خبرگزاری کار ایران

حسن صادقی:

فرمول جدید متناسب‌سازی همه لایه‌ها را دربرمی‌گیرد/ در صورت اصلاح نشدن احکام، ۱۱ اردیبهشت اعتراض می‌کنیم/ پیاده‌سازی سناریوی «زمین سوخته» در صندوق‌های بازنشستگی

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۷۶۳۹

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری با اشاره به تدوین یک فرایند ۴ مرحله‌ای برای افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، گفت: «منتظر هستیم تا عملکرد سازمان تامین اجتماعی را در زمینه بازنگری در احکام بازنشستگان و مستمری‌بگیران ببنیم. تا ۱۰ اردیبهشت به سازمان تامین اجتماعی مهلت داده‌ایم تا احکام را اصلاح کند. اگر نظر ما تامین شد، در اجتماع ۱۱ اردیبهشت (روز جهانی کارگر) از آقای سالاری تقدیر می‌کنیم؛ اگر چنین نشد در همین هفته کارگر، اعتراض سراسری برگزار می‌کنیم.»

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری) در نشست هفتگی کارگر ایرانی، گفت: «حوزه بازنشستگی وضعیت درهم شکسته‌ای را دارد و ما همواره شاهد بی‌عدالتی و تبعیض میان بازنشستگان و میان شاغلان با بازنشستگان هستیم. عامل این آپارتاید مزدی هم سازمان برنامه و بودجه است.» 

وی با بیان اینکه دولت باید بدهی جاری خود به سازمان تامین اجتماعی را در بودجه‌ی ۱۴۰۰ پیش‌بینی می‌کرد، گفت: «طلب سال جاری سازمان از دولت در حدود ۶۳ هزار میلیارد تومان است اما دولت بدهی سال‌های گذشته خود را پیش‌بینی کرده است. دولت باید توجه داشت باشد که تامین اجتماعی مانند صندوق‌های کشوری و لشکری برایش یک صندوق هزینه‌ای نیست و بر اساس اکچوئری اداره می‌شود.» 

صادقی افزود: «با این حال دولت به صندوق‌های هزینه‌ای متمایل شده است و سازمان برنامه و بودجه هم بر همین اساس رفتار می‌کند؛ البته دست و دل بازی‌های آقای نوبخت در صندوق‌های کشوری و لشکری بی‌هزینه نیست اما نوبخت سناریوی زمین سوخته را در صندوق‌های بازنشستگی پیاده می‌کند؛ یعنی تعهدی ایجاد می‌کند که در سال‌های آینده پشتوانه‌ی مالی ندارند. به نظر می‌رسد که در سال ۱۴۰۳ شاهد فواران این آتش‌فشان باشیم.» 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری با اشاره به پیگیری‌هایی که در سال گذشته برای اجرای متناسب‌سازی انجام شد، گفت: «سال گذشته سه تجمع بزرگ در سه مقطع مهم برگزار کردیم. اولین تجمع ما مقابل سازمان برنامه و بودجه بود که آقای نوبخت در جمع بازنشستگان حاضر شد تا در مورد آپارتاید مزدی که رقم زده، صبحت کند. یک اجتماعی بزرگ دیگر مقابل مجلس برگزار کردیم اما یکی از مهم‌ترین اجتماعات بازنشستگان مربوط به روزی بود که فهمیدیم می‌خواهند در مجلس از سهم ۹۰ هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی، ۳۰ هزار میلیارد تومان کم کنند. در نهایت بیشتر از هزار میلیارد تومان کم نکردند؛ البته ۷ گردهمایی مجازی هم برگزار کردیم.» 

وی با اشاره به پرداخت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به بازنشستگان تامین اجتماعی در اسفند ماه، گفت: «من به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی پیشنهاد دادم که مبلغی به صورت مساوی در قالب متناسب‌سازی به تمام بازنشستگان پرداخت شود؛ البته مدیرعامل سازمان گفت که ما ابتدا باید پرداختی اسفند ۹۸ و ۹۹ را محاسبه کنیم تا ببیینم که کشوری و لشکری چه میزان از ما جلوتر هستند؛ آنگاه مابه‌التفاوتش را به بازنشستگان پرداخت کنیم. با این حال این کار وقت‌گیر بود و باید زمینه‌ی اجرای متناسب‌سازی را فراهم می‌کردیم و چه بهتر که این کار پیش از پایان سال انجام می‌شد.» 

صادقی با اشاره به نارضایتی بازنشستگان از نحوه اجرای متناسب‌سازی مرحله‌ی دوم، گفت: «کارشناسان سازمان تامین اجتماعی افزایش مستمری سال جدید را با در نظر گرفتنِ مبلغ مستمری تیر ماه لحاظ کردند؛ درحالیکه ابتدا باید ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی را اجرا و مبلغ متناسب‌سازی را بر روی آن قرار می‌دادند؛ البته در پایه مستمری و نه در مزایا. متاسفانه کارشناسان سازمان از جمع جبری استفاده کردند و افزایش مستمری ۱۴۰۰ را بدون مبنا قراردادن مستمری اسفند ماه ۹۹ لحاظ کردند. این کار ۱۰۰ درصد خلاف قانون و توافق قبلی بود؛ چراکه با سازمان توافق کرده بودیم که مبلغ متناسب‌سازی در افزایش مستمری قرار گیرد.»  

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری، افزود: «امروز باب مذاکره با سازمان تامین اجتماعی در مورد اصلاح احکام متناسب‌سازی باز است. تا زمانی که این باب باز است، ترجیح می‌دهم از خیابان استفاده نکنم اما اگر اقدامی از جانب سازمان تامین اجتماعی برای اصلاح احکام متناسب‌سازی بر اساس فرمول توافق شده صورت نگیرد، در ۳۳۵ شهر به صورت متحد در هفته کارگر به خیابان می‌آییم.» 

وی تصریح کرد: «امروز به بازنشستگان عرض می‌کنم که اتفاق‌های جدیدی که در این فرمول رخ داده در شرایطی فعلی خوب است. این فرمول همه لایه‌ها و سطوح را دربرمی‌گیرد. بر این اساس بازنشسته حداقلی‌بگیری که ۳۰ سال سابقه دارد و دارای همسر و فرزند است کمتر از ۴ میلیون و ۳۴۰ هزار نیست. در کل در سال ۱۴۰۰ دیگر حداقل‌بگیری که کمتر از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دستمزد دریافت کند، نخواهیم داشت. هر بازنشسته حداقل‌بگیری که کمتر از این میزان را دریافت کند، باید به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کند، تا فرمول را برای او محاسبه کنند.» 

صادقی تصریح کرد: «البته منتظر می‌مانیم تا احکام را دریافت کنیم؛ چنانچه تا ۱۰ اردیبهشت ماه، صداقت را در صدور احکام دیدیم در روز ۱۱ اردیبهشت از آقای سالاری تشکر می‌کنیم و زنده باید بگوییم اما اگر صداقت نبینیم، اعتراض خواهیم کرد. به همین جهت منتظر می‌مانیم و با دقت اوضاع را رشد می‌کنیم؛ البته پیشنهاد دادیم که تا قبل از ۱۰ اردیبهشت احکام به صورت پایلوت در یکی از شعب تامین اجتماعی به نمایش درآیند تا آن را رصد کنیم.» 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری با بیان اینکه اگر در سال جاری سازمان برنامه و بودجه، بار دیگر منابع جدید برای متناسب‌سازی بازنشستگان کشوری و لشکری اختصاص دهد، قویا اعتراض می‌کنیم، گفت: «آن زمان نه با ۲ هزار نفر و ۳ هزار نفر که با ۲۰ هزار نفر به خیابان می‌آییم؛ تا همین جای کار هم بسیار لطمه خورده‌ایم و بیشتر از این اجازه توهین به شعور خود را نمی‌دهیم.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز