خبرگزاری کار ایران

نشست توسعه همکاری‌های بین الملل در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ایران و نیجر برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۱۰۸۲

در سفر هیئت وزارت آموزش فنی و حرفه‌ای جمهوری نیجر به ایران، محمن میکسووا موصطفی، قائم مقام وزیر آموزش فنی و حرفه‌ای جمهوری نیجر و هیئت همراه، با علی اوسط هاشمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، ۱۶ تیرماه سال جاری، در محل این سازمان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، هاشمی در ابتدای این نشست ضمن تقدیر از اراده و نقش سفیران دو کشور ایران و نیجر در توسعه روابط متقابل گفت: سفیران کشورها نمایندگان عالی دولت‌ها و صدای ملت‌ها هستند و در تحقق اهداف ترسیم شده کشورها نقش مهمی را می‌توانند ایفا کنند. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه با بیان این که دو کشور ایران و نیجر، نزدیک به نیم قرن سابقه ارتباط و گفتگوی دوستانه را دارند، اظهار امیدواری کرد که فرصت پیش آمده توسعه همکاری‌های متقابل را محقق سازد. 

وی در ادامه به تربیت انسان توانمند به عنوان محور توسعه در راستای همکاری‌های دو کشور تأکید کرد و گفت: این سازمان با دارا بودن مرکز تربیت مربی، بیش از ۶۰۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی با ۵۴۰۰ کارگاه آموزشی و ۱۱ هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور، فعالیت‌های آموزشی خود را بر اساس کدهای جهانی ایسکو ۲۰۰۸ ارائه می‌دهد و گواهینامه‌های مهارت این سازمان با قابلیت ترجمه از برد جهانی برخوردار هستند و می‌توانیم این سرمایه ارزشمند ملی را با کشور نیجر به اشتراک بگذاریم. 

معاون وزیر تعاون با اشاره به این که ۴۰ درصد از متقاضیان مهارت آموزی این سازمان را فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور تشکیل می‌دهند گفت: در راستای همکاری‌های مشترک آمادگی لازم برای مهارت آموزی ۵۰۰ دانشجوی بورسیه کشور نیجر در ایران به نحوی که در بازگشت به کشورشان به عنوان مربی مهارتی نقش آفرینی کنند را داریم. 

هاشمی با بیان این که بازدید از مرکز تربیت مربی و چند آموزشگاه آزاد و دولتی سازمان در برنامه سفر هیئت آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیجر لحاظ شده است، گفت: این بازدید فرصت خوبی برای آشنایی هیئت مذکور با ظرفیت‌ها و نحوه مهارت آموزی در مراکز آموزشی ما است. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: برای ایجاد نمایندگی مرکز تربیت مربی در کشور نیجر آمادگی لازم را داریم. 

معاون وزیر کار افزود: بر اساس اسناد توسعه کشور نیجر با محوریت مشاغل با اولویت آن کشور آمادگی داریم که فعالیت‌های دو کشور را در حوزه آموزش‌های مهارتی تعمیق بخشیم. 

وی تصریح کرد: تهیه اطلس مشاغل، تدوین استانداردهای مهارتی مرتبط با مشاغل از حیث ارزیابی، شغل و حرفه و تألیف منابع مرتبط با مشاغل مورد نظر نیجر را مبنای تربیت نیروی ماهر آن‌ها قرار می‌دهیم. 

وی اعطای گواهی نامه مهارتی بعد از احراز صلاحیت حرفه‌ای برای مهارت آموزان نیجر را بخشی از زمینه‌های همکاری دو کشور اعلام کرد. 

هاشمی با تأکید بر رعایت عدالت آموزشی برای زنان و مردان در جامعه انسانی گفت: از حدود ۱۱ هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای سراسر کشور، مدیر و موسس حدود ۷ هزار آموزشگاه را زنان تشکیل می‌دهند. 

معاون وزیر تعاون افزود: مهارت به عنوان عنصری کلیدی نقش بازدارندگی و ممانعت از ایجاد مشاغل زیان آفرین و تهدید کننده دارد. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه گفت: در صیانت از مشاغل، مداومت بر مهارت آموزی یک ضرورت است. 

هاشمی افزود: در هر گونه توافق بین دو کشور نیازمند رفتار نظام¬‌مند و هدفمند بر پایه تشکیل کمیسیون‌های مشترک و منظم هستیم که همکاری‌های بعدی در گروی تشکیل و برگزاری جلسات کارگروه مشترک سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، وزارت آموزش فنی و حرفه‌ای نیجر و وزارت خارجه خواهد بود. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: رویکرد اصلی ما در مهارت آموزی، مهارت جامعه محور و تقاضا محور است و در آموزش نیروی انسانی کشور نیجر نیز با بهره گیری از ظرفیت‌های مشترک، مهارت آموزی براساس تقاضا محوری و بر پایه استعدادیابی را دنبال خواهیم کرد. 

هاشمی با اشاره به تعطیلی مدارس آموزش فنی و حرفه‌ای نیجر گفت: آمادگی تبدیل چند مدرسه در کشور نیجر را به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای داریم. 

معاون وزیر کار افزود: آمادگی داریم تا طی سفری به کشور نیجر و تشکیل کارگروهی با مشارکت سفرای دو کشور، قابلیت‌ها و وضعیت کشور نیجر را برای همکاری دو جانبه در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای بررسی کنیم. 

وی در خاتمه بیان کرد: در صورت نیاز کشور نیجر به اعزام مربیان مهارتی از سوی ایران مساعدت لازم را خواهیم داشت و همچنین با همکاری وزارت امور خارجه در خصوص نحوه تجهیز مراکز و سرمایه‌گذاری لازم برای همکاری‌های آتی، نشست‌هایی برگزار خواهیم کرد. 

در این دیدار، محمن میکسووا موصطفی، قائم مقام وزیر آموزش فنی و حرفه‌ای جمهوری نیجر، با تشکر از حسن روابط بین دو کشور گفت: هیچ مانعی برای همکاری بین دو کشور وجود ندارد و قبلا هم ارتباطات خوبی داشته‌ایم و بعدا نیز این روابط ادامه خواهد داشت. 

قائم مقام وزیر آموزش فنی و حرفه‌ای جمهوری نیجر افزود: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای ما مساله‌ای جزیی نیست و یک مساله اصلی است چون از نزدیک با سرمایه‌های انسانی مرتبط است. 

وی همچنین گفت: کشور نیجر دارای ۲۰ میلیون جمعیت است و ۵۰ درصد از این جمعیت را جوانان تشکیل می‌دهند که نیازمند آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های عمومی هستند و از این نظر آموزش برای ما جایگاه مهمی برای رسیدن به توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد و ایران در این زمینه تجربیات زیادی داشته است و این می‌تواند پایه و اساسی برای بهره برداری دو کشور باشد. 

قائم مقام وزیر آموزش فنی و حرفه‌ای جمهوری نیجر گفت: در گفتمان رئیس جمهور کشور ما به ارزش آموزش تاکید شده است و آموزش همیشه در سیاست‌های بخشی و برنامه‌ها نقش مهمی دارد و بین ایران و نیجر به عنوان دو کشور برادر باید تبادل تجارب اتفاق بیفتد تا نگاه‌ها را به تجربیات عملی و عینی تبدیل کنیم. 

وی تصریح کرد: کشاورزی، دامداری و بهداشت برای کشور نیجر اهمیت زیادی دارد و مهارت آموزی و اشتغال در این بخش‌ها برای ما مهم است و خواستار همکاری متقابل در این حوزه‌ها هستیم. 

در ادامه مهدی کاردوست، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در نیجر، ضمن تشکر از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که زمینه نشست مشترک را فراهم آورده است گفت: این جلسه می‌تواند مبنای همکاری‌های بیشتر دو کشور به ویژه در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باشد. 

کاردوست ادامه داد: با توجه به اینکه کشور نیجر در بحث زیرساخت تازه شروع به کار کرده است، ما می‌توانیم حضور شرکت‌های ایرانی در بازار آموزش فنی و حرفه‌ای نیجر به ویژه در حوزه آموزش‌های کشاورزی را برنامه ریزی کنیم. 

وی افزود: امروز موضوع آموزش می‌تواند مشکل فقر و بیکاری را در کشور نیجر مهار کند و در چارچوب همکاری در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که می‌توانیم با کشور نیجر همکاری‌های خوبی داشته باشیم. 

وی ادامه داد: مدارس فنی و حرفه‌ای نیجر امروز تعطیل هستند ما می‌توانیم این ظرفیت‌ها را در اختیار بگیریم تا بتوانیم به کشور نیجر کمک کنیم و این بهترین فرصت است که کشور نیجر تصمیم بگیرد به شرکت‌های ایرانی توجه کند تا آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در این کشور تسهیل شود. 

برنامه‌های سفر هیئت وزارت آموزش فنی و حرفه‌ای جمهوری نیجر به ایران از ۱۵ تا ۲۰ تیر ماه سال۱۴۰۰ به میزبانی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور شامل نشست با علی اوسط هاشمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، ملاقات با حجت الله میرزایی، معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بازدید از چند آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد در استان‌های تهران و البرز، بازدید از مرکز تربیت مربی این سازمان، بازدید از مرکز تخصصی فناوری خودرو ۹ دی و نشست با بخش خصوصی و مدیران آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای می‌باشد. 

بنا بر این گزارش هیئت نیجری مذکور شامل محمن میکسووا موصطفی، قائم مقام و دبیرکل وزارت، ابراهیم ناحانچی، مدیرکل آژانس ملی ارتقای کار، وزارت اشتغال کار و حفاظت اجتماعی و زورکلینی ثانی، مدیر همکاری، وزارت آموزش فنی و حرفه‌ای نیجر هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز