خبرگزاری کار ایران

کارگران کشت و صنعت میرزا کوچک خان خواستار تشکیل نهاد کارگری هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۵۳۸۱

جمعی از کارگران شرکت کشت و صنعت میرزا کوچک خان واقع در شهرستان خرمشهر در استان خوزستان خواستار تشکیل نهاد صنفی برای پیگیری مطالبات خود هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برخی کارگران در «شرکت کشت و صنعت میرزا کوچک خان» اعلام کردند که از بدو فعالیت این مجتمع کشاورزی، علارغم درخواست کارگران، شورای اسلامی کار تشکیل نشده و فقط یک دوره نماینده کارگری داشته‌ایم.

آن‌ها معتقدند که شکل‌گیری این نهاد صنفی در شرایط فعلی شرکت و کارگرانش که در حال حاضر به بخش زیادی از مطالبات صنفی خود نرسیده‌اند، ضرورت دارد.

این کارگران گفتند: تعداد کارگران به حدود هزار نفر برآورد می‌شود و در این میان باور داریم که به دلیل خلاءهای قانونی نمی‌توانیم از تمامی حقوق صنفی خود برخوردار شویم.

یکی از کارگران در خصوص علت تشکیل نشدن شورای اسلامی کار در این واحد تولیدی به ایلنا گفت: از بدو فعالیت این شرکت، چندین بار برای ایجاد نهاد صنفی (شورای اسلامی کار) تلاش کردیم اما در هر دوره برخی مشکلات مانع از انجام این کار شد.

به گفته این کارگر، در حال حاضر آنچه مانع برگزاری انتخابات و تشکیل شورای اسلامی کار در شرکت کشت و صنعت میرزا کوچک خان شده؛ نارضایتی کارفرما و تعلل اداره کار شهرستان خرمشهر است.

او گفت: بعد از سال‌ها تلاش کارگران برای ایجاد نهاد صنفی در نهایت حدود سه سال پیش کارفرما برای انتخاب یک نفر به عنوان نماینده موافقت کرد که آنهم به دلیل جدیت در پیگیری مطالبات صنفی کارگران اواخر سال گذشته بیکار شد.

این کارگر یادآور شد: در روز ۱۳ اردیبهشت ماه سال جاری، یک دوره انتخابات برای جایگزینی نماینده کارگران برگزار شده است.

این کارگر تاکید کرد: پس از سال‌ها فعالیت در شرکت کشت و صنعت میرزا کوچک خلاء نهاد کارگری در این واحد بیش از هر زمانی احساس می‌شود چون نمایندگان منتخب نمی‌توانند همانند شورای کارگری قوی عمل کنند.

به گفته وی؛ تقویت امنیت شغلی و جلوگیری از تعدیل کارگران و وصول مطالبات معوقه مزدی و بیمه‌ای توسط برخی کارفرمایان در گرو ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری است تا کارگران بتوانند به پشتوانه نمایندگان خود در مقابل این ظلم‌های آشکار مقاومت کنند.

یکی دیگر از کارگران درباره آخرین پیگیری‌های خود برای تشکیل نهاد صنفی تصریح کرد: چندی پیش تعدادی از کارگران کشت و صنعت میرزا کوچک خان با مراجعه به اداره کار شهرستان خرمشهر درخواست تشکیل نهاد صنفی کارگری را داشتند که جواب قانع‌کننده‌ای دریافت نکردند.

آن‌ها با بیان اینکه خالی ماندن جای نمایندگان صنفی ضربات سنگین و جبران‌ناپذیری را متوجه کارگران کرده است و کارگران کشت و صنعت میرزا کوچک خان مستثنی نیستند؛ در خاتمه افزودند: عقیده داریم که وجود شورا و اطمینان کارگر به نمایندگان منتخب خود، جلوی خیلی از مشکلات صنفی را می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز