خبرگزاری کار ایران

تاسیس موزه ملی کار در آینده‌ای نزدیک

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۲۷۹

موزه کار در نظر دارد با به نمایش گذاشتن ابزارها و ادوات کار، ماشین‌آلات قدیمی و اسناد، عکس‌ها و فیلم‌های مربوط به کار در ایران به معرفی مشاغل ایرانی و تاریخ کار در ایران بپردازد.

محمدتقی علی حسینی (مدیرعامل موزه ملی کار) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره ایجاد این موزه اظهار کرد: موزه‌های موجود در ایران بیشتر به صورت مجموعه‌ داری است، که برخی از اشیاء تاریخی و آثار باستانی و میراث ملی کشور را نگهداری می‌کنند. چند سالی است که البته برخی از موزه‌های تخصصی نیز در کشور تشکیل شده‌اند. اما در برخی از کشورها، بخصوص کشورهایی در مناطق اروپا و آمریکا، موزه‌های تشکیل شده‌اند که هدف آن‌ها گسترش فرهنگ کار، کمک به رشد و توسعه اقتصادی این کشورها و حفظ میراث بشری در زمینه کار و تولید بوده است. در این موزه‌ها، روند توسعه و تحول مشاغل، ابزارها و تجهیزات کار به صورتی هدفمند به نمایش گذاشته می‌شود تا نسل جدید و نسل‌های آینده، بخصوص دانش‌آموزان، نوجوانان، دانشجویان و کارآموزان با تحول کار و صنعت، از دوران قدیم تاکنون، آشنا شود.

وی افزود: تشکیل موزه ملی کار از مدت‌ها قبل در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح بوده، ولی هیچگاه به مرحله اجرا درنیامد، تا بالاخره با موافقت جناب آقای شریعتمداری وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقرر شد مراحل اجرایی آن شروع شود. در این رابطه در جلسات متعدد با مقامات وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، ازجمله اداره کل موزه‌ها، موضوع مورد بررسی قرار گرفت و تشکیل موزه‌ای با این اهداف مورد استقبال بسیار خوب آنان قرارگرفت.

علی حسینی خاطرنشان کرد: در موزه ملی کار قرار است روند توسعه و تحول ابزارها و ادوات کار و ماشین آلات و تجهیزات قدیمی کار در بخش مشاغل سنتی، صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات در ایران، از عهد باستان تاکنون، در معرض نمایش عموم گذاشته شود. همچنین در این موزه، اسناد، عکس‌ها و فیلم‌های مربوط به تحول و توسعه مقررات کار و تامین اجتماعی، شکل‌گیری تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دوره‌های مختلف تاریخی به نمایش درخواهد آمد. ضمن اینکه این موزه در نظر دارد با به نمایش گذاشتن ابزارها و ادوات کار، ماشین‌آلات قدیمی و اسناد، عکس‌ها و فیلم‌های مربوط به کار در ایران به معرفی مشاغل ایرانی و تاریخ کار در ایران بپردازد.

وی در ادامه درباره تشکیلات موزه اظهار کرد: این موزه دارای یک هیات امنا و یک هیات مدیره است. اعضای هیات امنای موزه ملی کار شامل سه وزیر کنونی آقایان شریعتمداری، مونسان و صالحی و همچنین آقای حسین کمالی وزیر اسبق کار و اموراجتماعی، آقای محجوب دبیرکل خانه کارگر، آقای سلاح ورزی نایب رییس اتاق بازرگانی، آقای شجاعی برهان مشاور وزیر تعاون، آقای احمدبیگی مدیرکل فرهنگی وزارت تعاون و اینجانب می‌باشیم. در هیات مدیره نیز علاوه بر دو نفر از اعضای هیات امنا، آقایان صادقی فرد معاون فرهنگی وزارت تعاون، آقای عباس تقی‌پور معاون اسبق وزیرکار و آقای کردونی رییس موسسه پژوهشی سازمان تامین اجتماعی حضور دارند.

علی حسینی درباره محل تشکیل موزه ملی کار نیز گفت: خوشبختانه سازمان تامین اجتماعی و تشکیلات زیرمجموعه آن «شستا» و شرکت پارس الکتریک و همچنین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همکاری بسیار خوب و مؤثری را در جهت تشکیل این موزه داشته اند. قرار شده بخش عمده‌ای از این موزه در محل کارخانه پارس الکتریک در جاده مخصوص تشکیل گردد. همچنین شهرداری تهران نیز قرار است یک مکان تاریخی را برای این امر اختصاص دهد.

وی افزود: برای شروع به کار موزه تاکنون مقداری تجهیزات و ابزارهای کار و وسایل آموزشی و همچنین عکس‌های قدیمی مربوط به مشاغل مختلف و اسناد مربوط به مقررات کار از گذشته تاکنون، گردآوری شده است.

علی حسینی معتقد است: برای توسعه این موزه نیاز به همکاری همه آحاد مردم بخصوص کمک‌های مؤثر تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، تشکل‌های مردم نهاد و سایر موزه‌های دولتی و خصوصی داریم. به طور مثال انجمن‌های کارفرمایی و شرکت‌ها در هر رشته صنعتی می‌توانند ما را در نشان دادن سیر تحول آن رشته صنعتی، از گذشته تاکنون، هم کمک فکری بدهند و هم در تامین ابزارها و تجهیزات قدیمی و از رده خارج شده کمک کنند. ترتیبی اتخاذ شده که کمک هر شرکت یا تشکل کارفرمایی مربوط و یا افرادی که در این مسیر کمک کنند، در همان بخش موزه درج گردد. ابزارها و تجهیزاتی که در اختیار این موزه قرار می‌گیرد هم می‌تواند جنبه اهدایی داشته باشد و هم به صورت امانی برای مدت معینی تحویل موزه شود، تا در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گیرد.

علی حسینی درباره زمان بهره‌برداری از موزه ملی کار گفت: امیدواریم با تکمیل محل موزه ملی کار، بتوانیم آن را ظرف یکی دو ماه آینده افتتاح کنیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با توجه به هدف موزه که توسعه فرهنگ کار بخصوص در میان دانش آموزان، دانشجویان، کارآموزان و سایر نوجوانان و جوانان و همچنین صنعتگران و نخبگان کشور است، بتوانیم از کمک‌های مؤثر همه دستگاه‌ها و عموم مردم بهره‌مند شویم. این موزه در صورتی که مطابق اهداف آن گسترش یابد، می‌تواند بازدیدکنندگانی از سراسر ایران و سایر کشورهای جهان را به خود جلب کند و به توسعه گردشگری کشور نیز کمک کند. ضمن اینکه موزه ملی کار می‌تواند بخشی مهمی از میراث کشور در زمینه‌های کار و تولید را برای نسل‌های آینده حفظ کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز