خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه کارگر مطرح کرد؛

کارگران خواهان تشکیل شوراهای اسلامی کار هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۰۰۱۷

پنجمین روز از برنامه‌های هفته کارگر با موضوع شوراها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پنجمین روز از برنامه‌های هفته کارگر با موضوع شوراها عصر امروز (پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت) در خانه کارگر برگزار شد. 

حسین حبیبی (دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) در این برنامه گفت: ۹ اردیبهشت، سالروز تشکل‌های کارگری است، در این روز مقرر شده تا تشکل‌ها را گرامی بداریم. منظور از روز جهانی کارگر این است، کارگران شیکاگو خواهان کاهش ساعات کاری خود از ۱۴ به ۸ ساعت بودند، اعتراض آن‌ها به خاک و خون کشیده شد. حال پس از سال‌ها کارگران در سراسر جهان دور یکدیگر جمع می‌شوند و مطالبات خود را از دولتمردان کشورشان مطالبه می‌کنند. 

او ادامه داد: کارگران کشور از قراردادهای موقت رنج می‌برند، آن‌ها به نحوی منفعل شده‌اند که حتی توان مطالبه‌گری در برابر حداقل‌ها را ندارند. کارگر نباید بیش از ۸ ساعت در روز کار کند و اگر بیش از این باشد باید اضافه حقوق دریافت کند. کارگر موقت نمی‌تواند در تشکل‌های کارگری شرکت کند. یکی از دلایلی که قراردادهای موقت را افزایش داد، اصل خصوصی‌سازی بود. گسترش قراردادهای موقت سبب شده است تا ماده ۱۲ قانون کار بی‌اثر شود. همه دست به دست هم داده بودند تا این بلا را بر سر ما بیاورند. قراردادهای موقت در کارهای با ماهیت مستمر باید از بین برود. 

این فعال کارگری توضیح داد: دیوان عدالت اداری با صدور دادنامه ۱۷۹، روند پیشرفت قراردادهای موقت در روابط کار را افزایش داد. من از آقای خدایی و دوستانشان تشکر می‌کنم، آن‌ها برای دستمزد ۱۴۰۰ بسیار زحمت کشیدند و بر خلاف اینکه فرصت زیادی در اختیارشان قرار نمی‌دهند، دستمزد را به نحو خوبی افزایش دادند. 

اصلاح قانون شوراها بسیار مفید است

فرهادپور (نایب رئیس تشکل‌های کارگری و کارفرمایی کشور) در این برنامه گفت: در دو سال گذشته، آقایان محجوب، خدایی و شورای اسلامی کار استان تهران درباره اصلاح قانون شوراها زحمات فراوانی کشیدند. قانون شوراها در سال ۶۴ تصویب شد و از آن زمان به بعد، برای اولین بار این قانون اصلاح شد. آقای محجوب با پیگیری و تلاش‌های فراوان توانستند که قانون شوراها را به خوبی اصلاح کنند. این اصلاحات تاثیرگذار است و سبب بهبود بهتر انتخابات مجامع می‌شود. اصلاحات در مجلس تصویب شده است و امیدوارم که این اصلاحات در مجلس جدید تبدیل به قانون شود. 

او ادامه داد: کارگاه‌ها امروز از امکان شوراهای اسلامی کار برخوردار هستند، شوراها حتی در این روزهای کرونایی نیز تشکیل می‌شوند. ما از همراهی شورای اسلامی کار استان تهران تشکر می‌کنیم که بیشترین فعالیت را داشته‌اند و بیشترین شوراها در استان تهران تشکیل شده است. با توجه به شرایط کرونا، امکان برگزاری انتخابات نیست، ما خواهان افزایش مدت اعتبارنامه هستیم تا بتوانیم انتخابات را در زمان مناسب برگزار کنیم. 

امنیت شغلی شوراهای اسلامی کار پایین است

علی خدایی (نائب رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی) نیز گفت: من از تمامی کسانی که در برگزاری این جلسه زحمت کشیده‌اند، تشکر می‌کنم. مطالبه‌گری نسبت به جشن گرفتن در روز کارگر اهمیت بیشتری دارد. ما باید از مشکلات شوراها و مظلومیت خود سخن بگوییم. بیان این مشکلات به معنای کم‌آوردن در برابر مشکلات نیست. 

او ادامه داد: اصلاحات قانون شوراها یکی از مطالبات اصلی شوراهای اسلامی کار است و ما خواهان اجرای این اصلاحات هستیم. ما تشکلی هستیم که مشکلات خود را فریاد زدیم. هزاران انگ به ما زده شده است ولی بازهم مشکلات خود را فریاد زده‌ایم. اقداماتی برای اصلاح قانون کار در ادوار پیشین مجلس صورت گرفت که مورد تایید اکثر کمیسیون‌ها قرار گرفت اما با پس‌گرفتن امضای برخی از نمایندگان ابتر ماند. 

خدایی ادامه داد: اگرچه سنگ‌اندازی‌های فراوانی وجود داشت، آقای محجوب این موضوع را در مجلس پیشین پیگیری کردند. این طرح به صحن مجلس رسید اما با پایان یافتن مجلس، نوبت بررسی به این طرح نرسید. امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که در هیات مدیره شورای اسلامی کار استان‌های تهران یک نماینده کارفرمایی وجود ندارد. 

او ادامه داد: اعضای شورای اسلامی کار در واحدها امنیت شغلی ندارند اما برای مطالبات کارگری بسیار تلاش می‌کنند. متاسفانه دو شورای اسلامی کار که از زیر مجموعه‌های شستا هستند اجازه حضور در کارخانه را ندارند. ما در شوراها چنین مصیبت و مشکلاتی داریم. 

اعضای هیات مدیره شورها، انسان‌های فرهیخته‌ای هستند

سپس علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) در این مراسم توضیح داد: دو آیه در سوره‌های «آل عمران» و «شورا» درباره شوراها سخن گفته است. پیامبر بر شوراها پایبند بودند ولی ما به شوراها پایبند نیستیم و آن را تشریفاتی می‌دانیم. خوشبختانه، تلاش‌های بسیاری برای اصلاح قانون شوراها انجام شده است اما با نامهربانی‌هایی روبرو شد. نامهربانی‌ها سبب شد تا تلاش یکساله ما نقش بر آب شد. 

نماینده ادوار مردم تهران درباره اصلاحیه طرح گفت: برخی از نمایندگان در مجلس گذشته با این طرح همراهی نکردند، اگر این کار را کرده بودند، اصلاحیه تبدل به قانون شده بود. تمامی اقدمات لازم انجام شده و تنها آماده مطرح شدن در صحن است. من تصور می‌کنم، آقای حبیبی با زبان گویای خود به عنوان یک سرمایه برای شورای اسلامی کار هستند. هر زمانی که از حقوق کارگران سخن به میان آمده است، آقای حبیبی برای احقاق حقوق آن‌ها تلاش می‌کند. اعضای فعلی هیات مدیره شورای اسلامی کار، انسان‌های فرهیخته و اهل دانش هستند. تک‌تک این افراد بر قانون مسلط هستند اما این توانایی‌ها مغفول مانده است. 

وی ادامه داد: عملکرد کمیته دستمزد شورایعالی کار، اقدام بزرگ و انجام نشدنی بود. بنابراین وقتی آقای خدایی از مشکلات دستمزد سخن می‌گوید، آگاهانه است چون در آن کمیته حضور دارد. کارفرماها نسبت به افزایش دستمزد بسیار سختگیر هستند اما هنگامی که کاری را در شرایط سخت انجام می‌دهیم، خروجی عیار بالایی دارد. من از آقای شریعتمداری نیز تشکر می‌کنم که برای دستمزد ما را همراهی کردند. همه همراه هم بودند و این تاثیر در مزد ۱۴۰۰ مشهود است. همچنین اقدماتی در جهت اجرای همسان‌سازی برداشته شد. بسیاری از موارد باید اصلاح شود اما در بیشتر موارد اقدمات مثبتی انجام شده است. 

محجوب افزود: من از هر کارگاه یا مجموعه‌ای بازدید کرده‌ام و از آن‌ها درباره مطالباتشان پرسیدم، تمامی آن‌ها خواهان تشکیل شورای کار بودند. اگرچه نامهربانی‌های زیادی وجود دارد اما آن‌ها خواهان شورای اسلامی کار هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز