خبرگزاری کار ایران

درخواستِ کارگران از دولت آینده؛

دولت بدهیِ خود را به تامین اجتماعی پرداخت کند/ در پاکدشت حتی یک درمانگاه تامین اجتماعی نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۲۴۷۲

علی ترکاشوند گفت: ما سالیان سال است که از دولت‌ها خواسته‌ایم بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند تا دست سازمان برای هزینه‌های درمان و احیای بیمارستان‌های باز شود. برخی مناطق در حال حاضر نیاز به درمانگاه تخصصی دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اجرای تمام و کمال قانون کار، امنیت شغلی، ایجاد تشکل‌های کارگری، حذف قراردادهای موقت، حذف شرکت‌های پیمانکاری، تعیین دستمزد طبق سبد معیشت و نرخ واقعی تورم و ... اینها مطالباتی هستند که سالهای سال کارگران و فعالان کارگری آن را فریاد زده اما گوش شنوایی برای آن پیدا نکرده‌اند. مطالباتی که اگرچه به دفعات مطرح شده است، اما انگار همچنان باید در مورد آن گفت و آنقدر باید تکرار کرد تا شاید اراده‌ای برای حلِ این مشکلاتِ بی‌شمار به وجود آید.

دولت بدهیِ خود را به تامین اجتماعی بدهد

علی ترکاشوند (دبیر اجرایی خانه کارگر شهر ری) در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین مطالبات کارگران از رئیس‌جمهور آینده چیست، گفت: امنیت شغلی، لغو قراردادهای موقت، لغو سفته‌های سفید امضا، ارسال لیست بیمه‌ی واقعی، جدی شدنِ بازرسی‌ها و از همه‌ مهم‌تر کنترل تورم است؛ دولت اگر نمی‌تواند نرخ تورم را کنترل کند حقوق‌ها را بالاتر از نرخ تورم افزایش دهد. 

وی در خصوص لزوم پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی گفت: ما سالیان سال است که از دولتها خواسته‌ایم بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند تا دست سازمان برای هزینه‌های درمان و احیای بیمارستان‌های باز شود. برخی مناطق در حال حاضر نیاز به درمانگاه تخصصی دارند؛ به طور مثال در پاکدشت سازمان تامین اجتماعی درمانگاهی ندارد و یا در ورامین بیمارستانی درست کرده‌ که آن را هم رها کرده‌اند. 

ترکاشوند گفت: اگر دولت بتواند بدهی خود را به سازمان بدهد هم می‌تواند حقوق بازنشستگان را به طور مرتب افزایش دهد و هم اینکه از مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی به خوبی نگهداری کند.  

دبیر اجرایی خانه کارگر شهر ری در خصوص امنیت شغلی کارگران اظهار کرد: اگر کارگران امنیت شغلی نداشته باشند امیدی به آینده ندارند و کارگری که مردد است که آیا روز بعد سر کارش است یا نه، بازدهی هم نخواهد داشت. اینها مشکلاتی است که کارگران قرارداد موقت دارند درصورتی که متخصص‌ترین و متعهدترین کارگران همین کارگران قراردادی هستند.

وی افزود: برخی کارگران ۱۵سال کارکرده اما هنوز قراردادی هستند و به همین دلیل هم همیشه حقوق حداقلی می‌گیرند و به سابقه‌ی کاری‌‌شان توجهی نمی‌شود. 

ترکاشوند گفت: رواج قراداهای موقت معضل بسیار بزرگی برای کارگران است و مشکلات بسیاری برای آنها ایجاد کرده است. در طول سالها ما این را متذکر شده‌ایم اما متاسفانه هیچ اتفاقی نیفتاده و هیچ یک از دولتها توجهی به این موضوع ندارند. امیدواریم دولت بعدی به این قشر عظیم و مولد توجه کند و اجازه ندهد به کارهای غیرمولد روی بیاورند. 

حذف قرارداهای موقت یعنی حلِ ۷۰درصد از مشکلاتِ کارگران

اکبری( دبیر اجرایی خانه کارگر زاهدان) نیز در پاسخ به این سوال مطالبات کارگران از رئیس‌جمهور آینده چیست، گفت: انتظار اول ما از رئیس جمهور آینده امنیت اشتغال و حذف قراردادهای موقت است. اگر این مشکل رفع شود، ۷۰درصد از مشکلات کارگران مرتفع شود. درواقع یکی از بزرگترین مشکلاتِ ما در بخش کارگری، افزایش قرارداد‌های موقت در کارهای با ماهیت دائم است که به تبعِ آن مشکلاتِ بی‌شمار دیگری برای کارگران به وجود آمده است. 

وی افزود:  انتظار دوم ما این است که کارگران مورد حمایت قرار گیرند. کارگری به صورت روزمزد یا قراردادموقت کار می‌کند مشکلاتِ معیشتی بسیاری دارد و دولت می‌تواند با پرداخت‌های غیرنقدی مثل سبدمعیشت و بن و کوپن و ... تاحدودی آنها را مورد حمایت قرار دهد. دست این قشر به جایی بند نیست و اگر به آنها کمک نشود نمی‌توانند زندگی خود را بچرخانند. این افراد به دلیل کار سنگین خود حتی نمی‌توانند برای گرفتنِ روغن و برنج و یا هرچیز دیگری در صف‌های طولانی بایستند، بنابراین اگر توزیع مناسب نباشد، کارگران از دریافت این اقلام هم محروم می‌شوند. این کارگران گاهی در شهرک‌ها و یا در جاهایی که با شهر فاصله دارد، کار می‌کنند و نمی‌توانند روزی سه یا چهار ساعت مرخصی بگیرند و مثلا بیایند در صف‌ها بایستند تا اقلام ارزان قیمت دریافت کنند. بنابراین درخواست ما این است که از کارگران حمایت‌های غیرنقدی شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز