خبرگزاری کار ایران

علی اوسط هاشمی مطرح کرد؛

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان مرجع مهارت آموزی نیازمند قانون مترقی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۹۵۵۴

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشورگفت: برای عبور از شرایط دشوار به اراده همگانی و نقش آفرینی عمومی؛ عزم مردم و حکومت نیازمندیم.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، علی‌اوسط هاشمی در نشست ویدئوکنفرانس حوزه توسعه مدیریت و منابع سازمان گفت: امروز، ضرورت کسب ۴ مهارت، یادگیری فعال، تاب آوری، تحمل استرس و مهارت انعطاف‌پذیری در جهان مطرح است. 

وی در ادامه با تأکید بر مهارت تفکر انتقادی و توان حل مسئله گفت: با توجه به تغییرات سریع تکنولوژی اگر بر موضع یادگیری فعال قرار نگیریم، پاسخگوی تغییرات پیش رو نخواهیم بود. 

هاشمی گفت: نکته مهم دیگر در حوزه مهارت آموزی، تاب آوری در برابر پدیده ها، مطالبات و تغییرات اجتناب ناپذیر است. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تأکید بر ارتقای منزلت کارکنان گفت: افزایش مهارت تاب آوری، تحمل استرس و چگونگی مدیریت فشارها در جهان امروز که بشر با استرس زیادی مواجه است، از عواملی است که مانع خروج افراد از موضع فعالیت و تفکر سازنده می‌شود. 

وی با بیان این که جهان امروز بر محور مهارت، مدیریت می‌شود، گفت: تهدیدات پیش رو، مهارت انعطاف‌پذیری و تغییر را الزامی می‌کند تا بتوانیم فرصت‌های جدید را جایگزین فرصت‌های از دست رفته سازیم. 

هاشمی در ادامه، ارتقای منزلت همکاران سازمان را از رسالت‌های اصلی معاونت توسعه مدیریت و منابع برشمرد و گفت: مربیان و کارشناسان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور باید از منزلتی فراگیر در جامعه برخوردار شوند به طوری که نقش اثرگذار آنان در موضع توانمندسازی و خدمت‌گذاری به مردم همانند دانشگاهیان و فرهنگیان، دیده شود. 

وی افزود: در این راستا لایحه ترفیع مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه یا کشور به وزیر محترم تعاون ارائه شده تا همزمان با طرح رتبه‌بندی فرهنگیان در صحن مجلس ارائه شود. 

معاون وزیر تعاون گفت: برخورداری از تفکر انتقادی و قدرت حل مسئله، برخاسته از روحیه مسئولیت‌پذیری و براساس دانش و منطق، زمینه ساز رقابت سازنده و هدفمند می‌شود. 

هاشمی با اشاره به رشد قابل توجه بودجه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تغییر نگاه برای خروج مهارت از غربت در جامعه شکل گرفته و امروز از حمایت مدافعان و حامیان مهارت آموزی از استانداران تا وزیران و شرکای اجتماعی برخورداریم. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تأکید کرد: سازمان باید از تمرکز مطلق بر آموزش فاصله گرفته و نقش راهبری و هدایتگری داشته باشد و به سازمانی چابک، توانمند و جریان‌زا برپایه صلاحیت حرفه ای، تدوین استانداردها، آموزش و آزمون بیندیشیم. 

وی بر تحول ساختار سازمانی تأکید کرد و گفت: سرمایه انسانی باید محور تحول و تغییر در بخش‌های مختلف قرار گیرد. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: به جامعه انسانی با فرصت بخشی برابر براساس شایسته سالاری و توانمندی و نه جنسیت میندیشیم تا رقابت براساس صلاحیت و شایستگی شکل بگیرد و زمینه رشد برای همکاران تلاشگرفراهم شود. 

هاشمی با تأکید بر این که هر مرکز صنعتی در سطح کشور باید به کارگاه آموزش فنی و حرفه‌ای و هر معلم به یک معلم با مهارت تبدیل شود، گفت: با صنعت فاصله داریم، طی ۴۰ سال تنها ۸۰ مرکز مهارت آموزی جوارکارگاهی داشتیم در حالی که مصوبه قانونی دولت تحت عنوان الزام دستگاه‌ها برای همکاری با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را داشته‌ایم و از این ظرفیت، غافل بوده ایم. 

معاون وزیر تعاون گفت: ایجاد ۱۴۰۰ مرکز مهارت آموزی جوارکارگاهی در سال۱۴۰۰ را هدفگذاری کرده‌ایم و در ۱۵ روز نخست سال جاری ۱۸۰ مرکز آماده بهره برداری شده اند. 

هاشمی در ادامه گفت: جهش مهارت در گرو ارتقای جایگاه مهارت در جامعه است و در این زمینه نیازمند فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ مهارت آموزی از تریبون‌های مختلف و تغییر نگاه از مدرک گرائی به مهارت گرائی در خودمان، جامعه و برنامه‌ریزان و سیاستگذاران هستیم. 

وی با نقد بر ساختار فعلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: باید با مطالعات تطبیقی آموزش‌های مهارتی در کشورهای پیشرو، از تجارب موفق برای اصلاح ساختار سازمانی ایده گرفت. 

علی اوسط هاشمی در ادامه با بیان این که سال ۱۴۰۱ آغاز برنامه هفتم توسعه کشور است، تأکید کرد: باید برنامه ریزی لازم را برای ارتقای سهم آموزش‌های مهارتی و جایگاه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در برنامه هفتم توسعه داشته باشیم. 

وی تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیازمند قانون مترقی است تا قدرت و توان راهبری بدست آورد و این در حالی است که این سازمان به عنوان مرجع مهارت آموزی در کشور عضو شورای عالی مهارت نیست. 

هاشمی در ادامه تأکید کرد: ما متولی صلاحیت حرفه‌ای در کشور هستیم و باید دستاورد، اصلاح ساختار سازمانی، دستیابی به قانون مترقی و ارتقای منزلت کارکنان باشد. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تأکید بر گفتمان ملی مهارت گفت: به توسعه مشارکت با ذی ربطان و گروه‌های مرجع نیاز داریم و باید در ارتقای جایگاه مهارت و سازمان در جامعه بر پایه منطق، نیاز و اولویت کشور مطالبه‌گر باشیم. 

وی در خصوص پروژه‌های نیمه تمام سازمان گفت: اجرای پروژه‌هایی که ضامن منافع ملی است باید در اولویت اول سازمان قرار گیرند. 

هاشمی در ادامه با تأکید بر اهمیت «طرح ملی سنجش مهارت» به عنوان پروژه ملی گفت: درگفتمان ملی باید «عیار مهارت» جایگاه خود را پیدا کند. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه گفت: باید به منابع درآمدی نو بیندیشیم، ببینیم در چه شاخص‌هایی می‌توان تغییر ایجاد کرد و در قالب برنامه ریزی و چارچوب مشخص عمل کنیم و تفاوت را به جامعه القا کنیم. 

هاشمی تأکید کرد: تفکر برنامه‌ای لازمه دستیابی به موقعیت جدید سازمان در دو سطح درون سازمانی و برون سازمانی است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز