خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بعد از همسان‌سازی، حقوق تعیین شود/ به حقوق حداقل‌بگیران چیزی اضافه نشد/ باید سهم همسان‌سازی از ۸۹ هزار میلیارد اعتبار مشخص شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۰۸۰۷

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین به اعمال نشدن مبلغ متناسب‌سازی در پایه مستمری اعتراض کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عیدعلی کریمی با اشاره به اعمال نشدن مبلغ متناسب‌سازی در پایه مستمری گفت: سازمان تامین اجتماعی اول بابد تکلیف بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را تعیین تکلیف کند بعد افزایش حقوق را در احکام انجام دهد.

این فعال کارگری با بیان اینکه متاسفانه در جلساتی که قبل از آغاز سال ۱۴۰۰ برگزار شد همسان‌سازی دیده نشد، افزود: بحث اول بازنشستگان این است که تازمانی که موضوع  همسان‌سازی مشخص نشده حقوق بازنشستگان کارگری تعیین تکلیف نشود.

او گفت: بحث دوم؛ مشخص شدن اعتبار ۸۹ هزار میلیارد تومانی مجلس بابت رد دیون دولت است که چقدر از این بودجه به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تعلق دارد. مدیرعامل سازمان اول باید این موضوع را برای بازنشستگان شفاف‌سازی کند. ضمن اینکه  همه مشکلات را بر گردن کارشناسان سازمان نیاندازد و نگوید کارشناسان مشکل داشتند و همسان‌سازی را نتوانستند بدرستی اجرا کنند. بنابراین درخواست ما از مدیرعامل سازمان اول مشخص شدن میزان رقم همسان‌سازی در اعتبار ۸۹ هزار میلیاردی است و بعد اجرای همسان‌سازی و افزایش حقوق بازنشستگان در احکام.

وی تاکید کرد: معیار قرار ندادن متناسب‌سازی در افزایش سالیانه مبلغ مستمری، اعتراض تشکل‌های بازنشستگی را به همراه دارد.

وی اظهار کرد: بحث سوم بازنشستگان انتقاد از برخی اعضای کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی است که قبل از محقق شدن خواسته‌ای بازنشستگان زودتر از مدیرعمال تامین اجتماعی بحث همسان‌سازی و افزایش حقوق و مستمری بازنشستگان را رسانه‌ای می‌کنند. صحبت ما با این همکاران دلسوز این است که شما در بحث همسان‌سازی خوب تصمیم نگرفتنید و امروز بازنشستگان کارگری سراسر کشور نسبت به تصمیمی که سازمان در بحث افزایش حقوق گرفته معترض هستند چراکه اول باید همسان‌سازی تعیین تکلیف می‌شد و بعد بحث افزایش حقوق لحاظ می‌شد. در عین حال کانون عالی به عنوان متولی پیگیری مطالبات بازنشستگان باید قبل از هر کاری میزان اعتباری که سازمان از ۸۹ هزار میلیارد برای همسان‌سازی کنار گذاشته را مشخص می‌کرد و شفاف‌سازی آن رابه اطلاع بازنشستگان می‌رساند.

کریمی با بیان اینکه مستمری‌بگیران سایر سطوح از افزایش متناسب‌سازی مرداد تا اسفند ۹۹ در پایه مستمری خود بهره‌مند نشده‌اند و محاسبات به گونه‌ای صورت گرفته است که با اعمال متناسب‌سازی مرحله دوم، پایه مستمری آن‌ها پایین‌تر از سال گذشته قرار می‌گیرد، در ادامه اضافه کرد: به عنوان نمونه افزایش ۲۵۰ هزار تومانی حق اولاد (که برای دو فرزند ۵۰۰ هزار تومان لحاظ شده است) در پایه حقوق بازنشستگانی که ۸۰ درصد از آن‌ها حقو اولاد دریافت نمی‌کنند، بی‌فایده و بدون کارشناسی است.

کریمی همچنین اظهار داشت: احکام صادره با وعده‌های داده شده سازمان تامین اجتماعی و توافق حضوری مسئولین کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران و اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه با این محاسبه به حقوق حداقل‌بگیران تامین اجتماعی چیزی افزوده نشده است، اظهار کرد: این اقدام کارشناسان فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی موجب آزردگی خاطر بازنشستگان کشور و تشکل‌های کارگری شده است.

دبیر خانه کارگر قزوین خواستار اصلاح سریع احکام متناسب‌سازی بر اساس وعده‌های قبلی و توافق با تشکلات بازنشستگی شد و بیان کرد: باید جلسه ویژه بازنگری در محاسبات مربوط به افزایش سالیانه مستمری برگزار و افزایش ناشی از متناسب‌سازی در پایه مستمری (مورد تایید و تامین نظر بازنشستگان) بررسی و اجرا شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز