خبرگزاری کار ایران

بازداشت دو خبرنگار به جرم گزارش اعتراضات کارگری/ دولت بلاروس سرکوب کارگران را متوقف کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۴۷۷۵

دبیرکل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری خواستار توقف دستگیری کارگران بلاروسی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری، پس از انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، مردم این کشور با اجرای یک اعتصاب، «الکساندر لوکاشنکو» را با شدیدترین چالش‌ها مواجه کردند تا شاید این حاکم اقتدارگرا مجبور به نشستن بر سر میز مذاکره شود. 

این اعتصاب سراسری در ابتدا محدود به شرکت‌ها و کارخانه‌های دولتی بود که  بیشترین خدشه را بر درآمدهای دولتی وارد کردند. با این حال، دیده شد که کارگران چندین کارخانه بزرگ ابزارهای خود را زمین گذاشتند و تولید در ده‌ها کارگاه به حالت تعلیق درآمد. بسیاری از شرکت‌های خصوصی، از جمله شرکت‌های منطقه فناوری پیشرفته در مینسک و صنایع ساختمان‌سازی نیز در ابعاد قابل توجهی دست به اعتصاب زدند. 

بسیاری هم در حوزه‌‌های مختلف در ارتباط با اعتراض سراسری کارگران بازداشت شده‌اند؛ از جمله دو روزنامه‌نگار به نام‌های «کاترینا باخالوفا» و «داریا چالتسوا» به جرم فیلمبرداری از اعتراضات یک کارگر زندانی به دو سال زندان محکوم شده‌اند. 

«شارون بارو» دبیرکل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری گفت: رئیس‌جمهوربلاروس به شدت به قدرت علاقه دارد؛ این موضوع تخلف آشکار از حقوق اساسی و حق آزادی است. افزایش ناامیدی در این کشور اروپایی روند صعودی دارد. من از رئیس‌جمهور این کشور می‌خواهم، هرچه سریع‌تر ظلم علیه مردم و بازداشت کارگران را متوقف کند. 

در اوایل سال جاری، سه کارگر بلاروسی به دلیل اقدام به اعتصاب از سوی مقامات این کشور مجرم شناخته شده و به حبس محکوم شدند. این اعتصاب به دلیل تشدید فعالیت‌های ضد اتحادیه‌های کارگری صورت گرفته بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز