خبرگزاری کار ایران

درخواست کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن برای رفع تبعیض میان قرادادی‌ها و رسمی‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۲۰۶۱

کارگران پیمانی خطوط ابنیه فنی راه‌آهن به مناسبت روز جهانی کارگر با صدور بیانیه‌ای، این روز را گرامی داشته و خواستار رفع تبعیض در پاداش، حقوق و مزایای مزدی نسبت به کارگران رسمی و قرارداد مستقیم شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در بخش‎هایی از بیانیه کارگران ابنیه فنی راه آهن به مناسبت روز جهانی کارگر آمده است: 

در شرایطی که بخشنامه‌های همسان سازی حقوق و دستمزد و افزایش حقوق کارکنان شرکتی و پیمانی دولتی علاوه بر افزایش سالیانه منتشر می‌شود و با امعان نظر به بند ۹ اصل سوم قانون اساسی که دولت جمهوری اسلامی ایران را مکلف به رفع تبعیض‌های ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی کرده و فرمایش امام خمینی رحمة الله علیه  که می‌فرماید در کارخانه‌ها خیلی نظارت کنید، به اینکه هیچ اجحافی به کارگران در آنجا نشود( صحیفه امام جلد ۱۹ صفحه ۴۰۹)

بنابراین و از آنجایی که تعمیرات و نگهداری خطوط ریلی به زعم بسیاری از کارشناسان جزو مشاغل عملیاتی، حساس و شبانه‌روزی می‌باشد و همین طور تشریح جدول ذیل به چند نکته اشاره می‌گردد امید است مورد بذل و توجه قرار گیرد.

جدول مقایسه‌ای حق السعی و مزایای کارگران شرکت‌های امور نگهداری خط با پرسنل سایر واحدهای راه‌آهن

ردیف

عنوان

کارگران شرکت های امورنگهداری

سایر پرسنل شرکتی راه آهن سیروحرکت ناوگان علایم و تاسیسات

1

زمان واریز حق السعی

حداق 45روز پس از پایان ماه پرداخت می گردد

پایان هر ماه حقوق ماه جاری پرداخت میگردد

2

امنیت شغلی

انعقاد قرارداد1 الی 3 ماهه علیرغم داشتن سابقه میانگین 15 سال خدمت اکثریت کارگران

انعقاد قرارداد یکساله

3

میانگین حق السعی

میانگین دریافتی با احتساب 2کمک هزینه ولاد در سال99 مبلغ 3400000تومان

میانگین دریافتی با احتساب 2کمک اولاد هزینه در سال1400 مبلغ 4800000تومان

..... در سال99 مبلغ 4900000تومان

..... در سال 1400مبلغ 7000000تومان

4

حق بیمه

حق بیمه در برخی از شرکت ها به خوبی و در زمان مناسب واریز نمی شود و از لحاظ بازنشستگی و اخذ خدمات درمانی برای کارگران مشکلاتی فراهم می شود

به موقع واریز می شود

5

پاداش ایام مناسبتی دهه فجر و عید فطر و...

مبالغ ریالی و یا پاداش مناسبت های ملی مذهبی ابداً تعلق نمی گیرد

کاملاً تعلق می گیرد

6

سبد کالا نوروز و رمضان

در طی سال های 99 و 1400سبد نوروز و رمضان 1400به کارگران اکثریت شرکت ها تعلق نگرفت

کاملاً تعلق می گیرد

7

اخذ گواهی کسر حقوق

اکثریت شرکت ها علیرغم داشتن میانگین 15سال خدمت کارکنان برای کارگران خود به علت نبود امنیت شغلی و کوتاه بودن مدت قراردادها گواهی صادرنمی کنند

طبق ضوابط صادر می گردد

8

شرایط کرونایی

پروتکل های بهداشتی و محدودیت های حضور پرسنل در کارگاهها و تردد با وسایل حمل و نقل (درزین مینی بوس)و توزیع اقلام بهداشتی به خوبی انجام نمی شود

مطابق به مصوبه ستاد کرونا

9

تحصن،تجمع و تنش

معمولاً به دلایل فوق الذکر به دفعات شاهد تجمعات و تحصن از طرف کارگران در نواحی بوده ایم

---------

10

بازنشستگی با استفاده از مشاغل سخت و زیان آور

علیرغم عملیاتی بودن و سخت و زیان آور مشاغل نگهداری و به دلیل عدم واریز سهم ۴درصد بیمه مشاغل سخت و زیان آور توسط کارفرما،بسیاری ازکارگران نگهداری از خدمات مشاغل سخت و زیان آور محروم میباشند

در صورت تایید کمیته سخت و زیان آور بازنشسته می شود

11

طبقه بندی مشاغل و دریافت حق جذب و حق بدی آب و هوا

طبقه بندی مشاغل به خوبی و مناسب برای کارگران اجرا نمی شود و آیتم های اشاره شده تعلق نمی گیرد

به شکل بهتر اجرا و حق جذب پرداخت می شود

12

ذخیره مرخصی و حق سنوات

در بسیاری از شرکت ها دریافت ذخیره مرخصی و حق سنوات پایان کار مستلزم شکایت از کارفرما می باشد

معمولاً در پایان سال پرداخت می شود

13

استحقاق لباس کار

از لحاظ کیفیت پایین و اختصاص البسه کار  و کفش ایمنی بمیزان 2 دست در طول سال در اکثر شرکت ها رعایت نمی شود

کیفیت مناسب و اختصاص بر حسب استحقاق سالیانه انجام می گیرد

 

 

 

۱_ نظر به اینکه اکثریت نیروی انسانی امور نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن ج.ا ایران به صورت قراردادی موقت  و با میانگین ۱۵ سال خدمت و برای شرکت‌های مختلف نگهداری و ذیل طرح‌های عمرانی خدمت می‌کنند و چنانکه مستحضر هستید قطعاً یکی از موانع تولید و ارائه خدمت، عدم امنیت شغلی کارگران و گسترش قراردادهای موقت می‌باشد علیرغم این‌که آن امور دارای ماهیت و طبیعت مستمر می‌باشد ولیکن قراردادهای نیروی انسانی شاغل در آن امور به صورت یک الی سه ماهه منعقد می‌گردد لذا انعقاد قراردادهای حداقل یک‌ساله آن هم در کارهایی که ماهیت مستمر دارد حق کارگر است چرا که کارگران نیز سهم معلوم و مشخص صددرصدی از جامعه دارند و نه سهم نامشخص و نصفه و نیمه لذا پیشنهاد می‌گردد راهکار و تمهیدی اندیشیده شود تا مدت قرارداد نیروی انسانی آن امور مورد بازنگری قرار گیرد و مطمئنا افزایش طول عمر قراردادهای نیروی انسانی هیچ منافاتی با قوانین و مقررات آمره وزارت کار نخواهد داشت.

۲_ عدم واریز به موقع حق بیمه توسط برخی شرکت‌های نگهداری باعث تاخیر در بازنشستگی و تحمیل هزینه‌های گزاف درمان برای پرسنل می‌گردد.

۳_ میزان دریافتی حقوق یک کارگر نگهداری خط حداقل۳۵٪ کمتر از کارگران سایر واحدهای راه‌آهن می‌باشد.

۴_ کیفیت و تعداد لباس کار استحقاقی کارگران نگهداری بسیار پایین و کمتر از آنچه در آیین نامه حفاظت و بهداشت فردی (ماده ۶۱) اشاره شده است، می‌باشد.

۵_موعد دریافت حق السعی کارگران نگهداری حداقل ۴۵روز بعد از پایان ماه می‌باشد.

۶_ کارگران نگهداری خط برعکس کارگران سایر واحدهای راه‌آهن پاداش و یا وجهی از بابت مناسبت‌های ملی و مذهبی همچون دهه فجر، ولادت حضرت علی(ع) و عید فطر دریافت نمی‌کنند.

۷_ دریافت پاداش و سبد کالای رفاهی نوروز باستانی و رمضان برای اکثریت کارگران نگهداری و در طی ۲سال اخیر محقق نشده.

۸_ کارگران نگهداری خط برای اخذ تسهیلات و ضمانت بانکی از طرف شرکت‌های نگهداری حمایت نمی‌شوند و گواهی کسر حقوق که جزو حداقل خواسته‌های کارگران می‌باشد برای ایشان از طرف شرکت‌ها صادر نمی‌شود.

۹_ در شرایط کرونایی حاکم بر جامعه، رعایت دستور العمل‌ها و پروتکلهای بهداشتی صرفا به خاطر عملیاتی بودن امور نگهداری به خوبی اجرایی نمی‌شود. این در حالی است که کارگر نگهداری نباید دغدغه موارد صدر الاشاره را داشته باشد.

۱۰_ با عنایت به استفساریه شماره ۵۴۲/۷مورخه ۱۰ آبان ماه سال ۹۴ مجلس شورای اسلامی که در آن اشاره شده است پرداخت وجوه چهار درصد حق بیمه ناشی از مشاغل سخت و زیان‌آور برعهده کارفرما (واگذارنده کار است) ولیکن چنین قوانینی برای نیروی انسانی امور نگهداری واجد شرایط سخت و زیان‌آور عملیاتی نمی‌گردد.

۱۱_ خدمات بیمه تکمیلی و عمر و حوادث برای کارگران نگهداری خط با وجود عملیاتی بودن و تنش‌زا بودن مشاغل انجام نمی‌پذیرد.

۱۲_ به دلیل استمرار شرایط حال حاضر و مرتفع نشدن مطالبات به‌جا مانده کارگران و وجود تبعیض‌های ناروا در نواحی مختلف راه آهن ج. ا. ایران به دفعات شاهد تجمعات، تحصن و تنش‌های کارگری در نگهداری خط بوده‌ایم.

۱۳_ عدم اجرای صحیح و دقیق طبقه‌بندی مشاغل

با عنایت به جدول و مطالب صدر الاشاره امیدواریم تا قبل از پایان دولت جناب دکتر روحانی اجرای همسان‌سازی حقوق و دستمزد (طرح تجمیع) نیروی انسانی امور نگهداری در راستای سلامت و عدالت اداری نهایی گردد و بیش از این باعث دلسردی و کاهش نظام انگیزشی و بهره‌وری نگردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز