتراض به وضعیت دستمزدها دست از کار بکشند اما تحت فشار قرار گرفتند و از تصمیم خود منصرف شدند. 

دامرودی با اشاره بر چالشی شدن جلسه تعیین دستمزد توضیح داد: سرپرست اداره کار وعده داد، پیشنهادهای ارائه شده از سوی هر دو گروه را بررسی و موضوع را با مرکز استان در میان خواهد گذاشت تا نتیجه نهایی مزد مشخص شود. از زمان برگزاری جلسه تا این لحظه، هیچ تماسی از سوی ایشان برقرار نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز