خبرگزاری کار ایران

پروژه‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲؛ ۶ هزار و ۵۰۰ کارگر را به کام مرگ کشاند/ قطر اقدامی برای سلامت کارگران نکرده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۵۱۲۶

۶ هزار ۵۰۰ کارگر مهاجر در پروژه‌های عمرانی جام‌جهانی ۲۰۲۲، جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از گاردین، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ کارگر مهاجر که از اهالی کشورهای هند، پاکستان، نپال، فیلیپین و سریلانکا بوده‌اند در بازه زمانی ۱۰ساله که در کشور قطر اشتغال داشته‌اند، جان خود را از دست داده‌اند. این کارگران در پروژه‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ مشغول به کار بوده‌اند.

کشور قطر در رقابت با دیگرکشورها برای کسب میزبانی مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ پیروز شد و در دسامبر ۲۰۱۰ امتیاز میزبانی از این تورنمنت جهانی را به دست آورد. از این تاریخ تا به امروز، به طور میانگین ۱۲ کارگر جان خود را از دست داده‌اند. 

اگرچه میانگین مرگ ۱۲ کارگر در هر هفته بسیار نگران‌کننده است اما به طور قطع و یقین، آمار مرگ و میر کارگران مهاجر به مراتب بیشتر خواهد بود. هیچ آمار و اطلاعات دقیقی در ارتباط با مرگ کارگران فیلیپینی و کنیایی در دسترس نیست؛ علاوه بر این، آمار مرگ و میر کارگران مهاجر در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۰ اعلام نشده است. 

پروژه دولت قطر برای میزبانی از مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ شامل ۷ ورزشگاه، یک فرودگاه جدید، جاده‌ها، سیستم حمل و نقل عمومی، هتل‌ها و یک شهر تازه تاسیس می‌شود. برخی از این پروژه‌ها تکمیل شده‌اند و برخی در دست احداث هستند. 

یک فعال کارگری در کشورهای حوزه خلیج فارس توضیح داد: به طور قطع و یقین، بسیاری از کارگران مهاجری که در سال ۲۰۱۱ جان خود را از دست داده‌اند در پروژه‌های جام‌جهانی مشغول به کار بوده‌اند، اگر این کشور از حق میزبانی برخوردار نبود؛ بسیاری از کارگران مهاجر شاغل در قطر زنده می‌ماندند. 

سقوط از ارتفاع، مهم‌ترین عامل مرگ این کارگران اعلام شده است، همچنین «مرگ طبیعی» نیز یکی دیگر از دلایل جان باختن کارگران محسوب می‌شود. بسیاری از کارگران به دلیل گرمای طاقت‌فرسای کشور قطر دچار مشکلات حاد تنفسی و قلبی_عروقی می‌شوند. 

اگرچه دولت قطر میزان مرگ و میر کارگران مهاجر را اعلام می‌کند اما در جهت بهبود اوضاع و کاهش مرگ آن‌ها اقدامی انجام نداده است. چنین نرخ مرگ و میری به دلیل تعداد نیروی انسانی مهاجر قابل پیش‌بینی بوده است اما جان‌باختن کارگران در حین کار یک تراژدی محسوب می‌شود. 

اینطور برآورد شده است که حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برای تماشای مسابقات به قطر سفر کنند. این در حالی است که بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی در جهت حمایت از حقوق کارگران مهاجر از علاقمندان به فوتبال خواسته‌اند تا این مسابقات را تحریم کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز