خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مردی که اتومبیل خود را برای خدمت به کارگران هدیه داد/ قلبِ سرحدی‌زاده برای طبقه‌ی کارگر می‌تپید

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۳۸۲۹

حسن صادقی می‌گوید: نگاه ایشان نگاه برگرفته از مشی انقلابی و توجه به طبقه‌ی کارگر بود. خط امام خط دفاع از محرومین بود و سرحدی‌زاده این خط را تغییر نداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دفاعِ تمام قد از کارگران و پایبندی به اصول اولیه‌ی انقلاب، از ویژگی‌هایی است که در مورد ابوالقاسم سرحدی‌زاده (وزیر کار دولت میرحسین موسوی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و بنیانگذار حزب اسلامی کار) بسیاری بر آن توافق دارند.

در آستانه‌ی سالگرد درگذشت ابوالقاسم سرحدی‌زاده در بیست و پنجم تیرماه حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در رابطه با او می‌گوید: من ابتدا در خصوص انقلابی بودن آقای سرحدی‌زاده بگویم که ایشان تا زمانی که جان در بدن داشتند به گواه تاریخ، دوستان، هم خطی‌های جناح چپ و کسانی که در دوران زندان هم‌بند ایشان بودند، انقلابیِ قبل از انقلاب و انقلابی بعد از انقلاب باقی ماندند. این یکی از ویژگی‌های آقای سرحدی‌زاده بود. 

وی با بیان اینکه سرحدی‌زاده حرف و مشی خود را تا آخر تغییر نداد، گفت: ایشان در تمام دوران مبارزه ی خود از امام تأسی جست و به دنبال مشی امام بودند. به همین دلیل نگاه ایشان به ضعفا معطوف بود و هیچ‌گاه مشی دفاع از ضعفا را فراموش نکردند. ایشان در تمام دوران زندگی خود، چه در مقطع مبارزاتشان در قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب و در زمان مسئولیتشان در وزارت کار و مجلس این خط مشی را کنار نگذاشتند. 

صادقی به بیان خاطره‌ای از سرحدی‌زاده پرداخت و گفت: روزی قرار بود من برای بازدید از کارخانه به یکی از شهرستانها بروم، ایشان من را دیدند و پرسیدند کجا می‌روید و من هم گفتم با اتوبوس برای بازدید به کارخانه‌ای در اراک می‌روم. آقای سرحدی‌زاده پرسیدند ماشین ندارید و من هم گفتم نه. ایشان آن زمان یک پاترول داشتند، زمانی که من از سفر برگشتم دیدم سوئیچ ماشین خود را گذاشته و گفته بودند این ماشین هدیه‌ی من به امور استانهای خانه کارگر. یعنی در حالی که خودشان ماشین نداشتند، ماشینشان را به ما و در واقع به جامعه کارگری بخشیدند. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: نگاه ایشان نگاه برگرفته از مشی انقلابی و توجه به طبقه‌ی کارگر بود. خط امام خط دفاع از محرومین بود و سرحدی‌زاده این خط را تغییر نداد. مشی امام مشی دفاع از کوخ‌نشینان بود و آقای سرحدی‌زاده در این مسیر حرکت کرد. 

صادقی تاکید کرد: سرحدی‌زاده همواره در کنار کارگران بود؛ زمانی که در سمت وزارت کار بودند ما دیدیم چگونه قانون کار را با استفساریه‌ای که از حضرت امام گرفتند، به تصویب رساندند و در همان زمان طیِ پروسه‌ی تصویب قانون کار یکی از بهترین بخش‌های نظام جمهوری اسلامی یعنی مجمع تشخیص مصلحت نظام شکل گرفت. 

وی اظهار کرد: نگاه ایشان در زمانی که در وزارت کار بودند حمایت از کارگر و تولید بود. ایشان اقتصاد تولید محور را راه حل برون رفت از فقر می‌دانستند. اقتصاد مولد را شاه کلید حل مشکل اشتغال جوانان می‌دانستند. آقای سرحدی‌زاده عشق زیادی به تولید داشت و هرازچندگاهی در حوزه‌ی تولید مشغول بازدید و شنیدن درد و دل‌های تولیدگران و کارگران شاغل در حزه‌ی اقتصاد مولد می‌شدند. 

صادقی بیان کرد: نگاه آقای سرحدی‌زاده در مجلس هم به عنوان رئیس فراکسیون کارگری این بود که چگونه مشکلی را از حوزه‌ی اشتغال مولد در اقصتاد مولد حل کند. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: زمانی که آقای کمالی رئیس کمیسیون امور اجتماعی مجلس بود و آقای سرحدی‌زاده وزیر بودند و همچنین زمانی که جای آن‌ها عوض شد، یعنی آقای کمالی به وزارت کار رفتند و آقای سرحدی‌زاده رئیس کمیسیون مجلس شدند، هم‌افزایی عمیقی بین آن‌ها بود. بین آقای کمالی و آقای سرحدی‌زاده در مبحث بن کارگری و بعد تعمیم آن به بن بازنشستگان با آقای کمالی همکاری مثال‌زدنی‌ای وجود داشت. فعالیت این دو در جهت دستگیری از طبقه‌ی کارگر مثال‌زدنی است و ما دیگر همچین فضایی را در حوزه‌ی مجلس و وزارت کار ندیدیم. 

وی ادامه داد: این نگاه در واقع عشق به جامعه‌ی کارگری بود. قلب ایشان برای طبقه‌ی کارگر می‌تپید، مشی او دفاع از محرومین بود و همه‌ی اینها برگرفته از نگاه ایشان به حضرت امام و عشق به امام بود. 

صادقی خاطرنشان کرد: امروز که سالگرد آقای سرحدی‌زاده است باید به مسئولین بگوییم که زندگی و منش و ویژگی‌های اخلاقی آقای سرحدی‌زاده را در حوزه‌ی اجتماعی، سیاسی و انقلابی‌گری مطالعه کنند و آن را سرمشق فعالیت برای خدمت به محرومین قرار دهند. آقای سرحدی‌زاده سال‌ها مسئول بودند و مسئولیتهای سنگینی چون وزارت کار و ریاست کمیسون امور اجتماعی مجلس برعهده‌شان بود ولی وقتی نام ایشان به میان می‌آید، کارگران از این نام به خوبی یاد می‌کنند. 

وی اظهار کرد: ایشان حتی زمانی که در بستر بیماری بودند کنار ثروتمندان نرفتند و در کنار کارگران در هیئت مدیره اتحادیه تعاونیهای مصرف کارگران کشور ماندند و تا آخرین لحظه هم در همین سمت بودند. هیچ‌وقت پول باعث نشد منش کارگری را فراموش کند. پس زندگی آقای سرحدی زاده در همه‌ی ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی الگو بود و ما همیشه به تشکیلاتمان می‌گوییم از این مرد انقلابی و سیاستمدار باارزش و بااخلاق تاسی بجویند. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه عده‌ای از مشی انقلاب فاصله گرفته‌اند، تاکید کرد: انقلاب ایران انقلاب ضعفا بود و سرحدی‌زاده تا آخرین روزهای زندگی خود بر این اصل پایبند بود. او خود را متعهد به ضعفا و متعهد به شعار محوری انقلاب اسلامی که «این انقلاب، انقلاب پابرهنگان است» می‌دانست. برای همین نسبت به طبقه‌ی کارگر نگاه حمایتی داشتند و به اقتصاد مولد و تولید محور اهمیت می‌دادند. 

صادقی گفت: امروز عده‌ای از شعارهای انقلاب فاصله گرفته‌اند به همین دلیل است دیدگاه‌های عدالت اجتماعی بی‌اهمیت شده است. امروز در شعار می‌گویند «مجلس انقلابی» داریم، اما دقیقا خلاف جهت انقلابی‌گری حرکت می‌کنند و یا صحبت از «دولت انقلابی» اما شعارها که می‌دهند خلاف این را می‌گوید. 

وی در پایان گفت: همه‌ی اینها باعث شده اقتصاد ما نیمه‌جان و فاقد پویایی و عزتمندی برای کارگران باشد. در این اقتصاد طبقه‌ی کارگر رنجور و بیمار است و فقر اقتصادی در گریبانش را گرفته و هر روز هم شاهد پرکشیدن کالاهای اساسی از سفره‌ی این قشر زحمتکش هستیم. دلیل همه‌ی اینها این است که مثل مرحوم سرحدی‌زاده پایبند به اصول اخلاقیِ انقلابی باقی نماندیم و تغییر جهت دادیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز