خبرگزاری کار ایران

جامعه کارگری و بازنشسته برای تحقق خواسته‌های خود نیاز به اتحاد دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۸۲۱۹

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین در دیدار با جمعی از نخبگان بازنشسته استان خواستار اتحاد همگانی بازنشستگان برای پیگیری مطالبات خود شد.

به گزارش ایلنا، عیدعلی کریمی در دیدار با جمعی از نخبگان بازنشسته تامین اجتماعی قزوین گفت: اشتغال یک موضوع ملی و حیاتی است و جامعه کارگری فعال می‌تواند نشان‌دهنده بالندگی و نشاط اجتماعی کل جامعه باشد.

وی با اعلام اینکه یکی از مهمترین معضلات جامعه کارگری کشور قراردادهای موقت کار است، افزود: تشکل‌های کارگری، توسعه قراردادهای موقت را عامل اصلی کاهش بهره‌وری نیروی کار و افت کیفیت فراورده‌های تولیدی می‌دانند.

کریمی معتقد است: در واگذاری سهام شستا، کارگران و بازنشستگان هیچ گونه مداخله و مشارکتی نداشتند؛ بلکه دولت با تعجیل تمام سعی کرد اموال بین‌النسلی کارگران را به باد فنا داد.

وی اضافه می‌کند: به راستی این درصد، چند درصد بودجه سالیانه کشور است؟ چرا بدون نظر و رای صاحبان اصلی، آن را به غیر و به خواصی که همیشه برخودار از مواهب کشور بوده‌اند، واگذار می‌کنند؟!

او به تنزل معیشت کارگران شاغل و بازنشسته در طی چند سال گذشته اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در دولت فعلی، افزایش روزانه تورم کمرشکن بوده و زندگی کارگران و بازنشستگان را دچار بحران اساسی کرده است. علارغم آن از سال قبل چند شوک تورمی را تجربه کردیم، از گرانی بنزین گرفته تا بالا رفتن قیمت اقلام ضرروی و مصرفی خانوار؛ بعد از آمدن کرونا بازهم قیمت‌ها افزایش یافت، نه تنها قیمت مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده، بلکه قیمت مواد خوراکی ازجمله حبوبات در برخی از اقلام بیش از پنجاه درصد گران شده است؛ چرا دولت به‌جای کنترل بازار و حفظ قدرت خرید کارگران و بازنشستگان، مرتبا روی اموالی که متعلق به یک جمعیت ۴۰ تا ۵۰ میلیونی است، دست می‌گذارد و می‌خواهد آن‌ها را رایگان در بورس واگذار کند؟

کریمی در ادامه اظهار داشت؛ اگر دیوان عدالت اداری به داد کارگران نرسد و نمایندگان مجلس صدای دادخواهی کارگران را نشوند، تشکل‌های عالی کارگران و بازنشستگان باید از دولت به قوه قضاییه شکایت کنند؛ هم در بحث تعیین غیرقانونی دستمزد و هم در بحث واگذاری یکجانبه‌ی اموال کارگران در بورس.

او ادامه می‌دهد: جامعه کارگری و بازنشسته برای وصول مطالبات خود به هیچ وجه کوتاه نمی‌آیند و مطالبات خود را با جدیت دنبال می‌کنند؛ تعیین عادلانه مزد و مستمری، اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و در نهایت، جلوگیری از واگذاری اموال کارگران در بورس، مطالباتی است که به جدیت دنبال می‌شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین با بیان اینکه شش ماه نخست سال جاری شاهد افزایش نرخ تورم و قیمت‌ها بودیم و این وضعیت برای شش ماه دوم سال ادامه داربوده است، گفت: معتقدیم با توجه به بالارفتن تب قیمت‌ها باید قیمت سبد معیشت حداقلی سال ۹۹ مجدد مورد تصویب شورای عالی کار قرار گیرد.

کریمی افزود: کارگر بازنشسته حداقلی‌بگیرِ تامین اجتماعی، در سال جاری با ۳۰ سال سابقه کار، تنها حدود ۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کند که با در نظر گرفتن قیمت سبد حداقلی فروردین ماه، ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان کمتر از آنچه باید باشد، را دریافت می‌کند.

وی افزود: این در حالی است که ماده ۴۱ قانون کار (در مورد شاغلان) و ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی (در مورد بازنشستگان) در مورد تعیین مستمری متناسب با «هزینه‌های زندگی» تاکید کرده‌اند. منظور از هزینه‌های زندگی، قیمت سبد معیشت است که عینا باید به کف مزد و مستمری تسری داده شوند. محاسبه حداقل مزد و مستمری خارج از این چارچوب، به ضرر گروه‌هایی است که با درآمد ریالی خود برای خرید با بازار می‌روند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین با بیان اینکه درباره افزایش نرخ ارز در بودجه سال ۱۴۰۰ از یازده هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و حذف ارز دولتی (۴ هزار و ۵۰۰ تومانی) و تاثیر آن روی اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه گفت: به طور قطع تغییر مبنای ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۱۷ هزار ۵۰۰ تومان مشکلاتی را برای اقشار کم درآمد بوجود می‌آورد. در این تغییر قیمت، نرخ ارز تقریبا حدود ۴ برابر می‌شود که بر روی کالاهای اساسی و ملزومات اقشار کم درآمد و کارگری تاثیرات وحشتناکی خواهد گذاشت.

وی با اظهار اینکه همین امروز هم می‌توان صدای خُرد شدن استخوان قشر ضعیف و کم درآمد را شنید، تامین معیشت واقعا به مردم فشار آورده است که اگر برای آن‌ها فکری نشود قطعا در آینده با معضلات بزرگتری رو به رو خواهیم شد، افزود: ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به چند قلم کالا بیشتر تعلق نمی‌گیرد و با همان مردم در حال حاضر یک آب باریکه دارند و نان را می‌توانند تهیه کنند. اگر قیمت ارز دولتی افزایش پیدا کند، بعضی از کالاهای اساسی که امروز به دست مردم می‌رسد دیگر آن موقع به دست‌شان نمی‌رسد!

گفتنی است در این جلسه شمس غیاثوند، عباس بیگی، پیروندی، پیرورام، علیخانی و بهبودی در خصوص نحوه همسان‌سازی، اتحاد و همراهی با کانون‌ها، پیگیری اهداف عالیه با اتحاد و همدلی، مطالبان بازنشستگان، بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و عملکرد تشکل‌های کارگری و بازنشستگی و… صحبت کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز