خبرگزاری کار ایران

بیانیه اتحادیه تعاونی‌های تامین نیاز صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی و فصلی کشور به مناسبت روز جهانی کارگر

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۰۳۰۲

اتحادیه تعاونی‌های تامین نیاز صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی و فصلی کشور به مناسبت روز جهانی کارگر بیانیه‌ای صادر کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این بیانیه می‌خوانیم:

به نام خدا

هفته کارگر و بزرگداشت مقام شامخ کارگران در حالی در حال برگزاری است که میهن اسلامی ما همانند اقصی نقاط جهان شاهد رکودی بسیار عمیق در سطوح صنعتی، خدماتی، کشاورزی و… ناشی از بحران کووید -۱۹ (کرونا) است. این معضل در کنار سایر مشکلات معیشتی، اجتماعی و فرهنگی کارگران بخش غیررسمی که شمار قابل توجهی از مشاغل کاربردی حدود ۹ میلیون نفر در اصناف مختلف را در خود جای داده است، بسیار نمایانتر و مشهودتر است.

از جمله کارگران ساختمانی و فصلی که متاسفانه آماج آسیب‌های شدید اجتماعی و عدم حمایت‌های قانونی هستند. اقتصاد غیررسمی چالشی بزرگ برای حقوق کارگران، کارشایسته، توسعه فراگیر و تحقق اهداف توسعه پایدار است که این امر تاثیر منفی غیرقابل انکاری بر توسعه بنگاههای اقتصادی و مشاغل بجای گذاشته است و موجب فقدان تعاملات شرکای سه جانبه، عدم گفتگوی اجتماعی و افت کیفیت مشاغل شده است. براساس اسناد بین المللی و توصیه نامه‌های مصوب سازمان بین المللی کار ILO – مانند توصیه نامه شماره ۲۰۴ (گذار از اقتصاد غیررسمی به رسمی) مصوب ۲۰۱۵- لازم است موضوع مرور و بازنگری کلی در برنامه‌ها، قوانین، دستورالعمل‌ها و مصوبات قانونی به صورت همه‌جانبه برای رفع مشکلات عدیده این قشر از هموطنان ساعی کشور تنظیم، طراحی، پیاده‌سازی و اجرا شود. با توجه به مفاد بیانیه اصول وحقوق بنیادین کار مصوب ۱۹۹۸ و بیانیه عدالت اجتماعی برای جهانی شدن عادلانه مصوب ۲۰۰۸ سازمان بین‌المللی کارILO- و اینکه گذار از اقتصاد غیررسمی به رسمی برای تحقق اصول کارشایسته الزامی است همه واحدهای اقتصادی مکلف به انجام اقدامات لازم و مقتضی برای امکان‌پذیری این مهم هستند.

در راستای گسترش پتانسیل و ظرفیت پویایی و مهارت‌های نوآوری کارگران صنایع واحدهای اقتصادی غیررسمی نسبت به فراهم‌سازی دسترسی به بازار و خدمات، کسب وکار، کف حمایت‌های اجتماعی، ایمنی و بهداشت، توجه به ترویج و برابری جنسیتی، عدم تبعیض و توجه به زنان، جوانان، مهاجران و معلولان و سالمندان… از طریق گفتگوی اجتماعی و مشارکت فعال ارکان سه جانبه…انتظار می‌رود همانگونه که در روزهای پایانی هر سال موضوع تعیین دستمزد به عنوان چالشی اساسی مطرح می‌شود، مشکلات کارگران غیررسمی و پوشش‌های حمایتی آنان نیز در دستورکار مقامات ذی ربط قرار گیرد. گرچه قوانین کار و تامین اجتماعی ما از منظر حمایتی برای کارگران قابل اتکاست، اما بدیهی است که به خاطر عدم پوشش کارگران غیررسمی شکاف‌های عمیق و خلاءهای گسترده‌ای دارد.

اینک در آستانه گرامیداشت روزجهانی کارگر به منظور ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه شغلی کارگران صنعت ساختمانی و فصلی از همه فعالان عرصه کار و تولید و صنعت می‌خواهیم با نگاهی منصفانه نسبت به بازنگری قوانین و مقررات نافذ و مرتبط کشوری، توزیع منطقی خدمات و حمایت‌های اجتماعی اقدام نمایند. از جمله ساماندهی کارگران مشمول این اصناف، تامین اجتماعی و بیمه، بیمه بیکاری، بازنشستگی و مزایای مختلف، بهره‌مندی از خدمات آموزشی، حمایتی، فرهنگی- انگیزشی، بهداشتی و توجه به ریسک مشاغل این سطح در شرایط پندمی، توسعه و بهبود وضعیت اشتغال و سوق دادن این بخش به سمت و سوی اقتصاد رسمی و انعطاف پذیری…

در پایان به این امید که هفته کارگر نتایج چشمگیری برای جامعه کارگری کشورمان بدنبال داشته باشد پیشنهاد می‌گردد شرکای سه جانبه و مسئولین ذی صلاح نسبت به:

- تسهیل و آسان سازی گذار از اقتصاد غیررسمی به رسمی در صورت فراهم بودن بسترهای مناسب؛

- پرداختن به نقش شرکای سه جانبه در قالب همکاری با شرکای اجتماعی فعال این حوزه در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین المللی درخصوص کارگران غیررسمی بویژه کارگران ساختمانی و فصلی و انجام اقدامات مطلوب و مورد انتظار و

- مشارکت و همکاری به منظور اجرای طرح نظام‌مندسازی فعالان صنعت ساختمان در جهت ایفای هرچه بهتر وظایف قشراستادکاران این صنعت؛ برای ممانعت از تضییع حقوق کارگران این بخش اقدام نمایند.

اتحادیه تعاونی‌های تامین نیاز صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی و فصلی کشور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز