خبرگزاری کار ایران

واکنش شهردار کوت عبدالله به اعتراضات کارگرانِ شهرداری:

معوقات مزدی را تایید می‌کنم/ توان پرداخت معوقات را تا یکی دو ماه آینده نداریم/ به کارگران حق می‌دهم

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۸۶۰۲

داریوش دُر گفت: در حال حاضر برخی از کارگران سه ونیم ماه و باقیِ آن‌ها چهار ماه در مجموع معوقات مزدی دارند؛ یعنی سه ماه حقوق به علاوه‌ی عیدی و سنوات که هنوز پرداخت نشده است.

داریوش دُر (شهردار کوت عبدالله) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با تأیید خبرِ معوقات مزدی کارگرانِ شهرداریِ کوت عبدالله گفت: ما حقوق هر ماه را به مقداری که توانسته‌ایم پرداخت کردیم. در حال حاضر برخی از کارگران سه ونیم ماه و باقیِ آن‌ها چهار ماه در مجموع معوقات مزدی دارند؛ یعنی سه ماه حقوق به علاوه‌ی عیدی و سنوات که هنوز پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه دلیل‌ عدم پرداخت معوقات مزدی به استخدام‌های بی‌رویه و بدونِ ضابطه‌ی شهرداری در سال گذشته برمی‌گردد، اظهار کرد: این استخدام‌ها بارِ هزینه‌ایِ شهرداری را زیاد کرده است. یک شهر ۵۶هزار نفری، بیش از هزار نفر کارگر دارد و ما باید ماهی نزدیک به هفت میلیارد حقوق پرداخت کنیم. البته ما این رقم را با تلاش‌ها و راهکارهایی به ماهی نزدیک به شش میلیارد رساندیم تا وضعیت بحرانی نشود اما در مجموع به دلیل حجم بالای نیروهای استخدامی، وضعیت روز به روز بدتر شد.

در روزهای اخیر اخباری از اعتراضات صنفی این کارگران منتشر شده است. دُر درباره اعتراضات کارگران گفت: با برنامه‌ریزی ما تعدادی از نیروهایی که اصلا وجود خارجی نداشتند و سر کار هم حاضر نمی‌شدند، تعدیل شدند و قرارداد جدیدی با آن‌ها بسته نشد تا تعدادِ نیروها به واقعیت نزدیک شود. یکسری نیروهایی که با آن‌ها قراردادِ جدید بسته نشد، سربازی نرفته و یا به عبارتی «سرباز فراری» بودند، عده‌ای گواهی سلامت نداشتند و عده‌ای هم ممکن بود سوءسابقه داشته باشند. بعد از پالایش، تعداد کارگران به حدود ۷۸۰ نفر رسید و متأسفانه عده‌ای که منافع آن‌ها قطع شده بود، کارگرانِ دیگر را تحریک کردند. بخشی از کارگران در حال حاضر به کار برگشته‌اند و بخشی دیگر هنوز برنگشته‌اند.

شهردار کوت‌عبدالله در خصوص تجمعات کارگران اظهار کرد: برخی از این دوستان تجمع کردند و ما برای آن‌ها وضعیت را توضیح دادیم اما خب قانع نشدند. البته ما به آن‌ها حق می‌دهیم، مشکلات اقتصادی، بیماری و هزینه‌های زندگی شرایط را برای آن‌ها سخت کرده است. آن‌ها می‌گویند حقوق ما را بدهید تا به کار برگردیم.

وی ادامه داد: در این میان برخی از افراد سودجو، کارگران را تحریک کردند و بی‌نظمی‌هایی ایجاد شد و حتی کار به شکسته شدنِ شیشه‌ی ماشین‌آلات پیمانکار نیز کشیده شد که این افراد از طریقِ مقام قضایی احضار شدند و از طریق مبادی قانونی وضعیتِ آن‌ها پیگیری می‌شود.

شهردار کوت عبدالله در پاسخ به این سوال که معوقات کارگران چه زمانی پرداخت خواهد شد، گفت: مبلغ این بدهی حدودا ۲۴ میلیارد تومان است و این برای ما هزینه‌ی سنگینی است. امکان اینکه در یک یا دو ماه آینده بتوان آن را پرداخت کرد وجود ندارد. اما با اقدامی که انجام دادیم شاید بتوان در یک بازه‌ی زمانیِ ۵ یا ۶ ماهه این بدهی را پرداخت کرد. البته به شرط آنکه ثبات اقتصادی بیشتری داشته باشم و مرم هم راغب به پرداخت عوارض خود باشند. اگر مردم عوارض بدهند ما می‌توانیم بدهی پیمانکاران و نیروها و پرسنلِ خود را پرداخت کنیم.

وی بیان کرد: با توجه به تورمی که وجود دارد، مدیریت شهرها سخت شده است و درحال حاضر با این هزینه‌های نگهداشتِ شهر ما دچار مشکلات شدیدی هستیم و فقط بحث حقوق نیست. به طور کلی دخل و خرجمان با هم نمی‌خواند و نیاز است مقامات ارشد کشور در این موضوع اصلاح رویه‌ای داشته باشند تا ما هم بتوانیم مشکلاتِ خود را حل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز