خبرگزاری کار ایران

ادامه سردرگمی کارگران گیت‌های اخد عوارضی قزوین/ کارگران منتظر تحقق وعده‌های نوبخت هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۸۵۶۵

با گذشت دو سال از زمان اجرای طرح الکترونیکی شدن اخذ عوارض آزادراه قزوین، وضعیت شغلی حدود ۱۳۴ کارگر گیت‌های عوارضی با بیش از ۷ ماه مزد و یکسال بیمه معوقه همچنان نامشخص است.

شماری از کارکنان بیکار شده گیت‌های عوارض آزادراه قزوین به زنجان در تماس با خبرنگار ایلنا گفتند: با گذشت نزدیک به دو سال از زمان اجرای طرح الکترونیکی شدن اخذ عوارض آزادراه قزوین هنوز وضعیت ۱۳۴ نفر از کارگران گیت‌های عوارضی همچنان نامشخص است و کسی پاسخگوی مشکلات آن‌ها نیست.

شماری از کارگران گیت‌های عوارض آزادراه قزوین در تماس با ایلنا یادآور شدند: از ۲۷ اسفند سال ۹۷ که اجرای طرح الکترونیکی شدن اخذ عوارض آزادراهی آغاز شد، دوران بلاتکلیفی آن‌ها شروع شده است.

به گفته آنان، اگرچه در این فاصله زمانی موضوع تبدیل وضعیت ۱۳۴ نفر از کارگران در تاریخ سوم تیر ماه سال ۹۸ با حضور نماینده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در چهار ایستگاه استان بدون نظر کارگران انجام شد اما موضوع مورد اختلاف و اعتراض کارگران در این تغییرات و جابجایی‌ها، نادیده گرفتن سوابق تحصیلی و خدمتی بود در عین حال لیست بیلان کاری (ترازنامه) نیز در آن رعایت نشده بود.

طبق ادعای این کارگران در تاریخ مذکور تعدادی از کارگران توسط یکی از مجری‌های طرح الکترونیکی اخذ عوارض مشغول کار شدیم که ۱۲ نفر تسویه کردند و مابقی همکاران که حدود ۴۸ نفر هستند، به دلیل نداشتن عقد قرارداد همچنان در بلاتکلیفی بسر می‌برند. همچنین ۷ نفر از همکاران در راهداری تهران و ۱۱ نفر دیگر در راهداری کرج مشغول کار شده‌اند که از شرایط کاری خود رضایت ندارند.

به گفته آن‌ها؛ حدود ۵۴ نفر از مجموع کارگران شاغل در گیت‌های اخذ عوارض قزوین با سوابق بالای کاری در شرف بازنشستگی هستند و از میان آن‌ها فقط تعداد کمی توانسته‌اند بازنشسته شوند و مابقی برای پرکردن سوابق بیمه‌ای خود باید برای چندین سال به فعالیت کاری خود ادامه دهند.

یکی از کارگران گفت: در حالی آن زمان فعالیت شغلی تعدادی از ما بدون عقد قرارداد و پرداخت مطالبات از سر گرفته شد که متأسفانه مرکز تماس و کال‌سنتر فقط سه ماه آخر سال گذشته (۹۸) به قزوین منتقل و مجدد از فروردین ماه سال جاری (۹۹) فعالیت آن قطع شد و مشکل بلاتکلیفی ما که ماه‌ها در وضعیت بدی شغلی و معیشتی بودیم، مجدد شروع شد.

وی به نیابت از همکاران خود مدعی شد که هر یک از کارگران به‌صورت میانگین ۱۷ تا ۲۵ سال سابقه کار دارند و استمرار وضعیت فعلی شغلی‌شان؛ نگرانی آنها را بیش از حد کرده است.

این کارگر اظهار داشت: تاکنون وعده‌های زیادی از طرف مسئولان استانی و کشوری به ما داده شده اما نتیجه‌ای مبنی بر متقاعد کردن کارفرما برای مشخص شدن وضعیت شغلی و پرداخت حقوق و بیمه کارگران به دست نیامده است.

طبق اظهارات این کارگر، سوم شهریورماه در جریان سفر محمدباقر نوبخت (رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان قزوین) کارگران بیکار شده گیت‌های اخذ عوارض با او دیدار کردند. این کارگران مطالبات و خواسته‌های خود ازجمله پرداخت مطالبات مزدی و موضوع وضعیت شغلی خود را با رئیس سازمان برنامه و بودجه در میان گذاشتند که در نتیجه آن حدود ۵ ماه از مطالباتشان در سال جاری (۹۹) پرداخت شد.

به گفته‌ی این کارگر، در حال حاضر کارگران گیت‌های اخد عوارض قزوین حدود ۷ ماه مطالبات مزدی و یکسال مطالبات بیمه‌ای طلبکارند.

یکی دیگر از کارگران عوارضی قزوین در ارتباط با دیدار با نوبخت و دغدغه‌هایی که از جانب کارگران مطرح شد، گفت: دیدار کارگران با رئیس سازمان برنامه بودجه؛ دیدار خوبی بود البته منوط به اینکه مطالبات کارگران را دنبال می‌کردند و به وعده‌هایی که در ارتباط با تبدیل وضعیت شغلی کارگران اخد عوارض قزوین داده بودند، عمل می‌کردند. آقای نوبخت وعده کرده بود شهریور ماه سال جاری جدا از پرداخت معوقات مزدی کارگران همه کارگران را تبدیل وضعیت کنند که تا امروز محقق نشده است.

وی گفت: البته به دفعات سازمان برنامه و بودجه اعلام آمادگی خود را برای ارسال اسامی کارگران گیت‌های اخذ عوارض به سازمان برنامه و بودجه اعلام نموده ولی تا امروز این اتفاق به دلایل مختلفی نیفتاده است.

او در پایان اظهار داشت: کارگران اخذ عوارضی قزوین در آستانه سال جدید منتظر تحقق وعده‌های رئیس سازمان برنامه بودجه و سایر مسئولانی هستند که شهریور ماه در جلسه دیدار با کارگران قول برطرف کردن آن را دادند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز