خبرگزاری کار ایران

در پیام نوروزی حسن صادقی مطرح شد:

شعار "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها" باید سرلوحه کار قرار بگیرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۴۵۸۴

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری پیامی نوروزی منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، پیام نوروزی حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به شرح زیر است:

«قطار سال ۱۳۹۹ با همه وقایع تلخ و شیرین خود به ایستگاه آخر رسید. شاید یکی از خاطرات ناگوار و آزاردهنده سال ۱۳۹۹ که بتوان به آن اشاره کرد، وضعیت بد معیشتی و اقتصادی مردم کشور بود. شاخص ها، اعداد و نمودارها به خوبی بیانگر شرایط بد اقتصادی کشور در این سال بودند. برخی از اقتصاددانان تنها دلیل بروز چنین وضعیت بد اقتصادی در کشور را اعمال تحریم های ناجوانمردانه از سوی دولت آمریکا، می دانند. اما وضعیت اقتصادی کشورهایی همچون چین، ژاپن و کره جنوبی این سوال را در ذهن ها به وجود می آورد که سیستم اقتصادی آنها چگونه بر تحریم های اقتصادی ابرقدرت ها فائق آمد. به گونه ای که شرایط اقتصادی منطقه دیگر متاثر از ابرقدرت های اقتصادی نیست و حتی آنان را به پای میز مذاکره با این کشورهای نوپای اقتصادی کشانده است. با اندکی تحقیق در می یابیم که توجه به نقش کلیدی نیروی انسانی و تکریم آن و همچنین توجه به اشتغال مولد سبب تبدیل شدن این کشورهای توسعه یافته به قطب‌های اقتصادی جهان شده است. عواملی که در کشور ما خیلی کم مورد توجه قرار می‌گیرد.

در سالی که گذشت وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم کشور روز به روز سخت می‌شد و در این میان جامعه کارگری شاغل و بازنشسته این فشارهای اقتصادی را بیشتر از هر قشر دیگر با تمام وجود حس می کردند. این امر سبب شد تا آستانه تحمل این قشر زحمتکش به مرز هشدار برسد و اعتراضات خود را با مدیریت و رهبری تشکل های کارگری در قالب تجمعات صنفی به نمایش بگذارند. کارگران شاغل و بازنشسته که نیمی از عمر شریف خود را بدون هیچ توقعی در راه تولید و خدمت به کشور سپری کرده بودند، به دور از انصاف بود که در کف خیابان ها به دنبال حق و حقوق طبیعی خود باشند.

برگزاری چنین تجمعات صنفی از سوی جامعه کارگری شاغل و بازنشسته با مدیریت و رهبری تشکل های کارگری، دستاوردهایی نیز به همراه داشت. افزایش ۳۹ درصدی حقوق کارگران شاغل و همچنین متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و مشاغل سخت و زیان آور از جمله این دستاوردها بود که به واسطه حضور جامعه کارگری در میادین دفاع از حقوق خود آنهم در شرایطی که ابتلا به بیماری کرونا هر لحظه این قشر زحمتکش را تهدید می کرد، حاصل شده بود. در این میان برخی افراد سودجو که با شبکه های ضد انقلاب همکاری داشتند سعی کردند بر موج احساسات جامعه کارگری کشور سوار شوند تا در شبکه های اجتماعی خود فضای کشور را ملتهب نشان دهند. آری، این همان خوراک تبلیغاتی بود که دشمنان انقلاب همیشه انتظار آن را داشتند. علی ایحال نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی کشور به خوبی توانستند این بحران را مدیریت کنند. چرا که این تجمعات فقط صنفی بوده و جامعه کارگری کشور فقط و فقط به دنبال احقاق حقوق تضعیف شده خود بود.

پیرامون تحلیل دستاورد نخست یعنی افزایش ۳۹ درصدی دستمزد کارگران شاغل، ذکر این توضیح ضروری است که با وجود تورم بالا و انتظارات به جای جامعه کارگری شاغل از سوی شورای عالی کار مبنی بر افزایش مزد تا سقف ۶۳ درصد برای پوشش هزینه خانوار کارگری، لاکن شاهد مصوبه افزایش ۳۹ درصدی بودیم؛ که با مزایای آن دستمزد کارگران جمعاً ۴۳ درصد افزایش یافت. اما همچنان یک فاصله ۳۷ درصدی در هزینه زندگی و حقوق طبقه کارگر در روند روزمره حیات آنان را شاهد هستیم. اما آن چیزی را که نمی بایست از کنار آن به راحتی عبور کرد تلاش موثر مقام عالی وزارت کار جناب آقای دکتر شریعتمداری و معاونت سخت کوش ایشان در حوزه روابط کار جناب آقای مهندس شاکرمی و از سوی دیگر تلاش بی ‌وقفه و کارشناسانه تیم کارگری به رهبری برادر تلاشگر جناب آقای مهندس خدایی برای توافقی جامع پیرامون سبد معیشت که خود سنگ بنایی برای استمرار مذاکرات مزد بر مبنای سبد معیشت است، سبب افزایش ۳۹ درصدی مزد کارگران شاغل که با مزایای جانبی جمعاً افزایش ۴۳ درصدی را به همراه داشت، شد. گذشته از اینکه این مبلغ کماکان مورد مناقشه جامعه کارگری است، اما جامعه کارگری شاغل همواره تلاش وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اعضای کارگری شورای عالی کار را از یاد نخواهند برد که در واپسین روزهای سال ۱۳۹۹ دست به کار بزرگی زدند و برگ زرینی دیگر را در تاریخ جامعه کارگری رقم زدند. گرچه وزیر محترم کار در طول سال پرتلاطم ۱۳۹۹ دست به ریسک های بزرگی نیز زده بودند.

دستاورد دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و مشاغل سخت و زیان آور بود. از مدت ها قبل طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی کلید خورد و موجبات رضایت و خشنودی جامعه کارگری بازنشسته را فراهم آورد. هر چند به نظر می رسید برای اجرایی شدن این طرح می بایست اقداماتی مدون و برنامه ریزی شده از سوی مجریان، ارائه گردد.

اوایل سال ۱۳۹۹ بود که با حمایت آقای دکتر شریعتمداری وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آقای دکتر سالاری مدیرعامل محترم سازمان تأمین اجتماعی و همچنین چراغ سبز دولت، متناسب سازی حقوق بازنشستگان وارد مرحله اجرایی خود شد. هر چند ناقص اما می توان گفت مرحله اول متناسب سازی، موجب امیدوار شدن جمع کثیری از بازنشستگان به اجرایی شدن این طرح ناتمام شده بود. البته این امر در زمانی صورت گرفت که کشور در بدترین شرایط اقتصادی خود قرار داشت. وزیر کار و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی که طبق معمول در صحنه خدمت رسانی حضور داشته و سعی در احقاق حقوق جامعه کارگری بازنشسته داشتند، این بار هم به صدای اعتراض جامعه کارگری گوش دادند و در بدترین شرایط اقتصادی کشور سعی در افزایش حقوق کارگران شاغل و اجرایی نمودن مرحله دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان را داشتند. این اقدام شجاعانه وزیر کار و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نه تنها کارشکنی‌های دولت را خنثی نمود بلکه به همگان ثابت شد که در صورت وجود اعتبار، سازمان تأمین اجتماعی خود یکی از پیشگامان عملیاتی نمودن اهداف کوتاه و بلند مدت است.

آری، قطار سال ۱۳۹۹ با همه وقایع تلخ و شیرین خود به ایستگاه آخر رسید و اکنون وارد سال جدیدی شدیم که باید شعار "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها" که از سوی مقام معظم رهبری به سال ۱۴۰۰ هجری شمسی اختصاص داده شده است، سرلوحه کار قرار گیرد. چندین سال است که شعارهایی با مضمون اقتصادی و بیشتر توجه به تولید و اشتغال از سوی مقام معظم رهبری انتخاب می شود و امسال هم نیز همانند سال های قبل رهبر عزیز انقلاب نیز شعاری با مضمون اقتصادی، انتخاب کرده‌اند. آنچه که از شعار امسال بر می آید، جهت افزایش تولید، می بایست موضوع پشتیبانی و حمایت از تولید و همچنین رفع موانع آن، مورد توجه قرار گیرد. به نظر می‌رسد یکی از عوامل مهم در تحقق شعار سال ۱۴۰۰ علاوه بر توجه ویژه به کارگران و نقش کلیدی آنان در افزایش تولید، تلاش در جهت شناسایی و رفع موانع تولید است. از جمله این موانع می‌توان به صاحبان سرمایه‌ای اشاره کرد که با احتکار و قاچاق بی رویه کالا سبب افزایش نرخ تورم در کشور شده‌اند. افزایش بی رویه تورم در کشور، معیشت و کرامت کارگران را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و این در حالی است که کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه توانسته اند با مهار و کنترل تورم و به دنبال آن توجه به معیشت کارگران و تکریم آنان، میزان تولیدات خود را افزایش دهند و سهم قابل توجهی از اقتصاد جهانی را کسب کنند. مسلماً در این کشور‌ها، تشکل‌های مستقل و حرفه‌ای کارگری که ابزار دست گروه های سیاسی قرار نگرفته اند، نقش عمده‌ای در کسب این موفقیت داشته‌اند. اگر ما تجربه جنبش کارگری ژاپن را بشناسیم و از آن استفاده کنیم، درس‌های بسیاری را خواهیم آموخت. در کشور ژاپن تشکل کارگری، در کنار مدیریت قرار دارد و نقش موثری در تصحیح عملکرد مدیریت و بهبود شرایط عمومی تولید و سودآوری ایفا می‌کند. تشکل های کارگری در شرایطی می توانند موفق باشند که نیروی مولد کارگری با سایر نیروهای مولد واحدهای تولیدی از جمله سرمایه و مدیریت همراه و همسو شوند تا تولید و اقتصاد بهبود پیدا کند و ارزش افزوده، تولید شود. آن گاه است که بخش تولید کشور شکوفا خواهد شد و در این فرآیند نیروی کار نیز می‌تواند مدعی سهم مناسب و عادلانه از ارزش افزوده تولید شده، باشد. این گونه است که وضع نیروی کار به صورت پایدار بهتر و زندگی این قشر بهبود خواهد یافت. در این حالت، تشکل کارگری می‌تواند با دولت و تشکل کارفرمایی وارد چانه زنی شده و بر اساس استدلال منطقی سهم مناسبی از ارزش افزوده تولید را نیز برای بهبود معیشت نیروی کار و سایر اهداف رفاهی مطالبه کند.

امید است دستگاه ها و مراجع مربوطه با شناسایی موانع تولید و همچنین حمایت و پشتیبانی از تولید، کمک شایانی به تشکل های کارگری جهت همسو کردن نیروی مولد کارگری با سایر نیروهای مولد واحدهای تولیدی از جمله سرمایه و مدیریت، نمایند.

در پایان مجدداً از زحمات جناب دکتر شریعتمداری وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جناب دکتر سالاری مدیرعامل ساعی و سخت کوش سازمان تأمین اجتماعی، جناب دکتر للـه گانی مدیرعامل محترم بانک رفاه کارگران، معاونت بیمه ای و درآمد سازمان اداره کل مستمری بگیران و همه کسانی که در آخرین روزهای پایانی سال تلاش نمودند تا با واریز وجه علی الحساب مرحله دوم متناسب سازی، چراغ کم نور زندگی بازنشستگان، مستمری بگیران و ازکارافتادگان تحت پوشش سازمان، رونقی بگیرد؛ نهایت سپاس و قدردانی را به‌عمل آورده و امید آن دارم که در اوایل فروردین ماه سال ۱۴۰۰، شاهد صدور احکام بازنشستگان مبتنی  بر متناسب سازی با بازنشستگان کشوری و لشکری باشیم. ان شاءالله

حسن صادقی

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز