خبرگزاری کار ایران

آغاز فصل جدید روابط جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۱۲۲۲

در نشست اعضای هیأت آکادمی علوم کشور افغانستان و مسئولان سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور، فصل جدید توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آغاز شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با هیأت آکادمی علوم کشور افغانستان و سرمحقق عبدالظاهر شکیب، سرپرست آکادمی علوم این کشور با هدف آشنایی هیات مذکور با اکوسیستم فناوری و علمی کشور به ویژه آموزش‌های مهارت محور ۲۹ بهمن ماه سال جاری در محل دفتر ریاست سازمان دیدار و گفتگو کردند. 

هاشمی، ضمن اشاره به زمینه‌های مشترک فرهنگی و اعتقادی دو کشور از آمادگی این سازمان برای گسترش همکاری‌های حوزه مهارتی بین دو کشور خبر داد. 

بنابراین گزارش، او گفت: ایران همواره در شرایط سخت در کنار کشور دوست و همسایه خود افغانستان بوده است و شراکت و زیستن بدون مرز با این کشور را به جهانیان اثبات کرده است. 

وی با اشاره به وجود مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در ایالت‌های زرنج و قندهار افزود: زمینه برای تعالی بخشیدن بین روابط آموزشی و مهارتی دو کشور وجود دارد. 

هاشمی اظهار داشت: ایران در سه استان: سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی با افغانستان مرز مشترک دارد که به خوبی می‌توان از طریق این شهرها به تبادل دانش، مهارت و ظرفیت‌های آموزشی دو کشور مبادرت کرد. 

در ادامه هاشمی، به بیان ظرفیت‌های موجود در مرکز تربیت مربی پرداخت و گفت: این مرکز با ۵۰ سال قدمت مطابق با روش‌های نوین و سیستم آموزش دوگانه کشور آلمان به تربیت مربیان ماهر می‌پردازد. 

معاون وزیر کار با اشاره به تربیت مربیان کشور افغانستان طی ۱۰ دوره آموزش از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۳ تصریح کرد: ۱۶۱ نفر از مربیان کشور افغانستان در این سال‌ها در مرکز تربیت مربی ما آموزش دیده و به کشور خود بازگشته‌اند و اکنون نیز آماده‌ایم مربیان کشور افغانستان را در این مرکز آموزش داده و با هماهنگی وزارت امور خارجه در خاک افغانستان مراکز آموزشی ایجاد کنیم و استانداردهای مورد نیاز و احصا شده توسط این کشور را تدوین نمائیم. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه به تبیین ظرفیت‌های سازمان اهم از: استانداردهای آموزشی، راه اندازی مراکز تخصصی و دپارتمان‌های نوین مهارت آموزی (مهارت‌های دریایی، صیادی، فناوری‌های دیجیتال و…)، سنجش مهارت برای ارزیابی توانمندی مهارتی جامعه، سنجش صلاحیت حرفه‌ای در بخش صنعت برای شاغلین و آموزش آن‌ها در حین کار و اعتبار گواهی نامه‌های مهارتی سازمان در سطح جهانی و بین المللی پرداخت. 

وی تصریح کرد: «دپارتمان ملی مهارت مرز نشینان» نیز با توجه به وسعت جغرافیایی مرزهای ایران بدین منظور تشکیل شده است تا مرزنشینان با تکیه بر قابلیت و مهارت ارزش‌زایی کنند تا بتوانند علاوه بر ایجاد امنیت در مرزها، با مهارت آموزی به زندگی با عزت دست یابند. 

هاشمی ادامه داد: پذیرش کارآموز و مربی از کشور افغانستان، به دلیل قرابت و نزدیک بودن زبان دو کشور و آشنایی با فرهنگ یکدیگر در استان‌های دارای مرز مشترک نیز میسر است. 

وی پیشنهاد کرد برای آموزش مهارت به افغانستانی‌های مقیم ایران قرارداد یا تفاهم نامه آموزشی منعقد شود تا در صورت بازگشت به کشور خود مهارتی را آموخته باشند و آن را پایه اشتغال خود قرار دهند و فعالانه عمل کنند. 

معاون وزیر کار ابراز امیدواری کرد که این تعامل بپایدار، مستمر و دنباله دار باشد تا به شراکتی دست یابیم که حاصل آن مهارت جامعه هدف و دستیابی به شغل باشد. 

در ادامه این دیدار، سرمحقق عبدالظاهر شکیب، سرپرست آکادمی علوم کشور افغانستان با اشاره به روابط مستحکم و دیرین دولت و مردم دو کشور به واسطه اشتراکات نژادی و تاریخی و فرهنگی خواستار توسعه روابط ایران و افغانستان در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شد. 

در خاتمه دو کشور بر انعقاد تفاهم نامه همکاری با توجه به نیازهای آموزشی کشور افغانستان به ویژه در زمینه علوم تجربی و کشاورزی توافق کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز