خبرگزاری کار ایران

در یک نشست مطرح شد؛

آیا پایان کار کودکان ممکن است؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۸۹۹

نشست «بررسی روند، تحولات مهم و وضعیت کار کودکان در ایران از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰» با حضور جمعی از اعضا و مشاورین شبکه یاری کودکان کار و فعالان حقوق کودک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نشست «بررسی روند، تحولات مهم و وضعیت کار کودکان در ایران از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰» به گزارشی که یونیسف و سازمان بین‌المللی کار در روز جهانی مبارزه با کار کودکان منتشر کرده‌اند، اشاره شد. در این گزارش، آمارهای شوکه کننده‌ای وجود دارند از جمله، افزایش کودکان کار به ۱۶۰ میلیون کودک که نیمی از آنها در وضعیت بسیار خطرناک کار می‌کنند. براساس این گزارش، تا پایان سال ۲۰۲۲، ۸ میلیون کودک در اثر فقر برخاسته از همه‌گیری کرونا به کار مجبور خواهند شد که نیمی از کودکان در کشورهای جنوب جهانی هستند.

قاسم زاده (روانشناس کودک و از موسسین شبکه یاری) ضمن اشاره به ناکارآمد بودن فعالیت‌های دولتی صورت گرفته در پنج سال اخیر مهمترین مسائل در زمینه حذف کار کودکان را دو مساله آموزش و پژوهش عنوان کرد و گفت: آموزش حقی پایه‌ای است که عدم وجود زیرساخت‌های آموزش مجازی و کیفیت پایین آن در دروه همه‌گیری کرونا موجب بازماندن حدود  ۵ میلیون کودک از تحصیل شده است.

وی با اشاره به عدم وجود مطالعات کاربردی در راستای طرح مساله جامع کار کودکان در ایران، مساله پژوهش کاربردی را به منظور ایجاد آمار و اطلاعات به‌روز و قابل اتکا برای حذف کار کودکان ضرورتی انکارناپذیر  دانست.

در این نشست، پیام روشنفکر (جامعه‌شناس و عضو هیات علمی انجمن جامعه شناسی ایران) به بررسی وضعیت کودکان خیابانی با مقایسه دو پژوهش صورت گرفته در زمینه کودکان کار و خیابان به فاصله پنج سال پرداخت.

وی چهار ضرورت اصلی در زمینه حذف کار کودک را برشمرد: پیش‌بینی کار کودکان در برنامه‌های توسعه کشور، قانونگذاری در زمینه حمایت از حقوق کودکان کار، پیوند حذف کار کودک با جنبش‌ها و سندیکاهای کار و کارگری و در آخر، پیوند حقوق مهاجران و حق تحصیل و سایر حقوق اولیه و انسانی کودکان.

در ادامه، وامقی (عضو هیات علمی مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی) عملکرد سازمان‌های مردم‌نهاد در حمایت از کودکان کار و خانواده‌ها و افراد آسیب پذیر در زمان بحران همه‌گیری کرونا را در چند حوزه سلامت، اقتصاد و کسب و کار مرور کرد.

به گفته وی، متاسفانه سطح کمک و یاری نیروهای رسمی همچون بهزیستی، شهرداری، کمیته امداد و سایر نهادها در این دوران در مقایسه با عملکرد سازمانهای مردم نهاد بسیار ناچیز بوده است.  

در پایان گفتگو درباره «طرح ممکن» در شبکه یاری، با شعار ممکن کردن حذف کار کودک صورت گرفت. یکی از اهداف اصلی طرح ممکن، تخیل اجتماعی برای پایان کار کودکان در کشور است و تبدیل مطالبه حذف کار کودک به یک خواست فراگیر اجتماعی.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز