خبرگزاری کار ایران

«سیمبانان» را مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور کنید/ جان‌مان را بر سر کارمان گذاشته‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۴۳۵

شماری از کارگران «سیمبان» از دوندگی‌های بی‌نتیجه خود برای تصویب سختی کار خود خبر می‌دهند. آن‌ها می‌گویند: سختی کار، حق کارگرانی است که سالهاست پای دکل‌های فشار قوی جان می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سیمبانی» یکی از پرخطرترین و سخت‌ترین مشاغل است. سیمبان همیشه و در شرایط بد آب و هوایی و تمام بحران‌ها باید حضور داشته باشد و هر گونه خطایی در کارش غیرقابل جبران است. یک کارگران سیمبان با بیان اینکه متاسفانه سیمبانان حتی در چارت سازمانی اداره برق قرار ندارند و با حقوق حداقلی که معیشتشان را تامین نمی‌کند، کار می‌کنند، گفت: از مسئولان وزارت نیرو و نمایندگان مجلس می‌خواهیم برای تبدیل وضعیت شغلی، افزایش دریافتی‌ها و رفع مشکلات سیمبانان که در خط مقدم نیروی کاراداره برق خدمت‌رسانی می‌کنند، چاره‌اندیشی کنند.

این کارگر با بیان اینکه بر اساس آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور، ماهیت «سیمبانی» جزو این گروه شغلی محسوب می‌شود، گفت: اگرچه بازنشستگی پیش از موعد یکی از امتیازهای سختی کار محسوب می‌شود اما سیمبانان برای بازنشستگی خود با چالش‌های متعددی روبرو هستند.

او گفت: سیمبانان که تحت مسئولیت پیمانکاران مختلف فعالیت شغلی دارند، از امتیاز سختی کار برخوردار نیستند. در شرایطی که برخی از مشاغل در وزارت نیرو با ۲۰ سال سابقه بازنشسته می‌شوند، سیمبانان هم باید با ۲۰ سال سابقه وارد دوران بازنشستگی شوند.

یکی دیگر از سیمبانان توضیح داد: کارگران سیمبان در دو گروه طبقه‌بندی می‌شوند. سیمبانان خط سرد که با قطع جریان برق کار تعمیرات را انجام می‌دهند و سیمبانان خط گرم که بدون قطع جریان برق با تخصص، کار خود را با مهارت بالا در دکل‌های فشار قوی انجام می‌دهد.

او ادامه داد: سیمبانان سالهاست در شرایط بسیار سخت در فصول گرم و سرد سال با حداقل دریافتی مشغول تعمیرات و نگهداری خطوط برق‌دار در ارتفاع تیرک و دکل‌های بزرگ در مناطق دور افتاده، بیابانی، جنگلی و کویری هستند.

این کارگر افزود: با این‌حال وزارت نیرو سیمبانان را جزو نیروی انسانی خود به حساب نمی‌آورد و می‌گوید آنها از نیروهای پیمانکاری هستند و وزارت نیرو هیچ مسئولیتی در قبال آن‌ها ندارد.

این سیمبان در خاتمه تاکید کرد: همگان به سختی و مشقت‌بار بودن شغل سیمبانی اذعان دارند. شماری از سیمبانان در سال‌های و ماه‌های گذشته جان خود را از دست داده‌اند و شماری دیگر مصدوم و قطع عضو شده‌اند لذا از مسئولان استدعا داریم اقدامات لازم جهت تصویب قانون سختی کار و زیان‌آور بودن این شغل را صورت دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز