خبرگزاری کار ایران

درخواست سازمان عفو بین‌الملل از فیفا؛

به کارگران مهاجر رسیدگی کنید/ نقش کارگران مهاجر در برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ انکار نشدنی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۵۱۲۴

سازمان عفو‌ بین‌الملل، خواهان رسیدگی به وضعیت کارگران مهاجر در قطر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه خبری هیمالیا، مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ در کشور قطر برگزار خواهد شد. سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای خطاب به فیفا خواسته است تا با تحت فشار قراردادن مقامات قطری، این سازمان را برای به پایان رساندن تبعیض علیه کارگران مهاجر در این کشور آسیایی یاری کنند. 

دولت قطر از کارگران مهاجر که اغلب آنها از اهالی کشورهای جنوب شرقی آسیا هستند برای ساخت ورزشگاه‌های خود استفاده می‌کند. 

سازمان عفو بین‌الملل در نامه خود به «جانی اینفانتینو» رئیس فیفا، درخواست کرده است تا این مقام با استفاده از مسئولیت‌های خود در جهت جلوگیری از بهره‌کشی از کارگران مهاجر گام بردارد. آنها همچنین از رئیس فیفا درخواست کرده‌اند با استفاده از نفوذ خود، قطر به اجرای اصلاحات قانون کار پیش از آغاز مسابقات جام‌جهانی مجاب کند. 

این کشور، اصلاحات مثبتی در زمینه قانون کار در سال‌های اخیر انجام داده است. اینطور بیان می‌شود که بخشی از این تغییرات به واسطه نظارت‌هایی است که پس از اعلام میزبانی این کشور افزایش یافته است. بسیاری از تغییرات به درستی اجرا نمی‌شوند و هزاران کارگر مهاجر همچنان مورد سوءاستفاده و تبعیض‌های یکجانبه قرار می‌گیرند. 

بنابر اظهارات سازمان عفو بین‌الملل، مجلس شورای قطر، کارگروهی را در ارتباط با بررسی اصلاحات قانون کار تشکیل داده است که پیشنهاداتی به دولت این کشور ارائه داده‌اند. اگر این اصلاحات مورد تایید دولت مرکزی قرار بگیرد، محدودیت‌های کارگران مهاجر برای تغییر شغل از میان برداشته خواهد شد. 

 کارگران مهاجر حدود ۹۵ درصد از نیروی انسانی کشور قطر را تشکیل می‌دهند؛ اگر کارگران مهاجر در این کشور حضور نداشتند؛ به طور قطع و یقین، برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ غیرممکن بود. زنان و مردان مهاجری که به دلیل تامین معیشت خود، کیلومترها از سرزمین مادری خود دور شده‌اند و مشغول به ساخت جاده‌ها و استادیوم‌ها هستند. 

اگرچه اصلاحات قانون کار در کشور قطر اجرا شده است اما بسیاری از این کارگران مورد سوءاستفاده و تبعیض کارفرمای قطری قرار می‌گیرند. 

مدیر بخش حقوق اقتصادی و اجتماعی در سازمان عفو بین‌الملل توضیح داد: فیفا، نهادی بین‌المللی است که مسئولیت برگزاری مسابقات جام‌جهانی را برعهده دارد. بر اساس استانداردهای بین‌المللی، فیفا همچنین مسئول کاهش خطرات حقوق علیه کارگرانی است که در برگزاری مسابقات نقش دارند. برگزاری تورتمنت جهانی یک افتخار بزرگ است اما باید در این مسابقات از تبعیض علیه کارگران جلوگیری کرد. 

او ادامه داد: فیفا و قطر باید به دنبال اجرای برنامه عملیاتی قوی باشند تا از پرداخت حقوق و مزایای کارگران مهاجر در تمامی بخش‌ها، اطمینان حاصل کنند و از رفتارهای استثمارگرانه علیه کارگران جلوگیری به عمل آورند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز