خبرگزاری کار ایران

پاسخ به مخاطبان «کارگر ایرانی» درمورد مستمری دوران بازنشستگی و پرسش‌های دیگر

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۸۳۹۸

برنامه کارگر ایرانی، امروز (یکشنبه، ۱۷ اسفند) از طریق اینستاگرام پخش شد. مهمان این برنامه به پرسش‌هایی درباره بازنشستگی، مشاغل سخت و زیان‌آور، دستمزد، حق اولاد و حق عائله پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه «کارگر ایرانی» طبق روال یکشنبه‌های هر هفته، عصر امروز (۱۵ فروزدین ماه) در خانه کارگر برگزار شد.

محسن باقری (عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) کارشناس مهمان این برنامه درباره افزایش حق بیمه گفت: حق بیمه تابعی از دستمزد است، هنگامی‌که که افزایش دستمزد از سوی شورایعالی عالی کار تعیین می‌شود، حق بیمه نیز مشخص می‌شود. 

این کارشناس حوزه کار درباره انتقال معوقات کارگران از کارفرمای قدیم به جدید در یک کارگاه واحد بیان کرد: تمامی مطالبات به کارفرمای جدید منتقل می‌شود، این موضع بر اساس ماده ۱۲ قانون کار است. اگر کارفرمای جدید ظرف مدت زمانی یک ماه معوقات کارگران را پرداخت نکند، موضوع از طریق مراجع قانونی قابل پیگیری است. در این ماده قانونی آمده است: هر نوع تغییر حقوقی در وضع مالکیت کارگاه، از قبیل فروش یا انتقال به هر شکل، تغییر نوع تولید، ادغام در موسسه دیگر، ملی شدن کارگاه، فوت مالک و امثال این موارد، در رابطه قراردادی کارگرانی که قراردادشان قطعیت یافته است موثر نمی‌باشد و کارفرمای جدید، قائم مقام تعهدات و حقوق کارفرمای سابق خواهد بود. 

او درباره سن بازنشستگی پاکبانان شرح داد: هرگونه شغلی که در ارتباط با جمع‌آوری و دفع زباله باشد، جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود و با ۲۰ سال سابقه اشتغال مستمر، بازنشسته خواهند شد. 

این فعال کارگری درباره مستمری از کارافتادگان توضیح داد: وضعیت این گروه در هیات امنای تامین اجتماعی مشخص می‌شود و پس از آن باید از سوی هیئت دولت نیز تایید شود. این افراد بایستی تا زمان مشخص شدن وضعیت منتظر بمانند. بازنشستگان نیز چنین شرایطی دارند و وضعیت دریافتی آن‌ها هنوز مشخص نشده است. 

باقری درباره دریافتی مستمری دوران بازنشستگی تصریح کرد: اگر کارگری سابقه ۳۵ سال بیمه‌پردازی داشته باشد، در دوران بازنشستگی ۳۵ روز مستمری دریافت خواهد کرد. قانونی در مجلس تصویب شده است، آقایان ۶۰ و زنان ۵۰ساله با ۱۰ سال سابقه بیمه، می‌توانند بازنشسته شوند. این افراد به ازای ۱۰ روز در ماه مستمری ماهانه دریافت می‌کنند. مردان با ۶۰ سال سن می‌توانند بازنشسته شوند و در صورتی که آن‌ها ۲۰ سال یا بیشتر سابقه داشته باشند، مستمری کامل را دریافت می‌کنند. زنان با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن می‌توانند تقاضای بازنشستگی بدهند، اما این افراد به ازای ۲۰ روز در ماه حقوق می‌گیرند. 

او درباره افزایش دستمزد ۳۹ درصدی مزد ۱۴۰۰ توضیح داد: اگرچه دستمزد ۱۴۰۰ حدود ۳۹ درصد افزایش یافته است اما مزد سال جاری تنها ۶۰ درصد از سبد معیشت خانوار را تشکیل می‌دهد. شورایعالی کار با توجه به توان کارگاه‌ها مزد ۱۴۰۰ را افزایش داده است. همچنین امکان وارد کردن فشار بیش از این بر کارفرمایان میسر نیست. 

عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران درباره تاثیر مزد دستمزد بر هزینه تولید گفت: مزد کارگران حدود ۱۲ درصد از هزینه‌های یک کارفرما را کارگران تشکیل می‌دهد. این هزینه‌ها در تولید محصولات خوراکی مثل کیک و شیرینی حدود ۴ درصد است. اینطور می‌توان گفت که دستمزد کارگران حدود ۸ درصد از هزینه‌های یک کارگاه را تشکیل می‌دهند. 

این فعال کارگری درباره دریافتی اضافه کاری کارگران اظهار داشت: اگر یک کارگر بیش از ۴۴ ساعت در هفته کار کند، شامل اضافه‌کاری می‌شود. حداکثر ساعت اضافه کاری برای کارگر ۱۲۰ ساعت در ماه است. 

او درباره درباره عائله‌مندی بازنشستگان بیان داشت: حق عائله‌مندی نیز در هیئت دولت مشخص می‌شود. حق اولاد کارگران نیز تابعی از دستمزد است و در شورایعالی کار مشخص می‌شود. 

او در پاسخ به پرسشی درباره تشکیل شورا در کارخانه‌ها گفت: بهترین راهکار این است که کارگران به کانون شورای کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور یا کانون اسلامی شوراهای استان محل خود مراجعه کنند. امنیت شغلی کارگران وضعیت مساعدی نیست و پیگیری‌ها برای تشکیل منجر به اخراج آنان می‌شود. پیگیری از طریق کانون شورای کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور بهترین مرجع برای تشکیل شورا اسلامی در کارخانه‌هاست. 

او درباره قطع شدن ناگهانی مقرری بیمه بیکاری گفت: این موضوع قابل از طریق شعب تامین اجتماعی قابل رسیدگی است. 

باقری در ارتباط با برخی از کارفرمایانی که از ارائه نسخه قرارداد کار خودداری می‌کنند، توضیح داد: برخی از کارفرمایان از خلاء قانونی در ماده ۷ قانون کار سوءاستفاده می‌کنند و نسخه قرارداد را در اختیار کارگران قرار نمی‌دهند. بر اساس ماده ۷، قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیرموقت برای کارفرما انجام می‌دهد. این شرایط به دلیل دادنامه ۱۷۹ است که توسط آقای پروین به تصویب رسیده است. بزرگترین خواسته جامعه کارگری از قوه‌قضائیه ابطال دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت اداری است. ابطال دادنامه می‌تواند منجر به ارتقای امنیت شغلی است و قراردادهای کار را سر و سامان دهد. 

عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران درباره تعیین مستمری دوران بازنشستگی گفت: مستمری بر اساس ماده ۷۲ قانون تامین اجتماعی مشخص می‌شود. بر اساس این ماده عددی به دست می‌آید که فرمول بازنشستگی است. براساس ماده ۷۲قانون تامین اجتماعی میزان مستمری ماهانه از کارافتادگی کلی ناشی از کار عبارت است از یک سی‌ام مزد یا حقوق بیمه شده ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه مشروط بر اینکه این مبلغ از پنجاه درصد مزد یا حقوق متوسطه ماهانه او کمتر و از صد درصد آن بیشتر نباشد. در مورد بیمه شدگانی که دارای همسر بوده یا فرزندیا پدر ومادرتحت تکفل داشته باشند و مستمری استحقاقی آن‌ها از ۶۰ درصد مزد یا حقوق متوسط آن‌ها کمتر باشد علاوه بر آن معادل ده درصد مستمری استحقاقی به عنوان کمک، مشروط بر آنکه جمع مستمری و کمک از (۶۰درصد) تجاوز نکند، پرداخت خواهد شد. در صورتی که سن شوهر از شصت سال متجاوز باشد و یا به تشخیص کمیسیونهای پزشکی موضوع ماده ۹۱این قانون از کارافتاده کلی بوده و در هر دو حالت به حکم این قانون مستمری دریافت ننماید و معاش او توسط زن تامین شود. مرد می‌تواند تحت تکفل همسر خود باشد. 

او درباره مشاغل سخت و زیان‌آور مشاغل پزشکی توضیح داد: فقط پرستاران و کمک پرستاران جزو مشاغل سخت و زیان‌آور هستند. در ارتباط بیمارستان‌هایی که پس از سال ۹۰ یاخته شده‌اند هنوز سختگیری‌های وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز