خبرگزاری کار ایران

بررسی «تاریخ نظام بازنشستگی در ایران»

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۰۱۱۹

«موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا» گزارش جدید خود را با عنوان «چند نکته از تاریخ نظام بازنشستگی در ایران» منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، گزارش ۱۰۳ موسسه صبا در هشت فصل مختلف با نگاه به تجارب تاریخی، به شرایط کنونی صندوق‌های بازنشستگی پرداخته و تاکید شده آنچه امروز در این حوزه مشاهده می‌شود پیامد تصمیم‌ها و انتخاب‌های گذشته است. میکائیل عظیمی، تهیه‌کننده این گزارش در بخشی از مقدمه خود آورده است: در سال‌های اخیر بارها در فضای عمومی و کانون‌های کارشناسی و نهادهای سیاست‌گذاری، سخن از بحران صندوق‌های بازنشستگی ایران و رفته به فراخور، تصویری از وضعیت چالش‌برانگیز و پرمخاطره آن‌ها ارائه شده است. در این سال‌ها گزارش‌ها، پژوهش‌ها و آثار ارزنده‌ای به ریشه‌یابی این وضعیت و شناسایی راه‌های برون‌رفت از آن پرداخته‌اند. به نظر می‌رسد مرور آثار یاد شده دلالت از آن دارند که وضعیت کنونی صندوق‌های بازنشستگی نتیجه و پیامد تصمیم‌های مختلفی است که طی سال‌های گذشته اتخاذ شده است. 

در این گزارش با تکیه بر رویکرد تاریخی، سیر تکامل نظام بازنشستگی و فراز و فرود سازمان‌ها / صندوق‌های مربوط بازخوانی شده است. به نظر می‌رسد خوانش دوباره سیر تاریخی یاد شده می‌تواند راه به شناسایی ریشه‌های برخی چالش‌ها و اختلاف‌نظرها برده و مقدمه مفیدی برای شناخت شرایط کنونی و مسیر بهبود فراهم کند. در این چارچوب پس از یادآوری بسیار مختصر از ضرورت رویکرد تاریخی، به سیر تکامل نظام بازنشستگی در ایران پرداخته و در این سیر برخی از مقاطع و رخدادهای کلیدی را برجسته کرده است. همچنین برخی از نکات تاریخی درباره صندوق بازنشستگی کشوری تصریح شده و به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این صندوق در دهه‌های گذشته اشاره شده است. در پایان این گزارش نیز تلاش شده تا نکات کلیدی این بازخوانی به عنوان پیشنهاد عرضه شوند. 

مقدمه، چرا تاریخ؟ ، وزارت رفاه؛ سه تجربه ناکام، سازمانی برای بیمه یا نهادی برای تأمین؟ ، صندوق کشوری در سیر تاریخ رفاه، شواهدی از حرکت قهقرایی! ، یافته‌هایی برای تأمل بیشتر و پیوست‌ها، بخش‌های اصلی گزارش ۱۰۳ موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا هستند. 

گفتنی است که موسسه صبا نهاد پژوهشی صندوق بازنشستگی کشوری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز