خبرگزاری کار ایران

واکنش سازمان بین‌المللی کار به حوادث کار بنگلادش/ سلامت و ایمنی کارگران در کنفرانس ۲۰۲۲ مورد توجه قرار گیرد

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۳۷۵۷

حادثه ساختمان «هاشم فودز» در بنگلادش بار دیگر توجه سازمان بین‌المللی کار به این کشور جلب کرد. این سازمان اعلام کرد؛ سلامت و ایمنی کارگران باید در کنفرانس ۲۰۲۲ مورد توجه قرار گیرد و این مولفه‌ها به حقوق اساسی آنان اضافه شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از سازمان بین‌المللی کار، دست‌کم ۵۲ کارگر در حادثه آتش‌سوزی کارخانه مواد غذایی و آشامیدنی «هاشم فودز» در منطقه «روپگانج» در «نارانیانگان» جانشان را از دست دادند. بر اساس اطلاعات منتشر شده، بسیاری از کارگرانی که دچار حادثه کار شدند، زیر سن قانونی هستتند. 

وقوع حوادث متعدد و آتش‌سوزی‌های پی‌درپی در این کشور بر ضرورت ورود این دولت به ایمنی ساختمان و کارگاه‌هایی تاکید می‌کند که هزاران نیروی انسانی در آن مشغول به کار هستند. اگر اقدامات به عمل آمده در راستای الزامات ایمنی باشد، تخلیه ساختمان در هنگام وقوع حادثه به درستی انجام می‌شود و دیگر کارگری در شعله‌های آتش نمی‌سوزد. در این صورت سازمان‌های کارفرمایی و کارگری و شرکای توسعه باید همکاری نزدیک داشته باشند.

سازمان بین‌المللی کار در حال تعامل با بازرسی کار دولت برای افزایش اثربخشی بازرسی‌های ایمنی است تا به توسعه و اجرای چارچوب ایمنی صنعتی کمک کند. این نهاد بین‌المللی امیدوار است که این حادثه دلخراش تمامی افراد درگیر حادثه را وادار کند تا با جدیت بیشتری به رفع نواقص ایمنی در محل کار بپردازند و دیگر کارگری به دلیلی ایمن نبودن کارگاه، جانش را از دست ندهد. 

ایمنی در کار اهمیت فراوانی دارد تا جایی که کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری در نخستین جلسه سال ۲۰۲۱ میلادی بر ایمنی کارگاه‌ها و ضرورت حفظ جان کارگران تاکید کرد. اعضای هیئت رئیسه کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه انتظار دارند تا سازمان بین‌المللی، امنیت و ایمنی کارگاه را در کنفرانس ۲۰۲۲ خود به رسمیت بشناسد. 

به گفته «شاران بارو» دبیرکل کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری، اعضای کنفدراسیون علاقمند هستند تا موضوع سلامت و ایمنی کارگران در کنفرانس ۲۰۲۲ مورد توجه قرار گیرد و این مولفه‌ها به حقوق اساسی آنان اضافه شود. او می‌گوید: اگر دولت‌ها به این موضوع توجه کنند، ما از اقدام و عملکرد آنان قدردانی خواهیم کرد. این موضوع بیانگر توجه بیشتر دولت‌ها و کارفرمایان برای حفظ جان کارگران و جلوگیری از بروز حوادث ناشی از کار است. باتوجه به آثار منفی بیماری کرونا و آمار بالای مرگ و میر ناشی از این ویروس مرگبار، اهمیت ایمنی کارگاه‌ها دوچندان می‌شود. توسعه کارگاه ایمن به معنای ایمنی بیشتر کارگران و خانواده‌های آنان است. آمار و اطلاعات جدید نشان می‌دهد، بیماری کرونا در اماکن عمومی مثل کارگاه‌ها رخ می‌دهد به همین دلیل ایمنی و سلامت کارگران بسیار حائز اهمیت است. 

اعضای این کنفدراسیون معتقدند؛ سازمان بین‌المللی کار باید از ایجاد محیط کار پایدار و سالم، تهیه نقشه راه برای اطمینان از رعایت استانداردهای بین المللی کار در بنگلادش اطمینان حاصل کند. بنگلادش در میان ۱۰ کشور حادثه‌خیز از منظر حوادث کار قرار دارد. کارگران این کشور همواره از سوی کارفرما مورد بهره‌کشی قرار می‌گیرند اما این موضوع از منظر سازمان‌های حمایتی پنهان می‌ماند. 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، شرکت‌ها تلاش می‌کنند با کاهش هزینه‌های تولید، درآمد و سود خود را افزایش دهند. یکی از راه‌های کاهش هزینه‌های تولید، بهره‌کشی از زنان و مردان کارگر شاغل در کارخانه‌ها است و بی‌توجهی به نکات ایمنی است. کارفرمایان با تحت فشار قراردادن کارگران، آن‌ها را مجاب می‌کنند تا در کارگاه‌هایی اشتغال داشته باشند که فاقد ایمنی است. در بنگلادش، ایمنی و فرآیند نظارت بر کارگاه‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز