خبرگزاری کار ایران

برنامه‌های سازمان‌های بین‌المللی کار برای حمایت از کارگران مهاجر/ آیا کارگران صیاد از مزایای اجتماعی برخوردار خواهند شد؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۷۷۲۹

وضعیت نامناسب کارگران مهاجر صیاد شاغل در جنوب شرق آسیا مورد توجه سازمان‌های بین‌المللی کار و مهاجرت قرار گرفته است. این نهادها در برنامه‌ای مشترک خواهان برخورداری این گروه‌ها از مزایای اجتماعی هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از سازمان بین‌المللی کار، سازمان بین‌المللی کار با همکاری سازمان بین‌المللی مهاجرت قصد دارد وضعیت کارگران دریایی در منطقه جنوب شرقی آسیا را بهبود بخشد. کارگرانی که در صنعت ماهیگیری و تامین غذایی قرار دارند تحت چتر حمایتی قرار می‌گیرند. سازمان بین‌المللی کار در نظر دارد با اجرای این برنامه مهاجرت امن برای اشتغال را بهبود بخشد. 

«حقوق مردان دریایی در جنوب شرق آسیا» نام برنامه‌ای ارائه شده از سوی این نهاد بین‌المللی کار است که در بازه زمانی ۴ساله و در پایان سال ۲۰۲۴، وضعیت کارگران دریایی را ارتقا می‌دهد. این برنامه نیاز به بودجه ۱۰ میلیون یورویی دارد که توسط اتحادیه اروپا تامین منابع خواهد شد. 

کارگران مهاجری که در کشورهای غنی‌تر اشتغال دارند از اهالی کامبوج، اندونزی، لائوس، فیلیپین، تایلند و ویتنام هستند. هدف از اجرای این برنامه، تقویت چارچوب‌های قانونی، حفاظت از حقوق کار، امنیت شغلی و توانمندسازی کارگرانی است که در تولید محصولات غذایی دریایی اشتغال دارند. 

این برنامه، وضعیت کارگران مهاجر فعلی، کارگران مهاجر بالقوه و آن گروه از کارگرانی که به کشورهای خود بازگشته‌اند را مورد ارزیابی قرار خواهد داد. این گروه از کارگران و خانواده‌هایشان در کشورهای مبدا و مقصد مورد بررسی قرار می‌گیرند. همچنین مقامات دولتی، سازمان‌های کارگری و کارفرمایی، آژانس‌های استخدام نیروی انسانی، صاحبان شناورها و انجمن‌های آن‌ها، سازمان‌های مدنی و سازمان‌های مبتنی بر جامعه در این برنامه حضور خواهند داشت. 

«چیکو آسادا» مدیر سازمان بین‌المللی کار در منطقه آسیا و اقیانوس آرام درباره شرایط کارگران ماهیگیر توضیح داد: زمینه‌های بهبود وضعیت کارگران مهاجر صیاد در آسیا فراهم شده درحالیکه این هنوز با چالش‌های بسیاری روبرو هستند. این برنامه، راه‌حل‌های مبتکرانه مبتنی بر حقوق و امنیت شغلی معرفی خواهد کرد و برنامه‌های مدیریت مهاجرت و اشتغال فرامرزی را ارتقا خواهد داد. این موضوع سبب می‌شود، صیادی به صنعتی قوی‌تر تبدیل شود. همچنین شرایط محیطی کار، برای زنان و مردان کارگر شاغل در این صنعت بهتر خواهد شد. 

«نُنِت موتوس» مدیر سازمان بین‌المللی مهاجرت در منطقه آسیا و اقیانوس آرام در ارتباط با این برنامه گفت: این برنامه، مهاجرت نیروی کار عادی برای افرادی که در صنایع ماهیگیری و غذاهای دریایی اشتغال دارند را ترویج خواهد داد. این برنامه همچنین می‌خواهد از استخدام کارگران از طریق کانال‌های امن، اطمینان حاصل کند. این پروژه، بر افزایش آگاهی کارگران برای بهبود شرایط کار تاکید می‌کند. آگاهی کارگران و تاکید بر توانایی کارگران از برنامه‌های مهم این نهادهای بین‌المللی است. 

مهاجرت نقشی اساسی در توسعه کشورهای آسیایی و منطقه اقیانوس آرام دارد به ویژه اینکه از طریق کانال امن میسر شود. «کریستف بوهت» معاون مدیر منطقه‌ای برنامه توسعه سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه، گفت برنامه توسعه سازمان ملل با همکاری اتحادیه اروپا، سازمان‌های بین‌المللی کار ومهاجرت، ارزش زیادی برای پیشرفت کشورهای آسیایی قائل هستند. توجه به این موضوع، پتانسیل تغییر مهاجرت و حمایت از پیشرفت اجتماعی اقتصادی در آسیای جنوب شرقی را در اختیار ما قرار می‌دهد. 

کشورهای آسیای جنوب شرقی از جمله تولیدکنندگان و صادرکنندگان برتر محصولات دریایی در دنیا هستند. زنجیره‌های تامین غذای دریایی به مولفه‌های متعددی از جمله صید شیلات، پردازش ثانویه و پردازش ثانویه مبتنی بر زمین وابسته است. کارگران مهاجر به طور قابل‌توجهی به این بخش‌ها به عنوان ماهیگیران و کارگران در مرحله پردازش کمک می‌کنند. 

چارچوب قانونی برای مهاجرت نیروی کار در بخش‌های ماهیگیری و غذاهای دریایی اغلب ضعیف است و کارگران مهاجر بارها از طریق کانال‌های غیررسمی استخدام می‌شوند. در حالی که پیشرفت‌های مهمی در ساله‌ای اخیر صورت گرفته است، کارگران از فقدان قراردادهای کاری مکتوب، نبود دستمزد قانونی، کسر حقوق غیرقانونی و کار اجباری و غیر ارادی رنج می‌برند. 

کرونا نیز تاثیر شدیدی بر زندگی و زندگی کارگران مهاجر و خانواده‌های آن‌ها داشته‌است. برنامه حمایتی از کارگران در مقابله با چالش‌ها حمایت خواهد کرد و بهبود وضعیت آن‌ها در بخش‌های مهم اجتماعی را تضمین خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز