خبرگزاری کار ایران

تعطیلی نگران‌کننده واحد‌های خصوصی تولیدکننده اسید سولفوریک/ احتمال تعدیل همه کارگران این صنعت در ماه‌های آینده

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۹۴۸۷

مسیّب شفیعی کیا گفت: اگر اقدامات لازم صورت نگیرد، حدود ۵ هزار کارگر تولیدکننده اسید سولفوریک که امروز شاغل هستند، ظرف مدت یک الی دوماه بیکار خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آوار ویرانگر بیکاری مدتهاست که بر سر کارگران واحد‌های تولیدکننده اسید سولفوریک کشور سرریز شده است؛ صدها کارگر تولیدکننده اسید سولفوریک در ماه‌های گذشته شغل خود را از دست داده‌اند، این درحالیست که مسیّب شفیعی کیا (رئیس انجمن تولیدکنندگان اسید سولفوریک والئوم) تاکید می‌کند که اگر مناسبات حاکم، تغییر نکند، این ویرانی و بیکاری‌ها تداوم خواهد داشت.

وی در ارتباط با آمار دقیق کارگران تولیدکننده اسید سولفوریک می‌گوید: در حال حاضر حدود ۵ هزار کارگر در واحدهای تولیدکننده اسید سولفوریک در یک گستره وسیع در کشور شاغل هستند که با ادامه روند مشکلاتی که در زمینه قیمت‌گذاری بدون ضابطه‌ی مواد اولیه تولید (گوگرد) ایجاد شده، امنیت شغلی آن‌ها به خطر افتاده است.

شفیعی کیا تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۱۵ واحد در این بخش از صنعت شیمیایی کشور تعطیل و صدایشان خاموش شده است، در صورت ادامه روند فعلی قیمت‌گذاری مواد اولیه تولید که در اختصار فقط یک شرکت دولتی است، مابقی واحدها هم حداکثر یک الی دو ماه آینده تعطیل وک ارگرانشان به جمع بیکاران خواهند پیوست.

این فعال کارفرمایی تولیدکننده اسید سولفوریک با بیان اینکه وضعیت تولیدکنندگان اسید سولفوریک بسیار خراب است و اگر فکری به حال این صنعت نشود، به زودی کاملاً زمین می‌خورد و متوقف می‌شود، می‌افزاید: طی یکسال گذشته دست‌کم ۱۵ واحد تولیدکننده اسید سولفوریک کوچک و بزرگ در کشور تعطیل شده و مابقی هم به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند.

پیش‌بینی شفیعی کیا این است که تولید اسید سولفوریک که یکی از مواد اصلی در صنایع شیمیایی است تا یک الی دوماه آینده به کلی تعطیل می‌شود. وی می‌افزاید: اگر آن دوبند پیشنهاد شده در گزارش ارائه شده توسط اعضای انجمن تولیدکننده اسید سولفوریک به دولت، به سرعت اجرایی نشود، ظرف یک الی دو ماه آینده به طور کل تولید اسید سولفوریک در کشور تعطیل خواهد شد.

اشاره شفیعی کیا به نامه‌ای است که از سوی اعضای انجمن تولیدکنندگان این صنعت خطاب به دولت و سایر مسئولان دولتی نوشته شده و در آن مشکلات تولیدکنندگان اسید سولفوریک و راهکارهای پیشنهادی خود را مطرح کرده‌اند.

او معتقد است: اگر دولت و مجلس فکری به حال تولیدکنندگان اسید سولفوریک نکنند در آینده نزدیک، همه کارگران این صنعت بیکار می‌شوند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان اسید سولفوریک درباره تعدیل‌های احتمالی در روزهای آینده می‌گوید: کل کارگران شاغل در این صنعت حدود ۵ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم است که به صورت میانگین در هر واحد ۵۰ تا ۶۰ نفر شاغل هستند. پیش‌بینی ما این است که اگر اقدامات عاجل صورت نگیرد، ظرف یک الی دو ماه آینده باقی کارگرانِ شاغل در این صنعت که هنوز با باقیمانده مواد اولیه (گوگرد) که از قبل خریداری شده کار می‌کنند نیز بیکار خواهند شد.

شفیعی کیا با اظهار تاسف از وضعیت پیش آمده، تاکید دارد: مهمترین عامل اصلی تعطیلی این واحد‌ها چالش‌هایی است که پدید آورنده آن مدیریت دولتی است. اولین چالش را تأمین مواد اولیه گوگرد با قیمت افسار گسیخته باید عنوان کرد.

او می‌گوید: این محصول حیاتی در ابتدای سال جاری ۱۲۹۹ ریال قیمت‌گذاری شده بود و اکنون به مبلغ ۳۷۷۱۳ ریال سیر صعودی به خود گرفته است. این در حالی است که قیمت اسید در معیار نرخ گوگرد منهای هزینه‌های تولید و هزینه‌های سربار و استهلاک نزدیک به مبلغ ۱۴۰۰۰ ریال درهر کیلو است و چالش دیگری که تولیدکنندگان این صنعت با آن روبرو هستند ورود صنایع مس ایران به عنوان یک نهاد دولتی از نیمه دوم سال ۹۷ به جمع تولیدکنندگان اسید سولفوریک است.

وی با اشاره به اظهارات متولیان صنعت مس که گفته‌اند سالیانه به میزان یک میلیون 500 هزارتن اسید سولفوریک تولید می‌کنند، در ادامه می‌افزاید: همزمان با ورود صنعت مس در حوزه تولید و عرضه اسید سولفورویک، طی یک سال گذشته قیمت عرضه اسید به بازار به صورت ناگهانی به قدری با حداقل قیمت (۱۰۰ تومان) به دست مصرف‌کننده می‌رسد که خریداران این محصول دیگر تمایلی برای خرید از کارفرمایان بخش خصوصی ندارند و این موضوع باعث شده همه تولیدکنندگان با رقابت بازی عمدی صنعت مس کنار گذاشته شوند.

شفیعی کیا عقیده دارد: عمل صنایع مس ایران عمل مجرمانه است به دلیل اینکه بر اساس ماده ۴۵ اصل ۴۴ قانون اساسی (که تاکید دارد که اعمالی که منجر به اخلال در قیمت‌گذاری وحذف رقبا می‌شود ممنوع است) این حق به وی داده نشده تا با کاهش قیمت کالای خود شرایط تعطیلی و حذف رقبای خود را فراهم کند.

به اعتقاد رئس انجمن تولیدکنندگان اسید سولفرویک، کمترین هزینه ایجاد یک واحد اسید سولفوریک با ۵۰ کارگرحداقل ۳۰ میلیارد تومان است که در واقع هم تعطیلی کارخانه و هم بیکاری کارگرانی که برای تخصص آن‌ها هزینه شده هدر دادن سرمایه ملی است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان اسید سولفوریک اضافه می‌کند: مسئولان برای جلوگیری از رکود تولید و معضل اجتماعی انسانی به لحاظ بیکار شدن کارگران و نیز حفظ امنیت شغلی موجود باید در این زمینه چاره‌اندیشی کنند، چراکه تولیدکنندگان اسید سولفوریک سالهاست با تلاش با سرمایه‌گذاری در مناطق محروم اشتغالزایی خوبی فراهم کرده اند.

شفیعی کیا در خاتمه سخنان خود خطاب به مسئولان دولتی و مجلس می‌افزاید: در چنین شرایطی که کشور دچار انواع مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی و ظالمانه کشور‌های غربی است و تولیدکنندگان نیاز به حمایت مسئولان داخلی دارند تا مبادا حتی یک کارگر پس از سالهای طولانی کار بیکار شود لذا از مسئولین محترم دولتی بویژه از وزارت صنعت، معدن و تجارت که وظیفه حمایت از صنایع را برعهده دارد و از وزارت نفت و شرکت ملی گاز و ستاد تنظیم بازار درخواست داریم تا با قبول یکی از این دو راه‌حل که پیشنهاد شد متولیان امور را مکلف به اجرای آن نمایند تا راه گریزی باشد تا از شرایط نامعقولی که این بخش از صنعت را دچار چالش کرده، شاهد تعطیلی بیشتر واحد‌های تولیدکننده اسید سولفوریک در سراسر کشور نباشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز