خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی بازنشستگان قروه مطرح کرد؛

۲۷ میلیون نفر زیر خط فقر حداقلی! / لزوم تخصیص اعتبار جداگانه برای همسان‌سازی حقوق کارگران بازنشسته

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۰۷۹۸

محمد علی براتی می‌گوید: دولت باید بدهی انبوه خود را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد تا سازمان برای افزایش عادلانه‌ی مستمری‌ها و ارائه خدمات درمانی رایگان و باکیفیت به بیمه‌شدگان مبلغ کافی در اختیار داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدتهاست که بحث افزایش مستمری بازنشستگان کارگری به شدت داغ است؛ امسال بعد از سال‌ها و بلکه دهه‌ها عقب‌ماندگی شدید معیشتیِ بازنشستگان کارگری، تا حدودی وضع معاش این گروه بهبود یافت و تا اندازه‌ای دریافتی آن‌ها به بازنشستگان دولت نزدیک شد.

محمدعلی براتی (فعال صنفی بازنشستگان از قروه کردستان) در این رابطه می‌گوید: اخیراً مسئولان وزارت کار و تامین اجتماعی گفته‌اند که ۱۵۰ درصد  به حقوق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی اضافه شده است. البته مساله به همین سادگی‌ها نیست و نیاز به محاسبه‌ی دقیق‌تر برای گروه‌های مختلف مستمری‌بگیر دارد اما به فرض اینکه این ادعا  صحت داشته باشد، مظلومیت ما کارگران بازنشسته را ثابت می‌کند و معلوم می‌شود طی چند سال اخیر، تا چه حد ما را در استضعاف نگه داشته‌اند که اکنون به قول خودشان با افزایشِ ۱۵۰ درصدی،  تازه دریافتی ما شده چهار میلیون تومان!

او با تاکید بر اینکه «با ۴ میلیون تومان چطور می‌توان زندگی کرد و از پس هزینه‌های سرسام آور ماهانه برآمد» ادامه می‌دهد: یک حساب سرانگشتی ساده نشان می‌دهد که وضع معیشتی حداقل‌بگیران کارگری (چه شاغل و چه بازنشسته) تا چه اندازه بحرانی است؛ طبق گفته خود مسئولان، بیشتر از ۴۵ میلیون نفر  از جمعیت کشور، تحت پوشش تامین اجتماعی هستند. ما حداقل بگیران حدوداً  ۶۰ درصدِ جامعه‌ی بیمه‌شدگان هستیم؛ پس به عبارتی، با خانواده‌هایمان بالغ بر  ۲۷ میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهیم؛ این ۲۷ میلیون نفر، در بهترین حالت، با ماهی ۴ میلیون تومان زندگی می‌کنند و کسی نیست که بپرسد آخر چگونه؟!

براتی در ادامه به وظایف کلیدی دولت در قبال سازمان تامین اجتماعی و بیمه‌شدگان آن اشاره می‌کند و می‌گوید: دولت و مجلس باید وضعیت بغرنج این ۲۷ میلیون نفر را در نظر بگیرند؛ بهبود معاش و زندگی این جمعیت انبوه که همگی زیر خط فقر هستند و با دستمزدی زندگی می‌کنند که از نصف خط فقر هم کمتر است، بسته به انجام تکالیف و تعهدات دولت است؛ دولت باید بدهی انبوه خود را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد تا سازمان برای افزایش مستمری‌ها براساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و ارائه خدمات درمانی رایگان و باکیفیت به بیمه‌شدگان مبلغ کافی داشته باشد.

او درنظر گرفتن بودجه جداگانه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری را یکی دیگر از خواسته‌های اساسی این گروه از بازنشستگان کشور می‌داند و می‌گوید: در لایحه‌ی دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، باید اولویت را به جامعه‌ی مستمری‌بگیران کارگری بدهند و در این لایحه، دولت را مکلف کنند که هر سال اعتبار مناسب برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری در نظر بگیرد؛ ما از دولت و نمایندگان مجلس درخواست داریم در اصلاحات نهایی این لایحه، این موارد را منظور کنند و کاری کنند که بازنشستگان کارگری با ۱۵۰ درصد افزایش دستمزد، دریافتی‌شان نصف خط فقر نباشد!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز