خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کارگران خباز زیر بار گرانی فلج خواهند شد/ ما خواهان افزایش قیمت نان نیستیم/ دود گرانی نان به چشم کارگران می‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۶۶۷

رئیس انجمن صنفی کارگران خباز سبزوار توضیح داد: کارگران خباز خواهان افزایش مزد خود هستند اما با گرانی نان موافق نیستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نرخ تورم لحظه به لحظه در حال افزایش است و مخارج زندگی ایرانیان بیشتر می‌شود. کارگران خبازی‌های کشور نسبت به نحوه افزایش حقوق خود شاکی هستند و این روند را غیرقانونی می‌دانند. آن‌ها معتقدند افزایش حقوق کارگران براساس افزایش قیمت نان معنا و مفهومی ندارد و در صورت گران شدن قیمت نان، بازهم خود کارگران آسیب می‌بینند. 

غلامرضا دامرودی (رئیس انجمن صنفی کارگران خباز سبزوار) درباره دستمزد کارگران خباز در این شهر گفت: یک کارگر روزمزد ساختمانی روزانه کمتر از ۸ ساعت کار می‌کند و در پایان کار ۱۵۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرد اما کارگران خبازی‌ها گرچه مهارت دارند و شغل‌شان فنی است، دستمزد ثابت روزانه‌ای ندارند. دریافتی آن‌ها بستگی به تعداد فروش نان دارد، برای مثال اگر یک کارگر نانوایی روزانه ۲۰۰۰ عدد نان به دست مشتری بدهد، ۷۶ هزار تومان دستمزد می‌گیرد. 

او ادامه داد: کارگران نانوایی‌ها خواهان گران شدن قیمت نان نیستند اما افزایش دستمزد خود را مطالبه می‌کنند. سیاست دولت تثبیت قیمت نان است و تا زمانی که قیمت نان افزایش نیابد، مزد این گروه از کارگران ثابت است. با توجه به افزایش نرخ تورم و قیمت کالاهای مصرفی خانوار، دستمزد ما پاسخگوی نیازها نیست و معیشت را در تنگنا قرارداده است. در سال گذشته، من یک روز از دستمزد خود را برای خرید یک کیسه برنج پرداخت می‌کردم اما این روزها برای خرید یک کیسه برنج پاکستانی باید ۴ روز کار کنم. 

دامرودی تشریح کرد: اگر شرایط فعلی ادامه داشته باشد، کارگران خباز مجبور می‌شوند برای تامین معیشت خود، شغل خود را تغییر دهند. اگر این اتفاق بیافتد، چه کسی نان به دست مردم خواهد داد؟ 

او تصریح کرد: نامه‌ای برای فرمانداری، اداره کار، اداره غلات سبزوار و دادستانی سبزوار نوشتم و مطالبات کارگران خباز را به گوش آن‌ها رساندم. دادستانی در پاسخ به ما گفت، مسئولیتی در قبال دستمزد کارگران ندارد. حسین شاد (سرپرست فرمانداری) سبزوار نیز حاضر به گفتگو با ما نیست و حتی وقت ملاقات به نماینده کارگران نمی‌دهد. فرمانداری خود را مسئول دستمزد کارگران نمی‌داند. این در حالی است که کارگروه آرد و نان به ریاست فرمانداری برگزار می‌شود. 

رئیس انجمن صنفی کارگران خباز سبزوار اظهار داشت: ۱۵ بهمن ماه، برای پیگیری مطالب خود به استانداری خراسان رضوی مراجعه کردم. به دلیل اینکه بدون هماهنگی به دفتر استاندار رفته بودم، ایشان حاضر نشدند درد و دل‌های نماینده کارگران خباز شهر تسنای سبزوار را بشنوند. 

وی توضیح داد: پس از کش و قوس‌های فراوان، با آقای طالبی یکی از مسئولان کارگروه آرد و نان گفتگو کردم. او در پاسخ گفت، استانداری در انتظار دستور مقامات بالاتر برای افزایش قیمت نان است. من بازهم تاکید می‌کنم ما خواهان گرانی قیمت نان نیستیم بلکه افزایش دستمزد خود را مطالبه می‌کنیم. اگر نان گران شود بازهم قشر ضعیف کارگر آسیب خواهد دید. پیگیری‌های نتیجه‌بخش نبوده و هیچ بهبودی در وضعیت ما ایجاد نشده است. 

دامرودی گفت: ۲۰ سال سابقه اشتغال در نانوایی را دارم. تصور می‌کنم، قیمت نان تا خرداد ماه ثابت خواهد بود و سپس گران خواهد شد. در حال حاضر، مسئولان تمایلی به افزایش قیمت نان ندارند و به تبع این موضوع افزایش دستمزد کارگران رویایی بیش نخواهد بود. افزایش نرخ تورم نیز سرسام‌آور است و کارگران خباز زیر بار گرانی فعلی فلج خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز