خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد:

نقایصِ طرح توانمندسازی تأمین اجتماعی را قبول داریم/ در مورد بخش‌هایی از این طرح باید تجدیدنظری جدی صورت گیرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۳۹۵۹

محبی نجم آبادی گفت: به نظر می‌رسد طرحِ توانمندسازی تامین اجتماعی، طرح پرسروصدایی باشد. به هر حال کلیت طرح را ما به عنوان امضاکنندگان آن قبول داریم اما در مورد قسمت‌هایی که مربوط به حق و حقوق کارگران است، باید تجدید نظری جدی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهروز محبی نجم آبادی (عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس) در خصوص طرح توانمندسازی تامین اجتماعی و بخش‌های ضدکارگری این طرح مثل بند مربوط به تغییر مبنای محاسبه‌ی مستمری بازنشستگان از ۲ سال به ۲۰ سال گفت: در خصوص این طرح دو موضوع را باید مدنظر قرار دهیم؛ اول بحث دفاع از حق و حقوق کارگران و اینکه موقعیت بهتری را برایشان ترسیم کنیم و دوم، نگاه واقع‌بینانه به شرایط امروز سازمان تامین اجتماعی است. 

وی ادامه داد: ما با شرایطی مواجه هستیم که صندوق‌های بازنشستگی در آستانه‌ی ورشکستگی‌اند و دولت در قسمت‌های مربوط به خود مستقیما تزریق بودجه و حقوق می‌کند تا بتواند حقوق‌های بازنشستگانِ خود را پرداخت کند. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: در مورد تامین اجتماعی هم متاسفانه این مسئله به وجود آمده است. در حال حاضر با شرایط بسیار سختی مواجه هستیم؛ از طرفی دولت سالهاست که بدهی‌های خود را به صندوق تامین اجتماعی پرداخت نکرده و از طرفی دیگر توانایی و توانمندی تامین اجتماعی را بسیار کاهش داده‌ایم.

محبی نجم آبادی گفت: به نظر می‌رسد طرحِ توانمندسازی تامین اجتماعی، طرح پرسروصدایی باشد. به هر حال کلیت طرح را ما به عنوان امضا کنندگان آن قبول داریم اما در مورد قسمت‌هایی که مربوط به حق و حقوق کارگران است، باید تجدید نظری جدی شود.

این نماینده مجلس اظهار کرد: من با طراحِ طرح هم در این خصوص صحبت کرده‌ام و ایشان مصر بودند که ما در مسیری واقعی حرکت می‌کنیم و باید به نحوی پیش برویم که تامین اجتماعی بتواند سرپا بایستد اما حق و حقوق کارگران هم قطعا برای مجلس مسئله‌ای جدی است. 

وی با تاکید بر اینکه طرح توانمندسازی تامین اجتماعی، طرحی پُرمناقشه است، گفت: از طرفی باید برای تامین اجتماعی فکری کنیم تا بتواند پاسخگوی نیاز بازنشستگان خود در آینده باشد و اعضای خود را تحت پوششِ خوبی قرار دهد و از طرفی دیگر به نظر می‌رسد کارگران در قسمت‌هایی مثل بندی که شما به آن اشاره کردید، دچار مشکل شوند. 

محبی نجم آبادی در پاسخ به این سوال که چرا مجلس برای توانمندسازیِ تامین اجتماعی بر احیای قراردادهای دائمی کار و یا اجبار دولت به پرداختِ بدهی‌های خود به تامین اجتماعی تاکید نمی‌کند، گفت: باید این اتفاق بیفتد. ما در بند واو تبصره دو، دولت را وادار کرده‌ایم که از فروش اموال، بدهی‌های خود را به تامین اجتماعی بدهد. قطعا باید در این قضیه ورود جدی کنیم. پایه‌های کار برای تامین اجتماعی باید درست شود در غیر این صورت اینکه بخواهیم فرمول‌ها را به نحوی طراحی کنیم که حق و حقوق کارگران تضعیف شود، روش مناسبی نیست. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که نظرات نمایندگان جامعه‌ی کارگری چقدر در این طرح مورد توجه قرار گرفته است، گفت: قطعا باید به نظرات نمایندگان کارگری توجه شود. در حال حاضر هم نمایندگان جامعه‌ی کارگری نسبت به این طرح ابراز نارضایتیِ شدیدی داشته‌اند. حتی در سفری که من به حوزه‌ی انتخابیه خود داشتم بسیاری از شوراهای کارگری به شدت به این طرح اعتراض کردند و از مجلس توقع دارند که حق و حقوق آنها دقیق‌تر دیده شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز