خبرگزاری کار ایران

نظر کارگران در مطالبات مزدی اعمال شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۷۴۱

برنامه «کارگر ایرانی» امروز (۲۱ دی ماه) از طریق اینستاگرام پخش شد و کارشناس مهمان برنامه به پرسش‌های کارگران پاسخ داد

به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه «کارگر ایرانی» طبق روال یکشنبه‌های هر هفته، عصر امروز (۱۹ دی ماه) در خانه کارگر برگزار شد. حیدر مظاهری (کارشناس قانون کار ک تامین اجتماعی) درباره مذاکرات مزدی سال ۱۴۰۰ گفت: جلسات مزد در شورایعالی کار در حال برگزاری است. تاکنون نتیجه‌ای درباره مزد سال آتی حاصل نشده است. امیدواریم وضعیت مزد در سال آینده تا نیمه اسفندماه مشخص شود. 

او ادامه داد: در جلسه کمیته دستمزد معتقد بودند، اگر یک خانواده کارگری بخواهد نیازهای خود را تامین کند، به این دریافتی نیاز دارد. اگرچه درباره دستمزد ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی به توافق رسیده بودند اما مزد سال ۹۹ بسیار کمتر بود و کارگران نسبت به دستمزد تعیین شده انتقاداتی وارد کردند. امیدوارم مزد سال آتی جبران شود و مشکل کارگران کمتر شود. مبحث سه‌جانبه‌گرایی در دستمزد سال ۹۹ رعایت نشد و یکی از اضلاع این کمیته یعنی نمایندگان کارگری نقشی در تعیین دستمزد نداشتند.  

وی تشریح کرد: هدف از فلسفه سه جانبه‌گرایی این است که کارگران در تعیین دستمزد دخیل باشند و از اعتراضات کارگری جلوگیری شود. من معتقدم، اگر به مطالبات این گروه توجه نشود، اعتراضات کارگری را مشاهده خواهیم کرد. اگر به مطالبات نمایندگان کارگری توجه نشود، تبعات بدی برای کشور، دولت و کارفرما پیش خواهد آمد. امیدوارم، کرونا در سال جدید بهانه‌ای برای دستمزد منطقه‌ای نشود. اگر مزد منطقه‌ای تعیین شود باید حداقل دستمزد در  تهران ده میلیون تومان باشد. 

او درباره پرداخت نشدن سنوات کارگر از سوی کارفرما توضیح داد: اگر کارفرمایی از پرداخت سنوات کارگر طفره برود، کارگر برای احقاق حقوق خود باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند. کارگر با مراجعه به ورای حل اختلاف می‌تواند، سنوات خود را طلب کند. این موضوع به طور حتم در شورای حل اختلاف مورد بررسی قرار می‌گیرد. سنوات، حق اساسی یک کارگر است. 

این کارشناس کار در ارتباط با همسان‌سازی بازنشستگان تامین اجتماعی توضیح داد: پس از ۱۴ سال، همسان‌سازی مستمری بگیران تامین اجتماعی اجرا شد. اگرچه اجرای این مولفه به معنای واقعی نبوددو باید بگویم که متناسب‌سازی اجرا شده است. 

او گفت: رانندگان تاکسیرانی از بیمه اختیاری برخوردار هستند. هفته گذشته، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، لیست رانندگان واقعی سازمان تاکسیرانی را مطالبه کرده بود. برخی از رانندگان تاکسی، دو شغله یا بازنشسته هستند و به همین دلیل مدیرعامل تامین اجتماعی چنین درخواستی کرده بود. پس از ارائه لیست، شرایط رانندگان تاکسیرانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. رانندگان تاکسی‌های اینترنیتی نیز مشمول این شرایط هستند. 

وی در پاسخ به این پرسش «آیا رانندگان جزو مشاغل سخت و زیان‌آور هستند؟» توضیح داد: برخی از رانندگان جزو مشاغل سخت و زیان‌آور هستند. اگرچه کار آن‌ها سخت است ولی شامل مشاغل سخت و زیان‌آور نمی‌شوند. رانندگانی که مسئولیت حمل زباله و مواد شیمیایی را برعهده دارند، شامل مشاغل سخت و زیان‌آور هستند. رانندگان شرکت واحد نیز جزو مشاغل سخت و زیان‌آور هستند. اگر راننده‌ای در خصوص سنوات بیمه خود اعتراض دارد، به هیات حل اختلاف مراجعه کند، هیات سوابق راننده را مورد بررسی قرار می‌دهد و پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد. 

وی درباره کارگران ساختمانی گفت: کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه بیکاری نیستند. نه تنها این گروه شغلی تحت پوشش بیمه بیکاری نیستند بلکه بیمه تامین اجتماعی آن‌ها نیز سهمیه‌ای است. نمایندگان مجلس یازدهم باید تصمیمی درباره وضعیت بیمه این گروه کارگری بگیرند. 

مظاهری درباره امکان بازنشسته شدن با ۱۰ سال سابقه گفت: قانونی در مجلس تصویب شده است، آقایان ۶۰ و زنان ۵۰ساله با ۱۰ سال سابقه بیمه، می‌توانند بازنشسته شوند. این افراد به ازای ۱۰ روز در ماه مستمری ماهانه دریافت می‌کنند. مردان با ۶۰ سال سن می‌توانند بازنشسته شوند و در صورتی که آن‌ها ۲۰ سال یا بیشتر سابقه داشته باشند، مستمری کامل را دریافت می‌کنند. زنان با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن می‌توانند تقاضای بازنشستگی بدهند، اما این افراد به ازای ۲۰ روز در ماه حقوق می‌گیرند. 

این کارشناس درباره تاسیسات‌چی‌ها توضیح داد: برخی از تاسیسات‌چی‌ها جزو مشاغل سخت و زیان‌آور هستند. اگر کارگری در کارگاه‌های بزرگ شاغل باشد و غیبت او موجب توقف خط تولید شود، جزو مشاغل سخت و زیان‌آور به حساب می‌آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز