خبرگزاری کار ایران

فتح‌الله بیات در برنامه کارگر ایرانی مطرح کرد؛

مجلس و دولت به بازنشستگان احترام بگذارند/ کارگران خواهان ابطال دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت اداری هستند/ امنیت شغلی کارگران را دریابیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۸۶۹۳

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی، تصمیمات برخی از مسئولان کشور را ناکارآمد خواند و آنها را عامل تضییع حقوق کارگران و مصداق بارز حق‌الناس قلمداد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه کارگر ایرانی با موضوع قراردادهای موقت کار شامگاه روز دوشنبه، ششم اردیبهشت ماه، ساعت 9 شب از صفحه اینستاگرام خانه کارگر پخش شد. 

در این برنامه فتح‌الله بیات درباره امنیت شغلی و تهدید خطر بیکاری توضیح داد. او با تبریک هفته و روز کارگر گفت: وقتی کارهای با ماهیت مستمر را به سمت و سویی پیش می‌بریم که آن را از رسمیت ساقط کنیم، به طور قطع، منافع صاحبان سرمایه و ثروت در گرو آن است. کسانی که در تولید و صنعت اشتغال دارند و از دل کسب و کار بیرون آمده‌اند، دلسوز نیروی کار و اشتغال هستند. منظور از سخن من کسانی هستند که می‌خواهند راه صدساله را در یک شب طی کنند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر شرق تهران با اشاره به تصمیمات شورایعالی کار گفت: وقتی تصمیماتی از سوی شورایعالی کار اتخاد می‌شود، برخی از کارفرمایان تصمیمات را نمی‌پذیرند و حقوق کارگران را پرداخت نمی‌کنند. 

این فعال کارگری تشریح کرد: یکی از تصمیماتی که به سود کارفرمایان و به ضرر کارگران بود، بردن قراردادهای کار به سمت موقت برد. اگر یک مشکل در محیط کسب و کار به وجود بیاید، کارفرما با استفاده از قراردادهای موقت با کارگر تسویه حساب می‌کند. وقتی کارفرما یک نیروی قرارداد موقت را استخدام کند، شرایط بهتری دارد و دیگر درگیر جلسات هیات تشخیص نمی‌شود. بر اساس آموزه‌های دین اسلام، این موضوع نه تنها اجحاف حق کارگران است بلکه حق‌الناس نیز محسوب می‌شود. حدود ۹۵ درصد کارگران با قراردادهای موقت به اشتغال خود ادامه می‌دهند و از امنیت شغلی برخوردار نیستند. 

او درباره تبصره یک که در دوران وزارت علی ربیعی به تصویب رسید، توضیح داد: بر اساس این تبصره، تمامی کارها در کارگاه‌هایی که برای انجام ماموریتی خاص ایجاد شده و ماموریت آن‌ها در تاریخ معینی به اتمام می‌رسد، نظیر کارگاه‌های سدسازی، راهسازی و ساخت کارخانه و همچنین تمامی کارها در کارگاه‌هایی که فعالیت آن‌ها مقید به زمان خاصی نیست و در طول زمان تداوم دارند ولی جزو فعالیت‌ها و وظایف اصلی کارگاه نیستند، نظیر ساخت سوله، ساختمان یا خط تولید جدید، حداکثر مدت موقت برای کارهایی که طبیعت آن‌ها جنبه غیرمستمر دارد، چهار سال است. این بخشنامه توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. 

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی اظهار کرد: ما اعضای اتحادیه اجرای این تبصره را پیگیری می‌کنیم. ما در نامه‌ای خطاب به محمد شریعتمداری، چرایی ابلاغ نشدن این تبصره در ادارت کار را پیگیری کردیم. بسیاری برای این موضوع تلاش کرده‌اند و تلاش‌های ۳۰ساله سرانجام به ثمر رسید. من از آقای ربیعی، مشیریان، کانون شورها، خانه‌های کارگر تشکر می‌کنم. این دستاوردی مهم است و ما نباید به سادگی از کنار آن بگذریم. 

بیات با اشاره به قانون کار دوران پهلوی گفت: ماده واحدی در دوران پهلوی وجود داشت و به کارفرما اجازه می‌داد تا قرارداد را به صورت یکطرفه فسخ کند که تمامی سندیکاها و تشکل‌ها به آن اعتراض کردند. در آن برهه زمانی، حدود ۹۶ درصد کارگران رسمی و تنها حدود ۴ درصد موقتی بودند. 

او افزود: پس از کش و قوس‌های فراوان، قانون کار در سال ۶۹ تصویب شد. ماده ۷، مهم‌ترین بحث قانون کار است که تبصره یک آن به سرانجام رسید و تعیین و تکلیف شد. پس از ابلاغ و اجرای تبصره یک، مهم‌ترین درخواست کارگران، ابطال دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت اداری است. کارگران از قوه قضاییه و آیت‌الله رییسی انتظار دارند تا چشم خود را بر این دادنامه نبندند. قوه قضاییه می‌تواند این دادنامه را باطل کند و کارگران را از فقدان امنیت شغلی خارج کند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر افزود: در مجلس ششم، طرحی با نام «بهسازی قراردادهای موقت» مطرح شد. آقای محجوب از من که نماینده کارگران قرارداد موقت شیشه میرال بودم و اتحادیه کارگران قرارداد موقت را تاسیس کردم، خواستند تا در کمیسیون اجتماعی مجلس حاضر شویم. بهسازی قراردادهای موقت بر تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار تمرکز کرده بود. اگرچه فراکسیون کارگری و کمیسیون اجتماعی با طرح ما موافقت کردند اما مجلس طرح را رد کرد. پیگیری‌های ما نشان داد، نمایندگان مجلس، کارفرما بودند یا دیدگاه‌های حمایتی از کارفرما را داشتند. وقتی یک نماینده که با رای کارگران به مجلس راه یافته است اما به سمت کارفرما غش می‌کند، انتظار بهبود نمی‌توان داشت. 

این فعال کارگری درباره اعتراضات بازنشستگان نیز توضیح داد: حدود یک سال است که شاهد اعتراضات بازنشستگان هستیم. ما خواهان اعتراض و اجتماع نیستیم ولی باید دولت و مجلس به ما احترام بگذارند. وقتی مطالبات خود را پیگیری می‌کنیم، به در بسته می‌خوریم. اگر مسئولان واقعا به فکر مردم هستند باید به فکر کارگران باشند که از محروم‌ترین اقشار جامعه هستند. کارگران همواره حافظ آرمان انقلاب بودند، هستند و خواهند بود. سبد معیشت کارگران در کلانشهرها حدود ۹ میلیون تومان است اما تنها ۴ میلیون دریافتی دارد. 

بیات ادامه داد: برخی مثل موسسه نذر اشتغال امام حسین(ع) به دنبال مزد توافقی هستند، کارگری که نیازمند مبلغ ناچیزی در ماه است، او را استثمار می‌کنیم درحالی‌که امام فرمودند که یک موی کوخ نشینان را بر همه کاخ نشینان ترجیح می‌دهم و ۱۴ هزار کارگر شهید شدند، آیا این موضوع فراموش شده است. اگر درخواست‌های نادیده گرفته شود، ساکت نخواهیم نشست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز