خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد؛

کاهش نرخ پشتیبانی صندوق تامین اجتماعی تهدید جدی است/حوزه از کار افتادگی و بیمه بیکاری نیازمند بازنگری هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۲۳۸۱

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در حوزه رفاه و تامین اجتماعی، بیمه‌ها و صندوق‌های بازنشستگی نیازمند ساماندهی مجدد، اصلاح و تغییرات در برخی از قوانین هستیم.

به گزارش ایلنا، مصطفی سالاری در مراسم اختتامیه همایش ملی «ایران ۱۴: رفاه و تامین اجتماعی» که امروز برگزار شد گفت: در حوزه دفاع و تامین اجتماعی مهمترین بحثی که داریم این است که این* حوزه نیازمند ساماندهی مجدد و اصلاحات کلان است و اینکه مشخص شود چه سازمان هایی باید چه کارهایی انجام دهند.

وی افزود: به نظر می رسد جابجایی هایی صورت گرفته که به کیفیت خدمات لطمه وارد شده و عدم وجود مرجع در حوزه رفاه اجتماعی و خارج بودن بیمه های بازنشستگی و … مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی گفت: در بحث حقوق بازنشستگان طی یک سال گذشته اقدامات خوبی در جهت افزایش و همسان سازی حقوق آنان انجام شد اما در کنار نارضایتی هایی که در مقاطعی از سوی مراجع غیرمرتبط بروز می کرد باعث شد این اقدامات به خوبی نشان داده نشود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در حوزه درمان ضعف هایی وجود دارد به طوری که در پوشش پایه بیمه درمان میزان منابعی که صرف می کنیم می تواند باری از دوش مردم بردارد و یک همکاری بین بیمه ها و وزارت بهداشت باشد. قطعاً متولی حوزه بیمه ها وزارت بهداشت است و باید عهده دار تولی گری و ارائه خدمات باشد و بیمه ها به عنوان خریدار خدمات فعالیت کنند اما اگر تفکیک وظایف دقیق نباشد تداخل های طرفین لطمه هایی را وارد می کند.

وی تصریح کرد: اگر نظام پزشک خانواده و نظام ارجاع درست پیاده سازی شود میتواند کیفیت خدمات را بهتر و میزان هزینه کرد را بهبود بخشد.

سالاری همچنین افزود: در حوزه از کار افتادگی و بیمه بیکاری نیز نیازمند بازنگری هستیم و در بحث خدمات و تعهداتی که در تامین اجتماعی به عهده دولت است نیز باید بازنگری صورت گیرد. در حال حاضر تعهدات دولت با توجه به قوانین فعلی برای برقراری پوشش بیمه‌ای اقشار مختلف و گروه های خاص (۲۰ گروه) ۶۰ هزار میلیارد در سال است. در حالی که این یارانه سهم کارفرما در برخی مشاغل و جاها نیاز به سوبسید دولت نیست و خیلی از جاهایی را که در بر نمی گیرد را باید دولت حداقل بخشی از حق بیمه را بر اساس آزمون وسع پرداخت کند. به همین دلیل به نظر می رسد ساماندهی جدی مورد نیاز است چرا که در غیر این صورت با انباشت بدهی دولت و عدم امکان پرداخت آن مواجه خواهیم شد که ممکن است یک روز بن بست هایی را ایجاد کند و دولت بابت مواردی که ضرورت نداشته بدهکار می شود در نتیجه به نوعی پایداری خدمات را در سازمان های بیمه گر با چالش مواجه می کند.

وی به اصلاحات پارامتریک اشاره کرد و گفت: قطعاً برخی از اصلاحات پارامتریک نیازمند تحول اساسی هستند به طوری که در حال حاضر امکان بازنشستگی یک فرد ۳۶ ساله وجود دارد در حالی که در هیچ جای دنیا اینگونه نیست.

وی ادامه داد: هم اکنون امید به زندگی ۷۶ سال است و فردی که در ۳۸ یا ۴۰ سالگی بازنشسته شود در ۴۰ سال بعد به جای اینکه مولد باشد مصرف کننده خواهد بود و در نهایت توازن درآمد هزینه بر هم می خورد بنابراین در این موارد نیازمند اصلاح جدی هستیم.

وی تاکید کرد: در کشورهای توسعه یافته چیزی به عنوان سنوات مطرح نیست و فقط سن مطرح است و هر فردی با توجه به سابقه بیمه پردازی مستمری متفاوت دریافت می کند ولی کسی را در ۳۸ سالگی بازنشسته نمی کنند. به همین دلیل در حوزه اصلاحات پارامتریک نیازمند تغییرات اساسی هستیم در غیر این صورت با چالش اساسی رو به رو می شویم.

سالاری با اشاره به اینکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، گفت: نرخ پشتیبانی در دهه ۶۰، ۱۴ به یک بود که امروز به زیر ۵ رسیده که تهدید جدی است و سال به سال این نرخ رو به کاهش است. اگر همین وضعیت ادامه پیدا کند هیچ دولتی نمی تواند منابع لازم برای صندوق ها را تامین کند و نباید منافع گروه های کم تعدادی که مبتنی بر منطق نیست ما را از اصلاح ضروری که نیاز جامعه است بازدارد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: روزی که منابع تمام شد دولت باید به جای همه بیمه پردازها و وصولی ها اعتبار پرداخت کند که این امر عملاً امکان پذیر نیست به همین دلیل در بخش صندوق ها و بیمه های بازنشستگی نیز نیازمند اصلاح هستیم و اگر منابع و مصارف همخوانی داشته باشد می توانیم به سمت درمان رایگان پیش برویم، پوشش بیمه بیکاری بهتر و مستمری بهتر و بیشتری پرداخت کنیم که کفاف زندگی بازنشستگان را بدهد که این موضوعات نیازمند گفتمان سازی است که باید به سمتش حرکت کنیم و نباید آنقدر زمان ببرد که دیر شده باشد.

وی تاکید کرد: هنوز منابع و مصارف ما همخوانی دارد اما افق بلند مدت را خطرناک می بینیم که باید اصلاحات و تغییرات لازم را برای رفع مشکلات انجام دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز