خبرگزاری کار ایران

فراخوان اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری جهت حضور حداکثری در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۰۲۰۳

اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، کارگران را به حضور حداکثری در انتخابات دعوت کرد.

به گزارش ایلنا، اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، فراخوانی را با امضای «حسن صادقی» (رئیس این اتحادیه) منتشر و کارگران به حضور حداکثری در انتخابات میاندوره‌ای مجلس یازدهم دعوت کرد.

متن این فراخوان را در ادامه می‌خوانید:

جامعه کارگری در حالی وارد قرن جدید شده است که با موضوع مهم و اساسی به نام انتخابات روبرو است. کارگران به عنوان یکی از اضلاع کسب و کار، می‌بایست، همانگونه که در حرکت کشور به طرف تعالی مشارکت دارند، در نظام تصمیم‌سازی کشور، نقش بیشتری ایفا کنند. مشارکت حداکثری کارگران در انتخابات و انتخاب فرد اصلح می‌تواند از آلام و دردهای جامعه کارگری کم کند، انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستاها در سطح کشور و انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در برخی از استان‌هایی که پیش رو داریم می‌تواند روزهای سرنوشت‌سازی را برای کشور رقم بزند و این مهم تنها با همراهی و همدلی میسر است. کارگرانی که بعد از انقلاب با تلاش و کوشش بی‌وقفه خود چرخ اقتصاد کشور را حرکت داده و در سخت‌ترین شرایط دست از تلاش و کوشش مضاعف خود برنداشته‌اند می‌بایست در معادلات سیاسی و اقتصادی، درنظر گرفته شوند و این مهم مستلزم آن است که خودشان هم در صحنه‌ها حضور داشته باشند و عقب نکشند. کارگران، ستون فقرات کشور هستند و حضور حداکثری آنان در انتخابات سال ۱۴۰۰ بیانگر جمهوریت اسلامی ایران می‌باشد و سبب بهبود قدرت کشور در منطقه خواهد شد. این قشر از جامعه در انتخابات پیش رو با چشمان باز و بصیرت بالا با تحقیق و پژوهش یک فرد اصلح را انتخاب خواهند کرد و مانند دیگر اقشار جامعه در این عرصه بزرگ و سرنوشت ساز جامعه شرکت می‌کنند؛ آری؛ کارگران یک قشر عظیم در جامعه هستند که می‌توانند با انتخاب یک فرد اصلح و باتجربه و دلسوز به خواسته‌های صنفی خود برسند و بهتر می‌توانند به کشور خود خدمت کنند. لذا کارگران با آگاهی در انتخابات شرکت می‌کنند و سرنوشت خود را برای مدت چهار سال به دست یک فرد اصلح خواهند داد. از طرفی دشمنان انقلاب و نظام به اهمیت شرکت کارگران در انتخابات آگاهی دارند؛ لذا همواره این قشر عظیم را با تبلیغات گسترده و منفی خود از شرکت در انتخابات دلسرد می‌کنند. امام جامعه کارگری آگاه بوده و با حضور گسترده و حداکثری خود همانند قبل توطئه دشمنان انقلاب را خنثی خواهد نمود. 

این ایّام مشکلات فراوانی از جمله مشکلات معیشتی و دستمزد که ناشی از افزایش تورم می‌باشد، دست به گریبان جامعه کارگری کشور شده است. شاید برخی‌های دلیل این نابسامانی‌ها را عملکرد ضعیف دولت در اقتصاد و دستگاه‌های اجرایی بدانند ولی به این نکته باید توجه داشت که در اداره امور کشور و همچنین وظایف و اختیارات محوله به دولت، ارگانها و سازمانهای دیگری نیز دخالت دارند که در کنار دولت تأثیر بسزایی در رقم خوردن چنین شرایطی دارند. چه بسا اگر شاهد کارشکنی‌ها و دست اندازی‌هایی از سوی برخی صاحبان قدرت، ارگانها و سازمانها در کشور نبودیم، مردم کشور خصوصاً جامعه کارگری رضایت بیشتری از عملکرد دولت فعلی داشته بودند و شاهد اصلاحات جدیدی در امور و روابط بین المللی کشور بودیم. 

انتخاباتی که برای جامعه کارگری کشور بسیار حائز اهمیت می‌تواند باشد، انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی می‌باشد. برادران و خواهران گرانقدر، کارگران شاغل و بازنشسته مستمری بگیر عزیز، ازکارافتاده بزرگوار، بازمانده صبور؛ با انتخاباتی روبرو هستیم که قطعاً در پیگیری مطالبات ما در صورت حضور هوشمندانه مؤثر خواهد بود و در صورت‌عدم حضور و یا حضور بی‌انگیزه، عدم بهره مندی و از دست دادن بسیاری از چیزهای نیم‌بندی را که به دست آورده ایم، رقم خواهد زد. در این دوره از انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی با کاندیداهای زیادی از جبهه‌های مختلف روبه رو هستیم که می‌توانیم به یکی از کاندیداهای اصلح و شایسته و باتجربه این دوره یعنی آقای علیرضا محجوب اشاره داشت. کاندیدایی که از جنس کارگر و دلسوز کارگر است. آقای محجوب را نمی‌توان از جبهه اصلاحات یا اصولگرایان خواند بلکه می‌توان ایشان را بعنوان یک جریان فکری در جامعه قلمداد کرد. چرا که در ادوار قبلی مجلس و در زمان حضور ایشان در فراکسیون کارگری مجلس، از هر دو جبهه اصلاح طلبان یعنی آقای دکتر پزشکیان و اصولگرایان یعنی آقایان دکتر قاضی‌پور و دکتر مصری حول این محور و جریان فکری گِرد هم می‌آمدند و از دریای علم ایشان در تمامی حوزه‌ها از جمله حوزه کارگری، اقتصاد و مدیریت بهره‌مند می‌شدند. پس این بیانگر این است که آقای محجوب در راستای حل مشکلات جامعه کارگری به دور از تعصب به گرایش خاصی با تمام وجود به بررسی و حل مشکلات جامعه کارگری می‌پردازد. 

برخی از نمایندگان مجلس ممکن است بعد راهیابی به ساختمان بهارستان، خواسته‌ها و انتظارات جامعه هدف را فراموش کنند و به فکر کسب قدرت و سرمایه باشد. همین امر سبب تضعیف عملکرد نمایندگان در مجلس خواهد شد. اما در خصوص آقای محجوب این موضوع نه تنها صدق نمی‌کند بلکه در زمان حضورش در مجلس و حال که در مجلس حضور ندارد رابطه خود را با جامعه کارگری در قالب ملاقات‌های هفتگی حفظ کرده است. ملاقاتی که مستمر بوده و تاکنون جامعه کارگری جهت این ملاقات با درب بسته مواجه نشدند. پیرامون برخی طرح‌ها و لوایحی به نفع جامعه کارگری بوده و در زمان حضور ایشان در مجلس به تصویب نرسیده است ذکر این نکته ضروری است که یک دست صدا ندارد و آقای محجوب می‌بایست نمایندگان مخالف این طرح‌ها را با خود همراه می‌نمود که متأسفانه در برخی مواقع همکاری لازم را نداشته اند. لذا طرح موردنظر اکثریت آراء را کسب نمی‌کرد و با بن بست مواجه می‌شد. 

آقای محجوب در زمان حضورش در ادوار قبلی مجلس خدمات شایسته‌ای را برای جامعه کارگری شاغل و بازنشسته به ارمغان آورده است. متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، قانون بیمه کارگران ساختمانی، عقد قرارداد مستقیم با نیروهای خدماتی توسط دستگاه‌های اجرایی و حذف شرکت‌های پیمانکار و نیروهای شرکتی، قانون بازنشستگی پیش از موعد کارگران در مشاغل سخت و زیان آور، تصویب قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، قانون بیمه بیکاری برای عموم بیکاران و کارجویان و گنجاندن ماده ۱۰ قانون اصلاح ساختار صنایع مبنی بر بازنشستگی کارگران با ۲۵ سال سابقه کار از جمله این اقدامات مهم می‌باشد. طرح‌های زیادی نیز با پشتیبانی و پیگیری‌های اقای محجوب به مرحله تصویب و اجرا درآمد. 

طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۳۸۷ توسط آقای علیرضا محجوب به مجلس ارائه شد و لی به دلیل دست اندازی‌های فراوان و همراه نبودن برخی از نمایندگان مجلس اجرایی شدن این طرح را با تأخیر روبرو کرد. این طرح سرانجام در سال ۱۳۹۹ و به واسطه تجمعات صنفیِ برگزار شده در کف خیابان‌ها توسط بازنشستگان در سراسر کشور اجرایی شد. اجرایی شدن آن هم نیز پس از تماس‌های مکرر نمایندگان در فراکسیون کارگری مجلس با آقای محجوب بعنوان ارائه دهنده طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، جهت تشریح نمودن روش صحیح متناسب‌سازی و بهره مندی از رهنمودهای ایشان حاصل شد. با اندکی تأمیل می‌توان دریافت که اگر آقای محجوب در مجلس حضور داشت، به جای هزینه جهت برگزاری تجمعات صنفی، با صرف زمان جهت رایزنی با نمایندگان سعی در همراه نمودن آن‌ها می‌نمود و بدین طریق نتایج دلخواه حاصل می‌شد. 

حضور آقای محجوب در مجالس قبلی نیز مانع از تصویب برخی لوایح و طرحی پیشنهادی بر علیه جامعه کارگری شده است. در مجلس پنجم خروج کارگاههای زیر ۵ نفر کارگر به تصویب رسید و جامعه کارگری سال‌ها نتوانست عوارض این مصوبه را برطرف کند. طی سالهای اجرای این قانون میلیون‌ها کارگر به دست قانون عرضه و تقاضای بازار کار رها شدند و هیچ گونه حمایتی در خصوص حقوق از دست رفته آنان توسط هیچ مرجعی در کشور صورت نگرفت. بعضاً بیمه این کارگران هم توسط کارفرما رد نمی‌شد. 

در مجلس نهم و دهم بارها تصمیم گرفتند قانون کار را با هدف اصلاح آن، به نفع کارفرمایان تغییر دهند. اما حضور نمایندگانی مثل آقای محجوب، خانم جلودارزاده، آقای بادامچی، آقای قاضی‌پور و دیگران که نماینده مستقیم کارگران بودند، جلوی این هجوم به حقوق کارگران گرفته شد. 

تصویب قانون کار که در سال ۶۹ پس از فراز و نشیب‌های فراوان نهایتاً با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام به انجام رسید. تصویب قانون الزام درمان مصوب سال ۱۳۶۸ و همچنین تصویب قانون بیمه بیکاری در سال ۱۳۶۶ و سایر قوانین مرتبط با حقوق نیروی کار در عرصه شاغلین، بازنشستگان و بیکاران اهمیت نهاد مجلس را دو چندان می‌کند. متاسفانه غفلت جامعه کارگری در خصوص تعصب به حضور نماینده‌ای از جنس کارگر در مجلس سالهای اخیر باعث شده است حفظ و حراست از قوانین حمایتی موجود به مخاطره بیفتد. امروز تلاش ما بر این است که جامعه کارگری یک نماینده را با تأخیر به مجلس بفرستد که در جای خود محل تأمل است. البته که آقای محجوب از نظر ما یک جریان فکری است و صرفاً در غالب یک نماینده معمولی تلقی نمی‌شود ولی نباید فراموش کنیم که‌عدم حضور ایشان در مجلس طی سال‌های آینده با توجه به طرح‌ها و احتمالاً لوایحی که در آینده‌ای نزدیک به مجلس خواهد رفت چه مخاطراتی را برای کارگران به همراه خواهد داشت. 

حال که نماینده کارگران در مجلس حضور ندارد، برخی‌ها سعی در تعرض به حقوق حقه کارگران دارند و با رسیدن صدای کارگران به مجلس مخالف اند. از جمله این تعرضات می‌توان به بحث مزد توافقی و قانون کار استانی اشاره کرد. بحث مزد توافقی و قانون کار استانی در مجلس توسط۶۰ نفر از نمایندگانی که ذیل آن را امضا کرده‌اند، با قدرت در حال رسیدگی است. بعید می‌دانیم که بقیه نمایندگان با آنان همراه شوند. ما برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی از ناحیه مجلس و دولت در آینده یا باید خود را در مجلس ببینیم و از طریق مجاری قانونگذاری مانع تصویب چنین قوانینی شویم و یا باید با هزینه سنگین آن را از طریق تجمعات و تظاهرات پرداخت کنیم. عاقلانه است که راه اول را که امکان‌پذیر‌تر و کم هزینه‌تر است را انتخاب کنیم چرا که دیگران که از امکانات و ابزارهای ما نیز برخوردار نیستند راه دوم را انتخاب کرده‌اند و مسیر دسترسی به اهدافشان را از این طریق دنبال می‌کنند. 

لذا اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با فراخوان گسترده از آحاد جامعه کارگری ایران دعوت می‌کند که به شکل گسترده در انتخابات میان دوره مجلس شورای اسلامی شهر تهران حضور پیدا کنند و با آرای خود به آقای علیرضا محجوب که جریان فکری جامعه کارگری است راه ورود به مجلس شورای اسلامی را هموار کنند تا جامعه کارگری بتواند خود را نسبت به طوفان‌های در راه تا آنجا که ممکن است بیمه کند. پس وعده ما ۲۸ خرداد ماه پای صندوق‌های رای برای تضمین ورود آقای محجوب به مجلس شورای اسلامی. 

زنده باد ایران، زنده باد کارگر

حسن صادقی

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز