خبرگزاری کار ایران

در پنجمین همایش ملی فرهنگ مطرح شد؛

سه‌جانبه‌گرایی در کشور ظاهری است/ آموزش کار باید از کودکی باشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۹۶۲۷

پنجمین همایش ملی فرهنگ کار با طرح مباحث مختلف در این حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پنجمین همایش ملی فرهنگ کار با حضور حسین کمالی (وزیر اسبق کار)، ابراهیم صادقی‌فر (معاون فرهنگی وزارت کار) غلامرضا غفاری (معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم) علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر)، عبدالله هندیانی (معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز)، علی خدایی (نماینده کارگران در شورایعالی کار)، محمد سپهری (رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی) و فاطمه ذوالقدر صبح امروز (سه‌شنبه/۱۹ اسفند) برگزار شد. 

غفاری در این همایش گفت: مباحث متعددی در ارتباط با کار وجود دارد و مطرح می‌شود؛ به دلیل اینکه تاریخ جوامع بشری بر مبنای کار تعریف می‌شود. 

معاون فرهنگی وزارت علوم ادامه داد: کار نوعی رابطه است که درباره ارتباط انسان با طبیعت پیرامون خود تعریف می‌شد. پس از مدتی، این ارتباط دچار تغییر شد و به جهان اجتماعی و فرهنگی انسان‌ها ورود کرد. فرهنگ هویت تمامی انسان را می‌سازد و بشر خود را بر مبنای آن معرفی می‌کند. 

او درباره کار توضیح داد: کار یک فعل اکتسابی است و در ادبیات جدید توسعه، این مولفه را بر مبنای قابلیت‌های کنشگران اجتماعی تعریف می‌کنند. 

وی درباره فعالیت‌های وزارت علوم برای ایجاد فرهنگ کار توضیح داد: فرهنگ کار نیز در زیست دانشجویی نیز نشان می‌دهد؛ دانشگاه فقط به معنای گذراندن واحدهای درسی نیست، این موضوع فقط بخش محدودی از زیست دانشجویی را شامل می‌شود. 

غفاری بیان داشت: کانون فرهنگی یکی از مکان‌هایی است که دانشجویان، کار جمعی و تیمی را تمرین می‌کنند تا با تجربه‌اندوزی برای ورود به بازار کار آماده شوند. انجمن‌های علمی دانشجویی نیز می‌توانند پل ارتباطی دانشجویان با محیط‌های آموزشی و پیرامونی باشند که لازمه‌های ورود به بازار کار را تقویت می‌کنند. 

وی توضیح داد: بحث مهارت‌افزایی و توانمندسازی دانشجویان از سوی وزارت علوم مورد قرار گرفته است تا دانش‌آموخته‌ها توانایی ورود به فرهنگ کار را داشته باشند. 

آموزش مولفه اصلی ترویج فرهنگ کار

حسین کمالی (وزیر کار دولت‌های مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و دوره اول دولت اصلاحات) در این همایش توضیح داد: امر مجامع اینطور بیان می‌شود، بهره‌وری ایرانیان در محیط کار کم است؛ مردان یک ساعت و زنان ۲۰ دقیقه بهره‌وری دارند. ورود موبایل به زندگی ایرانیان و جوامع مجازی را یکی از دلایل این موضوع می‌دانند. آسیب‌شناسی این موضوع هیچگاه مورد توجه قرار نگرفته است. 

وزیر اسبق کار گفت: وقتی که کارگران ایرانی به صورت قاچاقی برای اشتغال به ژاپن سفر می‌کردند، بهره‌وری خوبی داشتند و مورد تایید کارفرمای خارجی بودند. 

وی ادامه داد: بحث مزد و منابع درآمدی در حوزه کار همواره نادیده گرفته می‌شود. همچنین آموزش‌های حین کار نیز اهمیت فراوانی دارند اما نادیده گرفته می‌شوند. یک چهارم از اقتصاد کشور وابسته به صنعت کشاورزی است اما حدود یک‌بیستم از مباحق آموزشی کشور برای کشاورزی درنظر گرفته نشده است. تدابیر درنظر گرفته شده، مبنای علمی ندارد. آیا اقداماتی برای آموزش ترویج فرهنگ کار برای کودکان انجام داده‌ایم؟ 

کمالی بیان کرد: اختلاس‌ها نه تنها به اقتصاد کشور ضربه زد بلکه به فرهنگ کار نیز آسیب‌های سنگینی وارد کرد. فرهنگ کار به دلیل غارت‌ها و برخوردها با چالش‌های زیادی همراه است. 

او اظهار داشت: ما کار را عبادت نمی‌دانیم، در فرهنگ کنفسیوسی کار نوعی عبادت است ولی ما بر اساس باورهای عرفانی و آخرت‌گرایی، چنین باوری نداریم. اسلام ممانعتی برای تولید ثروت ندارد بلکه از اسراف‌گرایی مخالف است. 

وی توضیح داد: اگر بخواهیم به فرهنگ کار توجه کنیم باید نگاهی عمیق به جامعه داشته باشیم و مشکلات را دریابیم. اکثر افراد از کار خود ناراضی هستند و در صورت امکان، موقعیت شغلی دیگری را انتخاب می‌کردند. حق انتخاب، اولین مشخصه توسعه اسانی است ولی کدام یک از شهروندان توانایی حق انتخاب شغلی دارند؟ ما دچار تکرار روزمره شده‌ایم و این تکرار را تا زمانی انجام می‌دهیم که فرسوده شویم. 

کمالی تصریح کرد: کار اجتماعی و اقتصاد سازنده باید از منظر علمی تعریف شود و از دوران کودکی برای افراد جامعه تعریف و ترویج شود. 

سه‌جانبه گرایی لازمه ترویج فرهنگ کار است

محمد عطاردیان (رئیس هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران) نیز در این برنامه گفت: کار شایسته و مسئولیت اجتماعی کارگاه‌ها تعریف شده است. وقتی در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور تعریف می‌شود، این برنامه‌ها برای توسعه اقتصادی کشور انجام می‌شود. متاسفانه این برنامه‌ها بدون درنظر گرفتن افراد صاحب تجربه بیان می‌شود. تا زمانیکه نظر افراد دارای تجربه لحاظ نشود، بهبودی ایجاد نخواهد شد. 

او اظهار داشت: در ارتباط با فرهنگ کار، بحث سه‌جانبه. گرایی باید به معنای واقعی اجرا شود. 

تغییرات لازم است

عبدالله هندیانی (معاون پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز) در این نشست گفت: نیروی کار به نیروی انسانی تبدیل شده است. نیروی انسانی به سرمایه انسانی و این مولفه به سرمایه هوشمند تبدیل گردیده است. نیروی کار باید به نیروی سرمایه هوشمند تیدیل شود، این هدف از طریق همین همایش‌ها شکل خواهد گرفت. 

وی توضیح داد: نکاتی را باید برای فرهنگ کار دنبال کنیم. اولین نکته، تمرکز بر فرهنگ کار است؛ برگزاری همایش‌ها، یکی از راهکارهای افزایش تمرکز است. نکته دوم، گفتمان‌سازی است، اگر در نگاه فعلی خود تغییر ایجاد نکنیم، رویکرد موجود تغییری نخواهد کرد و عقبگرد خواهد داشت. 

سه‌جانبه گرایی در کشور ظاهری است

علیرضا محجوب (دبیر کل خانه کارگر) در این نشست توضیح داد: از گذشته تا امروز، سه‌جانبه‌گرایی در حوزه فرهنگ کار وجود داشته است. 

وی ادامه داد: مباحث فرهنگی، مهم‌ترین مشکل سه‌جانبه‌گرایی است. در ظاهر به می‌رسد، این مولفه در فرهنگ کار کشور وجود دارد اما حقیقت، سیمای دیگری دارد و این موضوع در کشور وجود ندارد. 

دبیرکل خانه کارگر توضیح داد: فرهنگ‌نمایی، احترام به مصوبات است، سه‌جانبه‌گرایی از قانون بالاتر است، گاهی سه‌جانبه‌گرایی به معنای واقعی اجرا می‌شود ولی دیوان عدالت اداری با احکام خود، آن را لغو می‌کند. ما در بازار کار به فرهنگ‌سازی و پایدار کردن این مولفه نیاز داریم. 

محجوب گفت: شورایعالی کار قدیمی‌ترین سمبل سه‌جانبه‌گرایی کشور است. سه‌جانبه‌گرایی آسیب‌پذیر است و ما باید چرایی این آسیب‌ها را باید شناسایی کنیم. اهتمام به سه‌جانبه‌گرایی اهمیت فراوانی دارد. 

دبیرکل خانه کارگر با اشاره به اقدامات صادقی‌فر در حوزه مسکن کارگری گفت: معاون فرهنگ در زمینه مسکن کارگری، فعالیت خوبی داشته‌اند؛ من از تلاش و کوشش ایشان تشکر می‌کنم. متاسفانه، عده‌ای به این کالای مصرفی نگاه کالای سرمایه‌ای دارند؛ این موضوع سبب افزایش قیمت خانه شده است. 

آموزش فرهنگ کار باید از کودکی باشد

علی خدایی در این نشست توضیح داد: فرهنگ کار و اساسا کلمه فرهنگ، باید مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد و با نگاهی جامع ارزیابی شود. من به عنوان نماینده کارگری می‌گویم، کارگران عامل اصلی عرصه فرهنگ کار هستند. فرهنگ از عرصه کودکی شکل می‌گیرد، اگر بناست فرهنگ کار را داشته باشیم، باید از کودکی به این موضوع ورود کنیم. 

او ادامه داد: در ارتباط با فرهنگ کار چه اقداماتی داشته‌ایم؟ ما نسبت به افرادی که در محیط کار و در پی حوادث ناشی از کار کشته می‌شوند، چه دیدگاهی داریم؟ آیا امروز کارگری داریم که او را به عنوان الگو معرفی کنیم؟ الگوی ما برای تعریف جامعه چگونه است؟ ما فرهنگ سرمایه‌داری و سود بردن از محل سرمایه را تبلیغ می‌کنیم اما توجهی به نیروی کار و تولیدکننده داریم. ما در حوزه تولید پیشرفت نکرده‌ایم. 

تغییرات باید به نفع کارگر و کارفرما باشد

محمد سپهری (رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی) در این برنامه توضیح داد: کار با عشق آن است، پارچه‌ای را با عشق بدوزیم با امید به آن که محبوبت آن را بر تن خواهد کرد. فرهنگ کاری برای دسترسی به اهداف کار و ارتقا سطح رفاه اجتماعی تعریف شده است. 

وی ادامه داد: خروجی این همایش را در ۸ محور ارائه می‌دهم. اولین محور، آسیب‌شناسی است، آسیب‌های فرهنگی باید شناخته شود و درباره آن تصمیم گرفته شود. 

او ادامه داد: دومین محور، اصلاح نظام آموزشی است. ما باید در ساختار آموزشی خود تغییر ایجاد کنیم، مشاغل و دنیای کار در حال تغییر است و باید در آموزش به نفع توسعه کار، کارفرمایان و کارگران باشد. 

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی بیان داشت: سومین محور، اجرای سند ملی کار شایسته است. این موضوع توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده و با توجه به سه‌جانبه‌گرایی ایجاد شده است. 

او توضیح داد: چهارمین محور، اصلاح سایز دولت به اندازه دولت است. دولت باید کمترین دخالت در بخش خصوصی را به نفع کارفرمایان و کارگران داشته باشد. 

سپهری افزود: پنجمین محور، اجرای نظام جامع آموزش و تربیت نیروی فنی و مهرتی مصوب مجلس است، به جای مدرک محور و به نفع آموزش تقاضا محور باشد. باید ارزش مدارک مهارت محور افزایش یابد. هنگامی که مهارت اصلاح شود، مهارت کار اصلاح نخواهد شد. ششمین محور، ارتقای نظام بهره‌وری و کیفیت استاندارد است، اگر فرهنگ مناسب باشد، کیفیت خود را در کالای تولیدی نشان می‌دهد.

سپهری بیان کرد: هفتمین محور، پرداختن به فرهنگ کار در برنامه هفتم، اجرای اقتصاد مقاومتی، باید فرهنگ کار را در این موضکع بگنجانیم. آخرین محور هم توجه رسانه به ویژه رسانه ملی، ما باید سواد رسانه‌ای را افزایش دهیم و رسانه‌های مبتنی بر وب انجام دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز