خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تصمیم وزیر اقتصاد امیدهای ما را ذبح کرد/ کارگران تراورس سکوت نخواهند کرد/ قانون باید اجرا شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۲۶۳

یک فعال کارگری توضیح داد: اگر وزیر اقتصاد و دارایی، تراورس را به کارفرمای دیگر واگذار کند با اعتراض کارگران روبرو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران ایران از حق مداخله و مشارکت در تصمیم‌گیری برای تعیین سرنوشت خود محروم هستند و به ناچار به تصمیمات مسئولان اجرایی کشور را می‌پذیرند. گاهی تصمیمات دولتی شعله‌های امید را در دل کارگران روشن و آن‌ها را نسبت به بهبود وضعیت خودشان امیدوار می‌کند. اما در میان، گاهی تصمیمات ناگهانی و دوگانگی رفتار مسئولان سبب ناامیدی کارگران می‌شود و آن‌ها را در قعر مشکلات فرو می‌برد. کارگران تراورس، این روزها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند و برای خروج از بحران به هر ریسمانی چنگ می‌زنند. 

شرکت دولتی خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن (تراورس) در اردیبهشت سال ۸۹ و بر مبنای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شد. خریدار یعنی گروه امیرمنصور آریا درگیر پرونده تخلف بزرگ بانکی موسوم به اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومانی می‌شود. وی به اعدام محکوم شد و حکم او در ۳ خرداد ۱۳۹۳ در زندان اوین اجرا شد. 

دی ماه ۹۸، حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی (رئیس قوه قضاییه) در ادامه سفرهای استانی خود، به استان البرز رفت. او در این سفر، پس از شنیدن سخنان مدیرعامل تراورس از مشکلات کارگران و شرکت آگاه شد و دستور رسیدگی به امور این شرکت را صادر کرد. یک سال پس از صدور دستور ریاست قوه قضاییه، مجتمع قضایی شهید بهشتی این واگذاری مسئله‌دار را ابطال کرد و رای در بازگرداندن این مجموعه به دولت داد. اگرچه رای صادره قوه قضاییه از انتقال تراورس به بخش خصوصی حکایت می‌کند اما وزیر اقتصاد خواهان واگذاری این شرکت به بخش خصوصی است. 

ما نگران اجرا نشدن تصمیم قوه قضاییه هستیم

سعید شاهی‌نژاد (رئیس شورای کارگری زاگرس و نائب رئیس شورایعالی شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن) گفت: شعبه ۲۱ دادگاه حقوقی مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران، رای خود را در نهمین روز از آذر ماه سال جاری صادر کرد. بر اساس رای قطعی دادگاه و هیات داوری، واگذاری شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن در منطقه البرز ابطال و این شرکت به همراه کلیه اراضی به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بازگردانده شود. کارگران تراورس نسبت به اجرا نشدن این تصمیم قوه قضاییه معترض هستند. 

وی ادامه داد: این شرکت، تامین امنیت ۷۰ درصد از خطوط ریلی را برعهده دارد. بر همین اساس، سعید رسولی (مدیرعامل راه‌آهن) در چندین نامه اعلام کرده، آمادگی پذیرش مدیریت شرکت تراورس با نگاه حاکمیتی را دارد. محمد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) طی نامه‌ای خطاب به مدیرعامل راه‌آهن، موافقت خود را با بازگشت تراورس به راه آهن اعلام کرد. 

رئیس شورای کارگری زاگرس افزود: دی ماه، مسئولان عالی‌رتبه راه آهن جمهوری اسلامی به نمایندگان کارگران اعلام کردند، امور انتقال سهام در دست انجام است و ما مسئولیت اجرایی برعهده خواهیم گرفت. 

او تصریح کرد: در دی ماه سال جاری، فرهاد دژپسند (وزیر اقتصاد و دارایی) طی نامه‌ای خطاب به مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تسریع واگذاری تراورس به راه‌آهن را مطالبه کرد. حدود یک ماه پس از نگارش این نامه، رویکرد وزیر اقتصاد نسبت به انتقال شرکت به راه آهن جمهوری اسلامی تغییر می‌کند. دژپسند در نامه‌ای خطاب به محمد اسلامی (وزیر راه و شهرسازی) می‌خواهد، شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن در پروسه واگذاری بخش خصوصی قرار گیرد. 

این کارگر گفت: تغییر دیدگاه و نظر وزیر اقتصاد سبب نگرانی اعضای شوریعالی شرکت شد. به همین دلیل، ما به تهران سفر کردیم تا مطالبات خود را پیگیری کنیم. نمایندگان کارگری در طول سفر خود به تهران با مدیران راه‌آهن دیدار و گفتگو کرده‌اند. آن‌ها به صورت تلویحی مخالفت خودشان را با واگذاری شرکت تراورس به بخش خصوصی اعلام کرده‌اند. سازمان خصوصی‌سازی نیز که از حامیان تصمیم وزیر اقتصاد و دارایی محسوب می‌شود، خواهان واگذاری هرچه سریع‌تر تراورس به کارفرمای دیگر است. 

شاهی‌نژاد با ابراز نگرانی از وضعیت کارگران گفت: بعد از گذشت ده سال از تاریخ واگذاری شرکت، ما کارگران تراورس تصور می‌کردیم به طور مستقیم زیرنظر راه‌آهن جمهوری اسلامی اشتغال خواهیم داشت. اینطور به نظر می‌رسد، تصور کارگران اشتباهی بیش نبوده است. 

شرکت به ارزش واقعی واگذار نشد

وی افزود: سال ۸۹، تراورس به شرکت آهن و فولاد لوشان که مالک آن امیرمنصور آریا بود، به قیمت حدودی ۱۵۸میلیارد تومان و با اقساط ده‌ساله واگذار شد. این در حالی است که ارزش واقعی مجموعه هزار میلیارد تومان ارزیابی شده بود. مه‌آفرید خسروی از این مبلغ، ابتدا هشت میلیارد تومان پرداخت می‌کند و از اقساط پرداختی، تنها ۳ قسط به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز می‌کند. مجموع پرداختی‌ها به حدود۱۶ درصد کل رقم یعنی ۱۰میلیارد تومان می‌رسد. این واگذاری به ارزش واقعی انجام نشد، ارزش واقعی این مجموعه در آن برهه حدود هزار میلیارد ارزیابی شده بود. 

شاهی‌نژاد ادامه داد: امیرمنصور آریا موظف به پرداخت اقساط خود بود، نه تنها اقساط خود را واگذار نکرد بلکه مدعی دریافت خسارت به دلیل ارزش افزوده شد. پس از طرح شکایت از سوی خریدار، هیأت داوری، دولت را به پرداخت ۲۸۴ میلیارد تومان خسارت محکوم می‌کند. تمام این شرایط را در نظر بگیرید، نه تنها واگذاری با قیمت واقعی انجام نشده بلکه اقساط نیز به طور کامل پرداخت نشده است. 

ساکت نخواهیم نشست

رئیس شورای کارگری زاگرس تشریح کرد: پس از ماجرای اختلاس و اجرای حکم مه‌آفرید خسروی، حقوق کارگران تا ماه‌ها پرداخت نشد. افزایش معوقات مزدی و بیمه‌ای کارگران عامل اعتراضات کارگری شد. کارگران در شرایط نابسامانی قرار داشتند و معیشت آن‌ها با چالش‌های متعددی روبرو بود. 

شاهی‌نژاد توضیح داد: اگر چنین تصمیمی اجرایی شود، کارگران تراورس آرام نخواهند گرفت. پیش از این موضوع، کارگران تراورس نسبت به نادیده گرفته شدن مطالبات خود اعتراضاتی وارد کرده بودند. این موضوع در رسانه‌های معاند مورد توجه قرار گرفت که به هیچ وجه برای وجه نظام اسلامی مناسب نیست. 

این کارگر ادامه داد: ما می‌دانیم، وزیر اقتصاد با استناد به اصل ۴۴ قانون اساسی تصمیم خود را عملی خواهد کرد اما از او می‌خواهیم به بهبود وضعیت ما کمک کند. در گذشته، راه آهن جمهوری اسلامی ایران، کارگرانی را که شرایط مشابه ما داشتند، در ساختمان تاسیسات تجمیع کرد. منظور از تجمیع این است که بیمه و دستمزد کارگران از سوی سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شد. 

کارگران تراورس از مزایا و حقوق خود محروم هستند

وی تشریح کرد: معوقات بیمه تنها مشکل ما نیست. کارگران تراورس، سهم بیمه تکمیلی خود را پرداخت می‌کنند اما شرکت چنین مبلغی را به بیمه‌ها پرداخت نکرده است. مبلغ که به عنوان بیمه تکمیلی از دستمزد کارگران کم شده است، ۱۰ میلیارد تومان است. 

شاهی‌نژاد افزود: وظیفه کارگران تراورس مرمت، به‌سازی و نگهداری از خطوط راه‌آهن کشور است. نکات ایمنی اهمیت بیشتری نسبت به کار دارد و باید مورد توجه قرار گیرد. شرایط محیطی کار ما ایمن نیست و در مدت زمان مرمت و بازسازی ریل، کارگرانی مصدوم می‌شوند یا جان خودشان را از دست می‌دهند. این کارگران برای انجام امور محوله خود، نیاز به لباس و تجهیزات خاص دارند. از آخرین روزی که کارگران لباس دریافت کرده‌اند، سه سال می‌گذرد. ماموریت بیش از ۵۰ کیلومتر از حق اسکان برخوردار است. جوشکارانی که در خطوط ریلی تراورس کار می‌کنند، به ماموریت‌هایی می‌روند که بیش از ۲۰ روز طول می‌کشد. آن‌ها نه تنها حق اسکان نمی‌گیرند بلکه ۳ روز ماموریت برای آن‌ها ثبت می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز