خبرگزاری کار ایران

مزد کارگران در بهترین حالت ۴۰ درصد از هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد/ جیب کارگر حداقل نیمی از ماه خالیست!

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۷۸۹۸

یک فعال کارگری در شهرستان ری گفت: دستمزد فعلی کارگران در بهترین حالت تنها ۴۰ درصد هزینه‌های زندگی آنهارا پوشش می‌دهد و جیب کارگران حداقل در نیمی از ماه خالی‌ست.

داود عسکری در گفتگوبا خبرنگار ایلنا، با اظهار تاسف از شرایط بد معیشتی که جامعه کارگری با آن روبروست، افزود: براساس ماده ۴۱ قانون کار، دستمزد کارگران می‌بایست مطابق تورم اعلامی تعیین و اجرایی شود.

این فعال باسابقه کارگری گفت: در حالی که حداقل معیشت در شهرهای مختلف از ۸ تا ۱۰ میلیون برآورد می‌شود؛ کارگران و بازنشستگان با حداکثر ۲تا ۳ میلیون تومان در ماه در وضعیت معیشتی اسفباری روبرو هستند.

عسکری با انتقاد از اظهارنظرهای دل خوش کننده درباره ترمیم مزد کارگران در سال ۱۳۹۹ گفت: کارگران به عنوان سربازان جبهه‌های خودکفایی همواره باید جانفشانی کنند و درقبال کم لطفی‌ها سکوت کنند و هر موقع که بحث افزایش دستمزدها پیش می‌آید، کارگران باید به خاطر منافع و مصالح نظام کوتاه بیایند.

این کارشناس مسائل کارگری از اوضاع و احوال تاسفبار بازنشستگان نیز انتقاد کرده و گفت: به نام‌ همسان سازی؛ در بوق و کرنا کردند که برای افزایش حقوق و تامین معاش بازنشستگان چنین وچنان کردیم اما در خاتمه کارمشخص شد با تبعیضی که میان بازنشستگان ایجاد شد چه کلاه گشادی بر سر بازنشستگان و پیشکسوتان تامین اجتماعی که یک عمر در عرصه‌های خودکفایی و استقلال کشور فعال بودند، گذاشته‌اند.

عسگری همچین در بخش دیگری از سخنان خود  از ابلاغیه اخیر معاونت حقوقی ریاست جمهوری به تامین اجتماعی درباره مواردی همچون پایه سنوات و مزد کارگران انتقاد کرد و گفت: تنها نهاد مسئول دراین خصوص، شورای عالی کاراست و دولت و نهادهای غیرمسئول حق دخالت ندارند که اگر چنین باشد؛ شاهد موج اعتراضات کارگری خواهیم بود.

وی در پایان گفت: دولت به وظایف خود دربرابر کارگران عمل نماید و خطوط قرمز جامعه کارگری را رعایت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز