خبرگزاری کار ایران

مرکز مهارت آموزی جوارکارگاهی مس سرچشمه افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۶۹۳۵

با حضور علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در نخستین سفر استانی سال ۱۴۰۰ به کرمان، مرکز جوارکارگاهی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان افتتاح شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، این مراسم با حضور علی اوسط هاشمی، حجت الاسلام حسین جلالی (نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس) و حسین احمدی (مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان) ۱۰ فروردین برگزار شد.

در آیین افتتاح این مرکز، هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمان گفت: در حوزه مهارت، امروز اولویت با آموزش‌های غیررسمی منتج به اشتغال و کسب صلاحیت در حوزه فنی برای افراد است. 

وی ادامه داد: ثروت را نیروی انسانی خلق می‌کند و بایستی آموزش‌های ما به گونه‌ای باشد که فرد مهارت دیده بیکار نماند چرا که به تهدید برای جامعه تبدیل می‌شود. 

معاون وزیر کار تدوین استاندارد‌های شغلی، آموزش حین خدمت شاغلان، ایجاد بانک اطلاعاتی نخبگان مربیگری و اعطای گواهینامه‌های مهارتی را چهار دستورالعمل اصلی سازمان برشمرد. 

وی گفت: در دنیای امروز که صحبت از صنایع هوشمند است سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور آمادگی ارزیابی میزان مهارت نیروی انسانی در صنایع مختلف را دارد باید از «مدرک محوری» فاصله گرفت و به «مهارت آموزی» توجه کرد، تا کیفیت ارتقا یابد. قبل از آذرماه ۹۸، تنها ۸۰ مرکز جوار کارگاهی در کشور فعال بود و از آذرماه ۹۸ تاکنون نیز ۸۰ مرکز جوار کارگاهی دیگر در کشور فعال شده و برای سال ۱۴۰۰ نیز راه‌اندازی ۱۴۰۰ مرکز دیگر در افق برنامه‌ها قرار دارد. 

در ادامه، حجت الاسلام حسین جلالی، نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۴ هزار تحصیلکرده بیکار در رفسنجان داریم و با توجه به اینکه رفسنجان در حال صنعتی شدن و کرمان استانی معدنی است، آموزش‌ها و مهارت نیروهای متخصص می‌تواند به رفع بیکاری و اشتغالزایی بیانجامد. ۱۴ هزار تحصیلکرده بیکار در رفسنجان داریم که استعدادهای آنان نیازمند شکوفاشدن و به فعلیت رسیدن است. 

 جلالی با اشاره به اینکه رفسنجان در حال صنعتی شدن است و کرمان استانی دارای معادن است، گفت: آموزش‌ها و مهارت نیروهای متخصص می‌تواند به رفع بیکاری و اشتغالزایی منجر شده و افراد آموزش دیده با توجه به تحصیلات و مهارتی که دارند در نقاط مختلف و شرکت‌های صنعتی و معدنی مشغول کار شوند. 

جلالی گفت: شرکت تخصصی صنایع مس یکی از بازوهای اجرایی مهم وزارت صمت محسوب می‌شود و در کنار تولید و ارزآوری و اکتشفاتی که دارد از مسئولیت‌ها و خدمات اجتماعی هم غافل نبوده و خدمات ارزنده‌ای انجام داده و می‌دهد. 

در ادامه، حسین احمدی، مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با اشاره به اینکه مهارت افزایی زمینه ساز جهش و رونق تولید است، گفت: با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان، مرکز جوار کارگاهی مهارت آموزی در این مجتمع راه اندازی شده است. 

وی در خصوص روند کار این مجتمع گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در زمان جنگ تحمیلی، مجتمع مس سرچشمه به روند تولید ادامه داده و همزمان با تولید مس، در کنار رزمندگان دفاع مقدس بوده و یکی از افتخارات عملکردی مجتمع مس سرچشمه، ارائه پشتیبانی‌ها در دوران جنگ به ویژه پشتیبانی لشکر ثارالله به فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است. 

احمدی افزود: بعد از پایان جنگ، شرکت ملی صنایع مس ایران در منطقه شهربابک و آذربایجان (ورزقان) با احداث مجتمع‌ها به اکتشاف معادن مس، روند تولید و توسعه ادامه داده و در حال حاضر در حوزه تولید مس جزو ۲۰ شرکت برتر دنیا است. 

وی تأکید کرد: همچنین در سال ۹۹ با وجود بحران کرونا، تولید متوقف نشده و تولید شرکت ملی صنایع مس ایران به ۲۸۰ هزار تن مس کاتد رسید که در مقایسه با کشورهای دیگر نشان می‌دهد عدد قابل توجهی است. 

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در خصوص فعالیت‌های حوزه توسعه‌ای بیان کرد: عملیات اجرایی سه طرح بزرگ در سرچشمه، شهربابک و آذربایجان هم طرح‌های توسعه‌ای آغاز شده که با افتتاح آن‌ها اشتغالزایی ایجاد و تولید مس افزایش خواهد یافت. 

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان گفت: در حوزه راه اندازی مرکز جوار کارگاهی با مرکز اداره کل فنی حرفه‌ای تفاهم نامه‌ای منعقد شده و با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تعامل دو جانبه‌ای خواهیم داشت، باید از سمت آموزشِ دانش به سمت آموزش مهارت برویم که در این راستا جهش تولید اتفاق خواهد افتاد و رونق را مشاهده خواهیم کرد. 

احمدی تصریح کرد: در مجتمع مس سرچشمه به مهارت نیاز داریم که با همکاری و مساعدت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مهارت را افزایش خواهیم داد. 

وی ادامه داد: داشتن مهارت در تولید و بهره برداری در حوزه مس، به ظرفیت‌های استان و کشور کمک خواهد کرد و ایجاد مراکز جوارکارگاهی مهارت آموزی در مجتمع مس می‌تواند این ظرفیت را به صورت تصاعدی افزایش دهد. 

شایان ذکر است این مرکز درکارگاه‌هایی به مساحت ۴۰۰۰ متر و ۱۵ کارگاه آموزشی تأسیس شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز