خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سرحدی‌زاده در دفاع از کارگران ابایی از هیچ فرد و گروه و نهادی نداشت

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۴۴۲۵

علیرضا حیدری گفت: سرحدی‌زاده در دفاع از کارگران هیچ ابایی از هیچ فرد و گروه و نهادی نداشت. تفکر خود را به صراحت بیان می‌کرد و از واکنش‌ها نگران نبود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، 25تیرماه سالگرد درگذشت مردی است که خیلی‌ها او را با قانون کار می‌شناسند. ابوالقاسم سرحدی‌زاده وزیر کار دولت میرحسین موسوی بود که دفاع تمام قد او از کارگران در دوران وزارت و همچنین در سه‌ دوره ‌ی حضورش در مجلس شورای اسلامی نام خوشی از او در بین کارگران به یادگار گذاشت. 

علیرضا حیدری (فعال کارگری) در خصوص ابوالقاسم سرحدی‌زاده و نگاه ایشان به موضوع عدالت اجتماعی، می‌گوید: شاید یکی از بزرگترین اقدامات مرحوم سرحدی‌زاده پیگیریِ تصویب قانون کار به شکل کنونی باشد. در واقع قانون کار حاصل یک پروسه‌ی ده ساله‌‌ی چانه زنی بود که در نهایت در سال 69 تصویب شد و در جریان پروسه‌ی این قانون مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد شد؛ نهادی که وظیفه‌ی اصلی آن ایجاد هماهنگی و حل مشکلاتی بود که بین مجلس و شورای نگهبان بر سر تصویب قوانین پرمناقشه به وجود می‌آمد. 

وی با اشاره به دوره‌ی طولانیِ بحث در مورد تصویب قانون کار گفت: بعد از انقلاب بحث بر سر این بود که اگر قرار است نگاه عدالت‌طلبانه در مورد نیروی کار داشته باشیم قانون کار چگونه باید تغییر کند تا کارگران به حقوق واقعی خود برسند. 

حیدری اظهار کرد: آقای سرحدی زاده اعتقاد راسخی به تشکیل تعاونی‌ها از جمله تعاونی امکان داشتند. ایشان معتقد بودند اگر قرار است برای کارگران کاری انجام شود باید در قالب شکل‌گیری تعاونی‌ها این کار را انجام داد و می‌گفتند برای تامین اقلام مصرفی و نیازهای اساسی خانوار کارگری باید تعاونی‌های مصرف کارگری را تشکیل و توسعه داد. 

وی افزود: همچنین آقای سرحدی‌زاده در خصوص اسکان و محل سکونت کارگران معتقد بودند می‌شود در قالب تعاونی‌های مسکن کارگری این کار صورت بگیرد. شکل‌گیری اتحادیه‌ی اسکان و اتحادیه‌ی امکان در واقع حاصل تفکرات آقای سرحدی ‌زاده در خصوص روند ارائه‌ی خدمات به نیروی کار بود.

حیدری خاطرنشان کرد:  در سال 1366 وقتی دوره 8ساله‌ی جنگ را تجربه ‌می‎کردیم، موضوع فریز کردن مزد کارگران و پرداخت بن کارگری برای اقلام ضروری مطرح شد که همین اتحادیه‌ی امکان، متولی توزیع گسترده‌ی کالاهای ضروری سفره‌ی خانوار کارگری شد و موضوع را مدیریت و اجرا کرد. در واقع می‌خواهم بگویم که تفکر اتحادیه‌ی تعاونی‌های مصرف کارگری در آن زمان خودش را به خوبی نشان داد. چرخه‌ی توزیع این کالاها  در آن شرایط سخت در واقع موید این بود که تفکر آقای سرحدی زاده تفکر درست و به جایی بوده و کاربرد عملی داشته است.  

این فعال کارگری با اشاره به حضور آقای سرحدی زاده در مجالس سوم، پنجم و ششم شورای اسلامی گفت: مجموعه‌ی قوانین حمایتی در حوزه کار و در حوزه تامین اجتماعی و همچنین بحث قانون بیمه بیکاری مسائلی بود آقای سرحدی زاده پیگیری می‌کردند. با تصویب قانون بیمه بیکاری قرار شد صندوق مستقلی برای کمک به افرادی که به هر دلیلی شغل خود را از دست داده‌ بودند، ایجاد شود که این کمک و خدمت بزرگی بود.  

حیدری تاکید کرد: ظاهرِ آنچه ما در رابطه با آن صحبت می‌کنیم و باطنِ آن، که بحث عملکرد و ارزیابی تفکرات آقای سرحدی‌زاده است و منتج به تصویب قوانین حمایتی از کارگران شد، همه نشان دهنده‌ی تفکر عمیق آقای سرحدی‌زاده است.

این فعال کارگری با شاره به صراحت لهجه‌ و تفکر عدالت‌طلبانه‌ی مرحوم سرحدی‌زاده گفت: ایشان در رابطه با حقوق افراد مستضعف جامعه صراحت لهجه‌ی بسیاری داشتند چراکه معتقد بودند انقلاب برای مستضعفان است. ایشان می‌گفتند دستاوردهای انقلاب باید برای این اقشار باشد و در سیاستهای اقتصادی و وضع قوانین باید جانب فقرا را گرفت. 

وی ادامه داد: توجه ایشان به سیاستهای معطوف به فقرزدایی و توانمندسازی کارگران و مستضعفان از برجسته‌ترین اندیشه‌ها و رفتارهای ایشان در قبال اقشار ضعیف جامعه بود. سرحدی‌زاده در دفاع از کارگران هیچ ابایی از هیچ فرد و گروه و نهادی نداشت. تفکر خود را به صراحت بیان می‌کرد و از واکنش‌ها نگران نبود. 

حیدری گفت: من لذت می‌بردم وقتی می‌دیدم مرحوم سرحدی‌زاده وقتی به حقوق فقرا و جامعه‌ی کارگری می‌رسیدند مصلحت اندیشی را به طور کامل کنار می‌گذاشتند و برایشان اصلا مهم نبود که صحبتهایش به مذاق عده‌ای خوش می‌آید یا نه. به راحتی هر آنچه می‌خواست در دفاع از حقوق کارگران می‌گفت و این شاید یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های آقای سرحدی‌زاده بود که من در کمتر فردی بعد از انقلاب دیدم که با این صراحت راجع به موضوعات صحبت کند، انتقاد کند و بتواند حق مطلب را ادا کند.

وی افزود: من تا به امروز کسی را با این ویژگی ندیدم که وقتی به باوری می‌رسد آن هم در مورد حقوق مستضعفین و طبقه‌ی کارگر به شفافیت و صداقت و صراحت مطالب خود را بیان کند و صرف نظر از اینکه این انتقادها و تحلیل ها مخاطبش چه کسانی باشد و چه کسانی باید پاسخگو باشند، اشکالات و ایرادات سیاستهای اقتصادی را به خوبی  بیان کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز