خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی مطرح کرد؛

نسخه کاغذی دفترچه‌های تامین اجتماعی فقط یک ماه دیگر معتبر است/ انتصاب مدیران سازمان بر مبنای شایسته سالاری است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۶۱۶

دومین نشست از سلسله نشست‌های «رویای تامین اجتماعی فراگیر» با موضوع «شایسته‌گزینی و شایسته سالاری در تامین اجتماعی» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دومین نشست از سلسله نشست‌های «رویای تامین اجتماعی فراگیر» با موضوع «شایسته‌گزینی و شایسته سالاری در تامین اجتماعی» صبح امروز (۱۱ خرداد) در هتل هما برگزار شد. 

مصطفی سالاری (مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی) در این نشست، درباره شیوه استخدام در این سازمان توضیح داد: سازمان‌های مختلف از روش‌های مختلف بهره می‌گیرند تا از مسیری علنی بهترین‌ها را انتخاب کنند تا در مسؤلیت‌های مدیریتی قرار بگیرند. سازمان تامین اجتماعی هم در راستای تامین نیرو، دو شیوه جذب را در دستور کار داشت که نخست جذب نیروهای پیمانی که بعدا رسمی می‌شوند و دوم نیروهای قراردادی که در بخش‌های اداری و پشتیبانی مشغول به کار می‌شوند، است.

وی با بیان اینکه از ۱.۵ سال گذشته مقدمات برگزاری دو آزمون استخدامی فراهم شده بود، اظهار داشت: رویکرد سازمان این بود تا نیازی که به دلیل بازنشستگی و خروج نیروها ایجاد شده بود، مرتفع شود. همچنین اگر کمبودی ایجاد شود، بتوانیم کمبودها را از همین مسیر برطرف کنیم. رقابتی و عادلانه بودن جذب در استخدام‌ها مدنظر ما قرار گرفت. 

نسخه کاغذی دفترچه‌های تامین اجتماعی فقط یک ماه دیگر معتبر است/ انتصاب مدیران سازمان بر مبنای شایسته سالاری است

او افزود: مبحث ارتقای شغلی و انتخاب مدیران شرایط کاری را برای ما سخت‌تر می‌کرد لذا فراخوانی در ارتباط با اجرای طرح مدیران آینده در مرداد ۹۸ منتشر شد. پس از انتشار این فراخوان، قرار بود همکاران در فرایندی انتخاب شوند که مرحله اول آن شرکت در آزمونی است که سازمان سنجش برگزار می‌کند. شهریور سال ۹۸ این آزمون برگزار شد و همکاران هم از آن استقبال کردند. طبعا افرادی که در آزمون ثبت نام نکرده بودند، امکان ورود به سطوح مدیریتی را نداشتند. و به دلیل اینکه فرصت شرکت برای همه میسر نبود، تقاضایی برای آزمون مجدد مطرح شد. یک سال پس از آزمون نخست، آزمونی دیگر برگزار کردیم و زمینه انتخاب مدیران به صورت فرایندی فراهم شد. 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: همکارانی که متوسل به عوامل برون سازمانی نمی‌شدند خیلی خوب با این فرایند همراه شدند. این روزها، انتصاب مدیران بر مبنای شایستگی بدون تبعیض و توصیه انجام می‌شود، اگر این طرح به صورت بلندمدت استمرار یابد اثر خوبی برای سازمان دارد. ما این مسیر را تا امروز طی کرده‌ایم و ادامه خواهیم داد. 

سالاری درباره نسخه کاغذی دفترچه‌های تامین اجتماعی هم توضیح داد: چهار مرحله از پنج مرحله استقرار نظام الکترونیک را طی کردیم و از اسفندماه دیگر دفترچه چاپ نمی‌کنیم. پیشرفت کار خوب بوده است و یک گام باقی مانده تا اعلام کنیم دیگر کاغذ نمی‌پذیریم که به زودی و احتمالا ظرف یک ماه آینده بتوانیم آن را اعلام کنیم. همکاری بخش خصوصی هم خوب بوده و مطب‌ها و داروخانه به سامانه متصل‌اند و اگر برخی بیمارستان‌های دولتی هم کار را تکمیل کنند ما اعلام می‌کنیم دیگر کاغذ نمی‌پذیریم. 

جلب رضایت اجتماعی هدف سازمان است

روزبه کردونی (رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی) نیز در این مراسم توضیح داد: من به عنوان یک پژوهشگر اعلام می‌کنم، سیاست اجتماعی کارکردی جز جلب رضایت جامعه هدف و افزایش رفاه اجتماعی هدف دیگری ندارد. وقتی صحبت از نظام اجتماعی به میان می‌آید یعنی جامعه هدف از تمامی کارکرد آن برخوردار شوند. سازمان تامین اجتماعی در این چارچوب، سازمانی ذی‌نفع محور است. از زمان شروع ریاست آقای سالاری، ماموریتی به مرکز پژوهش‌ها واگذار شد تا خدمات سازمان را گفتمان محور به پیش ببرد. 

نسخه کاغذی دفترچه‌های تامین اجتماعی فقط یک ماه دیگر معتبر است/ انتصاب مدیران سازمان بر مبنای شایسته سالاری است

وی ادامه داد: ماه پایانی دولت را سپری می‌کنیم، تعریف و تمجید در این دوران راحت است. ما ۱۴ نشست در ارتباط با مسائل تامین اجتماعی برگزار خواهیم کرد که در این نشست‌ها، مشکلات و چالش‌ها از طریق گفتمان با اهالی رسانه و ذی‌نفعان اجتماعی مشخص خواهد شد. مدیریت سازمان گفتمان محور شده و بر مبنای تئوری‌پردازی از فهم نظامی اجتماعی پایبند است. در این دوران، هیچ مدیری اقدامات خود را از طریق گفتگو با ذی‌نفعان اجتماعی و اهالی رسانه بررسی نکرده است. 

استخدام بر مبنای شایسته سالاری است

عادل دهدشتی (معاون فرهنگی اجتماعی سازمان تامین اجتماعی) در بخش دیگری از این نشست توضیح داد: از تابستان ۹۸ فراخوان مدیریتی به استان‌ها برای استخدام مدیران اعلام شد. یکی از معیارهای اصلی آزمون کتبی سازمان سنجش بود که در دی ماه ۹۸ برگزار و نتایج آن در اواخر اسفند اعلام شد. حدود ۷ هزار نفر خواهان پست‌های مدیریتی بودند. و ما در ۲۸ اسفند ۹۸ مدیران خود که بیش از ۳۰ سال سابقه داشتند را بازنشسته کردیم. آزمون سازمان سنجش و کانون ارزیابی که در کانون مدیریت صنعتی شکل گرفت، معیار ما برای انتخاب بود. این تعداد در آزمون دوم افزایش یافت و به ۱۱ هزار نفر رسید. انتصاب مدیران در دوره مدیریت آقای سالاری بر مبنای شایسته استوار شده است و امیدواریم در دوران مدیریت‌های بعدی ادامه داشته باشد. 

نظر شرکای اجتماعی نیز در امور دخیل باشد

حمیدرضا سیفی (عضو کارفرمایی شورایعالی کار) در ارتباط با اهمیت نقش شرکای اجتماعی در انتخاب مدیران سازمان گفت: شایسته‌سالاری و شایسته‌گزینی مورد توجه است و گفتمان اجتماعی در دوران مدیریت آقای سالاری نسبت به گذشته بهتر شده است. نگاه ما نقادانه است چون ما شرکای اجتماعی سازمان هستیم. اگر سازمان درنظر دارد، اهداف و برنامه‌های استراتژیک خود را در ارتباط با انتخاب مدیران ادامه داشته باشد، می‌بایست از شرکای اجتماعی در انتخاب آن‌ها بهره ببرد. زیرا این شرکای اجتماعی هستند که می‌توانند حافظ اهداف و آرمان‌های فعلی باشند. متاسفانه آزمون‌ها در کشور ما اثربخش نبوده است حال آنکه توسعه یافتگی اجتماعی، هوش اجتماعی و IQ برای مدیران مهم هستند و اگرچه تفکر سازمان سه جانبه‌گرایی است اما نظر شرکای اجتماعی در سازمان جایی ندارد. 

برگزاری آزمون استخدامی پس از سه سال

هادی زبده شیرکوهی (معاون اداری و مالی سازمان تامین اجتماعی) نیز در این برنامه توضیح داد: عدالت اجتماعی، یکی از شعارهای حاکمیتی تاثیرگذار است. این یک شعار است اما چگونگی تحقق آن نیز مهم است. نهاد تامین اجتماعی، سازمانی فراگیر است و باید عدالت اجتماعی را به معنای واقعی اجرا کند. بهترین نقطه شروع، درون سازمان است از این رو ما شایسته‌گزینی را در دستور کار انتصابات و استخدام سازمان قرار دادیم. 

وی ادامه داد: شایسته‌گزینی در سازمان‌های محدودی اجرا شده است. آقای سالاری با این نگاه که مدیران توانمند باید در سازمان حضور داشته باشند، دست به این کار زد. اجرای این دیدگاه نیازمند یک فرایند دقیق بود. مهم‌ترین قضیه این است که ما بتوانیم فرایند دقیقی را پیاده‌سازی کنیم. در بحث اجرای آزمون کتبی از سازمان سنجش و سازمان مدیریت صنعتی درخواست کمک کردیم اما عده‌ای از همکاران نهادینه شدن این موضوع را جدی نگرفتند و تعدادی کمی در آزمون اول شرکت نکردند. درنهایت سازمان بر اساس سابقه، تحصیلات و با استفاده از نظرات مدیران عالی، مدیران استانی را انتصاب کرد. 

نسخه کاغذی دفترچه‌های تامین اجتماعی فقط یک ماه دیگر معتبر است/ انتصاب مدیران سازمان بر مبنای شایسته سالاری است

او ادامه داد: انتصابات تامین اجتماعی پیش از این سلیقه‌ای بود اما در حال حاضر مبتنی بر تعاریف خاص است. آقای سالاری به این نظام پایبند ماند اگرچه فشارهای زیادی را تحمل کرد. امیدوار هستم که این تفکرات که بازخوردهای مثبتی دارد در سازمان تامین اجتمافی نهادینه شود. مدیرعاملی که به شایسته سالاری توجه کرده است قابل تقدیر است. من از تمام کسانی که در این زمینه فعالیت داشته‌اند، تشکر می‌کنم. 

معاون اداری و مالی سازمان تامین اجتماعی درباره استخدام نیروی انسانی توضیح داد: از سال ۹۶ تا ۹۹، آزمون استخدامی در تامین اجتماعی نداشتیم و آفت نیرو داشتیم. کرونا و کاهش نیروی انسانی سبب شد تا آزمون استخدامی را در سال گذشته برگزار کنیم. ۸۹ هزار متقاضی ثبت نام و ۷۰ هزار نفر در آزمون شرکت کردند. تعداد افرادی که حد نصاب را کسب کردند، چندان زیاد نبود. ما با دو ریکرد به موضوع ورود کردیم، رویکرد اول این بود همان تعداد محدود را استخدام کنیم و رویکرد دوم، برگزاری آزمون برای دومین بار بود. البته برخی از دستگاه‌های بیرونی در کار ما دخالت کردند و ما نتوانستیم به طور کامل برنامه خود را اجرا کنیم. در حال حاضر نیز مصاحبه و گزینش انجام شده است. اولویت ما نیروی درمانی هستند. 

ارزیابی ۶ هزار متقاضی توسط کانون

بهزاد کیانی (رئیس اداره بودجه و تشکیلات اداره کل استان سازمان تامین اجتماعی) در ادامه نشست توضیح داد: آقای سالاری به دنبال عدالت، شایسته‌سالاری و عدالت است. مهم‌ترین شیوه‌ای که بر آن تاکید دارد نیز استفاده از کانون‌ها است؛ بنابراین ما کانون ارزیابی و توسعه را تشکیل دادیم. کانون‌ها به صورت آنلاین برگزار شد و تجربه خوبی برای سازمان مدیریت صنعتی به حساب آمد. توانایی شخصی و کارکردی متقاضیان پست مدیریتی مورد ارزیابی قرار گرفت. بحث محرمانگی مورد تاکید ماست و سازمان تامین اجتماعی نیز به این موضوع توجه دارد. ما در زمان کوتاه حدود ۶۰۰۰ نفر را ارزیابی کردیم. 

سازمان تامین اجتماعی، دانشگاه تاسیس کند

اکبر شوکت (عضو کارگری هیات امنای تامین اجتماعی) در این نشست توضیح داد: سازمان جمعیت چندین میلیونی تحت پوشش دارد که هزینه‌های خود به دست می‌آورد. متاسفانه در کشور ما به دلیل بیکاری و نرخ تورم، خدمات این نهاد کمتر به چشم می‌آید. ماموران سازمان بین‌المللی کار می‌گویند که سازمان تامین اجتماعی بسیار دست و دلباز است. برخی از مسئولان کشور نگاه نادرستی به سازمان تامین اجتماعی دارند که می‌تواند عاملی مخرب باشد. 

دبیر اجرایی خانه کارگر قم با اشاره به تجربه مثبت خانه کارگر در احداث دانشگاه گفت: سازمان تامین اجتماعی می‌تواند همچون خانه کارگر، دانشگاهی احداث کند و نخبگان دبیرستانی را برای اجرای امور مدیریتی سازمان تامین اجتماعی تربیت کند. 

مدیریت سالاری موفق است

نصرالله دریابیگی (رئیس کانون بازنشستگان استان مازندران) نیز گفت: من ابتدا نسبت به انتخاب آقای سالاری برای منصب مدیرعاملی سازمان انتقادهای زیادی وارد کردم اما پس از گذشت چند ماه از مدیریت ایشان، متوجه اشتباه خود و شایستگی ایشان شدم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز