خبرگزاری کار ایران

کارگران «سیم‌بان» خواستار حذف پیمانکاران و تشکیل نهاد کارگری شدند

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۴۰۵۶

کارگران «سیم‌بان» خط گرم در شرکت توزیع برق کشور خواستار مستقیم شدن قراردادهای کار خود با حذف پیمانکاران تامین نیرو هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منابع کارگری در شرکت توزیع برق کشور گفتند: حدود دو هزار کارگر در شرکت توزیع برق کشور به عنوان «سیم‌بان» خطوط گرم و سرد زیر نظر پیمانکاران مختلف مشغول کار هستند که از این تعداد نیمی از آنها در خط گرم فعالیت دارند که در تمامی این سال‌ها بخشی از مطالبات مزدی آنها توسط پیمانکاران برداشت می‌شود.

این کارگران مدعی‌اند؛ پیمانکار تامین نیرو در مقام کارفرما به هیچ‌یک از تعهدات مزدی خود در قبال کارگران سیم‌بان خط گرم عمل نکرده و آنها از حداقل‌های مزدی و امنیت جانی محرومند.

کارگران سیم‌بان در ادامه یادآور شدند: سالهاست پیگیر خروج پیمانکاران تامین نیرو از شرکت توزیع برق برای سیم‌بانان خط گرم هستیم اما تاکنون مسئولان هیچ تصمیم جدی برای حذف پیمانکار و نوع قرارداد کارگران نگرفته‌اند و این موضوع هر روز نگرانی کارگران را بیشتر می‌کند.

کارگران سیم‌بان همچنین مدعی هستند که شرکت واسطه‌ای هیچ نقشی در انجام تعمیرات و نگهداری شبکه‌های برق ندارد و در عمل همه امور اجرایی و آموزشی با شرکت توزیع برق است.

به گفته آن‌ها، کارگرانی که توسط شرکت‌های واسطه‌ای در شرکت توزیع برق به عنوان سیم‌بان خطوط گرم (برق‌دار) مشغول به کار هستند، امنیت جانی ندارند و هر لحظه امکان مرگ آن‌ها وجود دارد.

طبق اظهارات کارگران؛ هرچند وقت یکبار شاهد مرگ همکارانمان خود در نقاط مختلف کشور هستیم که آخرین آن دو روز پیش (۳۱ خرداد ماه) برای یکی از کارگران سیم‌بان در منطقه عسلویه به نام «سیدعلی موسوی» رخ داد. همزمان شاهد مرگ چندین سیم‌بان در نقاط مختلف کشور هستیم که غم‌انگیز‌ترین آن اردیبهشت ماه سال جاری رخ داد که همزمان ۶ سیم‌بان در مناطق سیل‌زده کرمان در ایام ماه مبارک رمضان جان خودرا از دست دادند.

کارگران سیم‌بان با بیان اینکه پیمانکار تامین نیرو فقط یک اسم است و متاسفانه مسئولیت جانی و معیشتی کارگران را برعهده نمی‌گیرند، در تشریح شغل سیم‌بانی گفتند: حرفه سیم‌بانی به عنوان شغلی مهم و حساس در شرکت توزیع برق از حدود ۲۰ سال پیش در حال انجام است. وظیفه یک سیم‌بان نگهداری و تعمیرات شبکه خطوط گرم و سرد است. کار سیم‌بانی در خطوط سرد با قطع برق انجام می‌شود اما در خطوط گرم برق قطع نمی‌شود و سیم‌بان با تخصص، کار خود را با مهارت انجام می‌دهد.

آن‌ها در ادامه افزودند: شرکت توزیع برق می‌تواند با حذف پیمانکاران تامین نیرو با کارگران سیم‌بان قرارداد مستقیم ببندد. ما کارگران انتظار داریم منابع مالی که هر ماه با وجود پیمانکاران از دریافتی ماهانه‌مان کسر می‌شد به کارگران بازگردد و با این اتفاق شاهد افزایش انگیزه در کارگران خواهد شد. در غیر اینصورت شرکت توزیع برق می‌تواند همه این منابع مالی بدست آمده را صرف مشکلات زیر بنایی خطوط برق کشور کند.

در ادامه کارگران سیم‌بان درباره مشکلات خود گفتند: متاسفانه طی سالهای گذشته به دلیل نبود نظارت بر عملکرد پیمانکار، ما از بسیاری از مزایای قانونی محروم بوده‌ایم. یکی از این محرومیت‌ها، دریافت حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار بدون دریافت اضافه کاری، تعطیل کاری جمعه کاری و سایر آیتم‌هایی است که باعث افزایش حقوق می‌شود.

آن‌ها همچنین با بیان اینکه در حال حاضر یک ماه حقوق‌مان به تاخیر افتاده و عیدی سال گذشته خود را به صورت کامل دریافت نکرده‌ایم، در ادامه اعلام کردند: از بدو فعالیت سیم‌بانان، علارغم پیگیری و علاقمندی کارگران، شورای اسلامی کار هنوز برای کارگران سیم‌بان تشکیل نشده و حتی یک نماینده کارگری هم نداشته‌اند.

آن‌ها با بیان اینکه خالی ماندن جای نمایندگان صنفی ضربات سنگین و جبران‌ناپذیری را متوجه کارگران کرده است و کارگران سیم‌بان مستثنی نیستند، در ادامه افزودند: عقیده داریم که وجود شورا و اطمینان کارگر به نمایندگان منتخب خود، جلوی خیلی از مشکلات صنفی را می‌گیرد.

این کارگران تاکید کردند: در حال حاضر به دلیل خالی بودن جای نمایندگان صنفی مطالبات کارگران سیم‌بان در اندازه حداقل‌های قانونی کار باقیمانده است و هیچ نظارت صنفی کافی بر فعالیت کار سیم‌بانان صورت نگرفته است.

به گفته این کارگران، سالهاست در شرایط بسیار سخت در فصول گرم و سرد سال با حداقل دریافتی که معیشت خانواده‌های ما را تامین نمی‌کند، مشغول تعمیرات و نگهداری خطوط برق‌دار در ارتفاع تیرک و دکل‌های بزرگ در مناطق دور افتاده، بیابانی و جنگلی هستیم.

آن‌ها با تاکید بر ضرورت ساماندهی کارگران سیم‌بان در جهت تامین معیشت، امنیت شغلی و جانی آن‌ها، افزودند: این امر باید با کمک و حمایت وزارت کار و نهادهای مرتبط دیگر از جمله وزارت نیرو صورت گیرد.

کارگران در بخش پایانی سخنان خود گفتند: سامان دادن به فعالیت‌های کارگران سیم‌بان که تعدادشان هم کم نیست، یکی از اقدامات مهمی است که نهادهای مرتبط باید آن را در اولویت کاری خود قرار دهند و پیمانکاران توزیع برق نیز باید مکلف شوند نیروی کاری‌خود را تامین مالی و بیمه‌ای کنند.

به گفته آنها؛ حرفه سیم‌بانی به عنوان شغلی مهم و حساس در توزیع برق محسوب می‌شود که نیاز به آموزش فنون و تکنیک‌های مختلف فنی در کنار ورزیدگی جسمانی، هوش و ذکاوت کافی و همچنین روحیه سالم و قوی برای جلوگیری از هرگونه اشتباه در لحظه و در ارتفاع حین کار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز