خبرگزاری کار ایران

تشریح جایگزینی کارت ملی به جای دفترچه‌های تامین اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۱۲۷۸

مدیر درمان تامین اجتماعی استان قزوین در گفتگوی ویژه خبری، اعلام کرد: از اول اسفند بیمه شدگان و بازنشستگانی که صفحات دفترچه آنها به پایان می‌رسد، نیازی به دریافت دفترچه جدید ندارند.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، محمد صادق بابایی گفت: از اول اسفند صدور دفترچه درمانی در تمامی شعب و کارگزاری‌های سازمان متوقف خواهد شد و تمامی افراد تحت پوشش سازمان می‌توانند با ارایه کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه درمانی در اختیار خود از خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان برخوردار شوند ولی صفحات موجود در دفترچه‌های کاغذی بیمه شدگان معتبر و قابل استفاده خواهد بود. 

وی اعلام کرد: تمامی بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان به نشانی eservices.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب کاربری و تکمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن همراه خود در درگاه مذکور اقدام کنند و از خدمات سازمان تامین اجتماعی به صورت الکترونیکی بهره‌مند شوند. 

بابایی افزود: تمامی بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی قبل از مراجعه به مراکز درمانی می‌توانند نسبت به استعلام استحقاق درمان از طریق یکی از روش‌های اعلام شده از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل نمایند و در مواردی که بیمه شده، فاقد استحقاق درمان است، در صورت اعتراض می‌تواند موضوع را از طریق سامانه ۱۴۲۰ پیگیری کند. 

بابایی افزود: در درمان مستقیم برای رفاه حال بیمه شدگان این مدیریت نسبت به خرید تجهیزات پزشکی شامل اکسیژن ساز به مبلغ ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، ونتیلاتور ۴ دستگاه به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و رادیولوژی پرتابل به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اقدام کرده است. 

زهرا یوسفی، معاون خرید راهبردی و  اسناد پزشکی تامین اجتماعی استان قزوین هم که در این برنامه حاضر شده بود، گفت: سازمان تامین اجتماعی در ارائه خدمات الکترونیکی پیشگام و پیشرو است و طرح ۳۰۷۰ بیانگر اهتمام و پیگیری مسئولان تامین اجتماعی برای کاهش مراجعات حضوری و ارائه خدمات الکترونیکی باهدف رضایتمندی بیشتر است.

وی با اشاره به حذف دفترچه‌های کاغذی گفت: استفاده از سامانه نسخه الکترونیک را زمینه‌ساز تحول اساسی در خدمات درمانی دانست و گفت: این طرح زمینه ساز ایجاد پرونده الکترونیک سلامت و همچنین پیشگیری از هدررفت بسیاری از هزینه‌های غیرضروری خواهد شد. 

معاون خرید راهبردی اسناد پزشکی تامین اجتماعی گفت: سیستم نسخه‌نویسی الکترونیک مشکلات متعدد نسخه‌نویسی کاغذی را بهبود داده و باعث صرفه جویی و کاهش هزینه‌های مراقبت، کاهش اشتباهات نسخه نویسی، خطاهای دارویی، عوارض ناخواسته دارویی و بهبود دارو درمانی و سلامت بیمار می‌شود. 

یوسفی گفت: تمامی پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیک سازمان (ep.tamin.ir) و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه‌نویسی الکترونیک اقدام کنند. 

وی افزود: پزشکان و موسسات طرف قرارداد پس از احراز هویت فرد و استعلام برخورداری بیماران از استحقاق درمان از روش‌های اعلامی سازمان، نسبت به نسخه‌نویسی و ارایه خدمات تشخیصی و درمانی در بستر الکترونیک و در صورت قطع بودن سیستم مکانیزه با استفاده از سرنسخه مخصوص مطب پزشک و یا سرنسخه متعلق به موسسه درمانی به جای برگ دفترچه درمانی بیمار اقدام کنند. 

به گفته یوسفی؛ روش‌های استعلام استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) برای «بیماران خاص» همانند سایر بیمه‌شدگان است با این تفاوت که این بیماران در کد پیگیری و استعلام برخورداری از خدمات درمانی با پسوند «خاص» مشخص می‌شوند. 

وی ادامه داد: ارایه خدمات درمانی در بخش بستری در مواردی که «نوزاد» فاقد کدملی باشد تا زمان صدور شناسنامه و اختصاص کدملی به نوزاد (حداکثر تا یکماه پس از تولد) از طریق کدملی مادر امکان‌پذیر است. 

یوسفی گفت: ضمنا آن‌دسته از بیمه‌شدگان اتباع خارجی که جدیدالورود هستند، با ارائه شماره اختصاصی فراگیر (فیدا) می‌توانند از خدمات درمانی درتعهد سازمان بهره‌مند شوند و نیز ارایه خدمات تشخیصی و درمانی به بیماران اورژانسی منوط به دریافت استحقاق درمان نمی‌باشد و در حین درمان این فرایند انجام می‌شود. 

وی تاکید کرد: تمامی خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده توسط پزشک به صورت نسخه الکترونیک و یا کاغذی به استناد کدملی در پرونده سلامت شخص بیمه‌شده ثبت می‌شود. بنابراین تمامی پزشکان و موسسات تشخیصی و درمانی موظف هستند ضمن احراز هویت بیمه شده از ارایه خدمت به افراد با کد ملی «غیر» برابر مقررات و ضوابط خودداری کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز