خبرگزاری کار ایران

کارگران شهرداری رودبار زیتون دست‌کم پنج ماه حقوق معوقه دارند

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۰۳۷۶

حدود ۶۰ کارگر مجموعه شهرداری رودبار در استان گیلان خواستار پرداخت مطالبات معوقه پنج ماهه خود شدند.

جمعی از کارگران شهرداری رودبار در استان گیلان در تماس با خبرنگار ایلنا، از شرایط دشوار زندگی خود در نتیجه‌ عدم دریافت دست‌کم پنج ماه حقوق خبر دادند و گفتند: در این اوضاع اقتصادی و علیرغم تهدید کرونا، حقوق کارگران شهرداری رودبار که تحت مسئولیت یک پیمانکار فعالیت دارند شش ماه به تاخیر افتاده و ما علیرغم همه سختی‌ها مجبوریم بدون دریافت حقوق کار کنیم.

کارگران شهرداری رودبار که از آذر ماه سال گذشته (۹۹) حقوق خود را از کارفرما کامل دریافت نکرده‌اند، باتوجه به اوضاع معیشتی خود در این شرایط کرونایی گفتند: ما باید برای دریافت معوقات مزدی خود دوندگی کنیم؛ کارفرما ادعا می‌کند منابع مالی ندارد و نهادهای بالادستی همانند شهرداری و شورای شهر نیز هیچ نظارتی بر اوضاع ندارند و به فکر پرداخت مطالبات مزدی کارگران نیستند.

به ادعای کارگران، شهرداری رودبار بخشی از مطالبات معوقه پنج ماهه کارگران را در دو مرحله یکبار آذر ماه ۹۹ به مبلغ یک میلیون ۷۰۰ هزار تومان و یکبار در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۵ میلیون تومان به صورت علی‌الحساب واریز کرده است.

این کارگران با بیان اینکه سخت‌ترین کار را در این شرایط نامناسب انجام می‌دهیم و کار ما برای حفظ آرامش و نظافت شهر بسیار مهم است، افزودند: باید شهردار، شوراهای شهر، استانداری و حتی مقامات استانی با نظارت بر عملکرد شرکت‌های پیمانکاری به فکر کارگران باشند و بودجه خاص برای پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها اختصاص دهند.

آن‌ها با انتقاد از اوضاع نامناسب معیشتی خود اظهار داشتند: علاوه بر دیرکرد در پرداخت دستمزدها، کارگران در زمینه پرداخت حق بیمه‌ها نیز با مشکل روبرو هستند.

به گفته کارگران؛ عدم دریافت حقوق و پرداخت نشدن حق بیمه کارگران باتوجه به شرایطی که شیوع ویروس کرونا برای کارگران ایجاد کرده، در سال جدید نگرانی‌ها را دوچندان کرده و در روزهایی که همه به دلیل ابتلا به کرونا بیشتر در خانه هستند و کارشان محدود شده، کارگران شهرداری رودبار در گرما یا سرمای سخت مناطق کوهستانی رودبار هر روز سر کارمان حاضر هستند و هیچ محدودیتی برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود.

این کارگران که تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکار در مجموعه شهرداری مشغول کارند، در ارتباط با وضعیت پرداخت حق بیمه‌های خود اضافه کردند: نمی‌دانیم چند ماه حق بیمه‌های ما به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است.

به گفته کارگران؛ طبق استعلامی که از اداره تامین اجتماعی گرفته‌ایم حدود ۱۷ ماه حق بیمه کارگران رسمی و بیش از سه ماه حق بیمه کارگران پیمانکاری به تاخیر افتاده است. بهرحال علارغم‌ عدم تمدید دفترچه‌ها در برخی ماه‌های سال، کارفرما معوقات بیمه‌ای زیادی بابت به تاخیر افتادن بیمه کارگران به تامین اجتماعی بدهکار است.

کارگران مجموعه شهرداری رودبار با بیان اینکه در استان گیلان زندگی می‌کنیم و توقع داریم مسئولان به مساله معیشت و پرداخت دستمزد ما رسیدگی کنند، در ادامه درباره سایر مشکلات خود گفتند: از ابتدای سال جاری فاقد قرارداد کار هستیم و هیچ سالی نسخه‌ای از قرارداد کار در اختیار ما کارگران قرار نمی‌گیرد. این مسئله موجب شده امنیت شغلی‌مان از دست برود. در عین حال در طول این سال‌ها بارها کارگران شاهد بوده‌اند بعد از خاتمه قرارداد، از میان همکارانشان شماری به عنوان نیروی مازاد معرفی و در نتیجه بیکار شده‌اند.

این کارگران با بیان اینکه پرداخت نشدن کامل اضافه کاری، کار شبانه و جمعه کاری‌های اجباری از دیگر مشکلات کارگران شهرداری رودبار است، افزودند: بخش دیگری از مشکلات ما مربوط به ایام مرخصی است. بسیاری از کارگران از مرخصی استحقاقی دو و نیم روز در ماه خود نمی‌توانند به خوبی استفاده کنند. در برخی مواقع مشاهده شده کارگری که حین استفاده از مرخصی است به اجبار به محل کار خود فراخوانده می‌شود.

این کارگران در ارتباط با درج عناوین شغلی غیر واقعی در لیست بیمه‌ای نیز گفتند: به دلیل غیرواقعی بودن احکام شغلی ثبت شده در لیست‌های بیمه سازمان تامین اجتماعی بسیاری از کارگران رسمی مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور برای استفاده از مزایای مشاغل سخت و بازنشستگی پیش از موعد دچار مشکل هستند.

کارگران شهرداری رودبار با تاکید بر اینکه ما کارگران پیمانی بعد از سال‌ها کار از همه مزایای قانونی کار بی‌بهره بوده و از قراردادهای موقت خود با پیمانکار خسته شده‌ایم، در ادامه گفتند: حذف قراردادهای خانمان‌سوز پیمانکاری یکی دیگر از مطالبات کارگران شهرداری رودبار است. به اینکه سال‌ها به صورت پیمانی در استخدام یک شرکت پیمانکاری مشغول کار هستیم، معترض هستیم و خواستار آن هستیم که وضعیت استخدامی‌مان به قرارداد مستقیم تبدیل شود.

کارگران شهرداری رودبار با اشاره به اینکه آن‌ها به دلیل ترس از اخراج توان اعتراض ندارند، گفتند: آخرین تجمعی که انجام دادیم یک هفته پیش بود که نتیجه‌ای دربرنداشت. بنابراین وقتی کارگر حامی ندارد مسلما اعتراض او هم به جایی نمی‌رسد. در عین حال از مسئولان در شهرستان گله‌مندیم که سکوت اختیار کرده و در پیگیری مطالباتمان هیچ واکنشی جدی از خود نشان نمی‌دهند.

آنها در خاتمه گفتند: انتظار داریم مسئولان موضوع معوقات مزدی کارگران شهرداری رودبار را پیگیری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز