خبرگزاری کار ایران

پاسخ به پرسش‌های مخاطبان «کارگر ایرانی» درمورد حقوق کار و تامین اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۱۵۲۶

برنامه کارگر ایرانی، امروز (یکشنبه22 فروردین) از طریق اینستاگرام پخش شد. میهمان این برنامه به پرسش‌هایی در مورد حقوق کار و تامین اجتماعی پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه «کارگر ایرانی» طبق روال یکشنبه‌های هر هفته، عصر امروز (22 فروردین ماه) در خانه کارگر برگزار شد.

محسن باقری (عضو کانون هماهنگی کار شورای اسلامی استان تهران) در خصوص مصوبه‌ی هیات دولت در مورد حق مسکن گفت: قرار بود آقای شریعتمداری، وزیر کار، با قید فوریت این موضوع را در جلسه هیئت دولت مطرح کنند اما فعلا خبری به دست ما نرسیده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا کارفرما می‌تواند در بحث سختی و زیان‌آوری در قبال کارگران کوتاهی کند، گفت: کارفرماها معمولا به دلیل بار مالی، در مقابل سختی و زیان‌آوری مقاومت می‌کنند اما کارگران می‌توانند درخواست بازنشستگیِ خود را در سامانه سخت و زیان‌آور وزارت کار ثبت کنند، این موضوع در کمیته‌های استان خود مطرح می‌شود و سپس برای اجرا باید به کمیته‌های تامین اجتماعی محل خود مراجعه کنند و در نهایت با بررسی عناوین شغلی و تطبیقِ  آن طبق رایی که از وزارت کار صادر شده است عملا کارفرما نقشی نخواهد داشت و نمی‌تواند از اجرای آن جلوگیری کند. 

باقری ادامه داد:  ماده 50 تامین اجتماعی این اجازه را به بیمه شده می‌دهد که مبلغی که به کارفرما ابلاغ می‌شود را در مراجع ذی صلاح پیگیری کند تا از حساب کارفرما برداشته شود.  

عضو کانون هماهنگی کار شورای اسلامی استان تهران در خصوص تغییرِ عنوان شغلی توسط کارفرما گفت: این موضوع بستگی به آن کارگاه دارد؛ اینکه ما ادعا کنیم عنوان شغلی اشتباه رد شده است، موضوعی است که سازمان تامین اجتماعی باید آن را بررسی کند و به پرونده‌های پرسنلی آن شرکت وصول پیدا کند. اگر مدارک درست باشد و پرونده پرسنلی هم کامل باشد با مراجعه به آن پرونده‌ی پرسنلی، شعبات موظف هستند عناوین شغلی را اصلاح کنند. این توافقی است که با مدیران کل انجام شده و فعلا رویه‌ی سازمان تامین اجتماعی اینگونه است.

وی درخصوص کارفرمایانی که قانون کار را در رابطه با زمان کار  رعایت نمی‌کنند، گفت: این وظیفه‌ی بازرسان کار است تا بر نحوه‌ی اجرای این قانون نظارت داشته باشند. افراد اگر شکایتی دارند می‌توانند از وزارت کار و اداره‌ی کار محل خود درخواست بازرس داشته باشند و نهایتا مستندات قابل قبولی را جمع آوری کنند و اگر لازم شد در ادارات کار اقدام به ثبت شکایت نمایند.

باقری در پاسخ به این سوال که آیا امکان ثبت شکایت حضوری در سازمان تامین اجتماعی فراهم است یا خیر، گفت: به ندرت و در برخی از موارد خاص این اتفاق می‌افتد. البته ثبت شکایتها اگر از طریق سامانه  انجام شود، بسیار آسان‌تر است.

وی در پاسخ به این سوال که حق عائله‌مندی بعد از طلاق چه می‌شود، گفت: برای فرزند دختر می‌توان حق عائله‌مندی را برقرار کرد. 

عضو کانون هماهنگی کار شورای اسلامی استان تهران در خصوص حق بیمه گفت: بیمه بیکاری 55درصد از حقوق را شامل می‌شود و به ازای هر کدام از فرزندان هم 25درصد اضافه می‌شود. 

وی همچنین در خصوص الزامِ شرط پایان خدمت برای اخذ حق بیمه اظهار داشت: برای بیمه شدن شرط پایان خدمت لازم نیست. چنانچه کارفرمایی سوابق بیمه  را رد نکرد، باید ثبت شکایت شود. کارفرمایان نمی‌توانند به بهانه‌ی نداشتن کارت پایان خدمت، سوابق بیمه را رد نکنند. 

باقری در خصوص حق داشتنِ سندیکا، انجمن‌های کارگری و شورهای اسلامی کار برای مشاغل بیان کرد: از سال 69  قانون کار اصلاح شد و طبق آن داشتن شورای اسلامی کار برای کارگاه‌های بالای سی و پنج نفر  و انجمن‌های صنفی نیز برای سایر اصناف اجبار شد، کارگاه‌های کوچکتر هم باید نماینده کارگر  داشته باشند. البته اصل آزادی سندیکا از اصول بنیادین مقاوله‌نامه‌های کار است که در ایران فعلا پذیرفته نشده است.  

او در پاسخ به این سوال که آیا عنوان شغلی که شرکت در سالهای گذشته به اشتباه رد کرده است، امکان اصلاح دارد، گفت: دیوان عدالت اداری دادنامه‌ای صادر کرده و وظیفه‌ی رسیدگی به این موضوع ا را از مراجع تشخیص حل اختلاف گرفته است. البته ما به دنبال امضای تفاهم نامه بین شورای اسلامی کار و انجمن‌های صنفی کارفرمایی کل کشور هستیم تا این موضوع در هیات‌ها رسیدگی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر  وزارت کار از رسیدگی به این موضوع منع شده است. در مورد افرادی که در حال حاضر شاغل هستند بازرسان کار وظیفه‌ی رسیدگی دارند اما در مورد مشکلِ سالهای گذشته این نقش را از هیات‌ها گرفته‌اند که اگر توافق انجام و تفاهم نامه امضا شود ما در هیات‌ها رسیدگی خواهیم کرد.

باقری افزود: فعلا راه اصلاح این است که از طریق شرکت و نماینده کارگر با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی و اداره کل مربوطه، با رئیس گروه مستمری‌های آن اداره کل هماهنگ کنند. امیدوراریم پرونده‌های پرسنلی را ملاک عمل قرار دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز