خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

خونِ پزشکان از پرستاران رنگین‌تر است/ دستور رهبری نادیده گرفته شد/ به‌جای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، افزایش ۸ درصدی تعرفه خدمات پزشکی اجرا شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۷۳۹۵

اگرچه مسئولان وزارت بهداشت کشور در طول ۱۳ سال گذشته با بهانه‌های مختلفی مثل تامین نبودن منابع مالی مسوکت نگه داشته‌اند اما اینک قرار شده تعرفه خدمات پزشکی ۸ درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، درحالیکه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری حدود ۱۳ سال مسکوت مانده است، نامه‌ای مبنی بر افزایش ۸ درصدی تعرفه خدمات پزشکی در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شد. اینطور به نظر می‌رسد، سازمان برنامه و بودجه، مجوز افزایش هشت درصدی برخی تعرفه‌های پزشکی را در ماه جاری صادر کرده و این پیشنهاد در هیات دولت مطرح شود. 

خونِ پزشکان از پرستاران رنگین‌تر است/ دستور رهبری نادیده گرفته شد/ به‌جای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، افزایش ۸ درصدی تعرفه خدمات پزشکی اجرا شد

علی‌اشرف رحمان‌پناه (دبیر خانه پرستار کردستان و قائم مقام خانه پرستار کشور) در ارتباط با افزایش ۸ درصدی تعرفه خدمات پزشکی گفت: به طور قطع و یقین، پرستاران نسبت به افزایش ۸ درصدی تعرفه خدمات پزشکی اعتراض خواهند کرد ولی بعید به نظر می‌رسد که این انتقادات نتیجه‌ای داشته باشد. قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در ۱۴ سال پیش تصویب شد اما تاکنون اجرا نشده است. در این بازه زمانی، پرستاران نسبت به اجرا نشدن این قانون انتقاداتی وارد کرده‌اند و حقوق خود را طلب کرده‌اند. 

وی ادامه داد: سیاست‌های مسئولان وزارت بهداشت به شکلی است که به مطالبات پرستاران توجه نمی‌کند و رسیدگی به تقاضای جامعه سلامت را در دستور کار خود قرار نمی‌دهد. روسای جمهور کشورمان، بارها اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را از مسئولان بهداشت وقت تقاضا کردند اما این قانون بنا به دلایل نامعلوم اجرا نشده است. این قانون نادیده گرفته شد و کار به جایی رسید که رهبری نیز به موضوع ورود کردند. 

قائم مقام خانه پرستار کشور تصریح کرد: در حال حاضر این قانون اجرا نمی‌شود. بیش از یک ماه، از دستور رهبری در ارتباط با اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری می‌گذرد اما هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است. این در شرایطی است که اینک تصمیم گرفته‌اند ۸ درصد تعرفه خدمات پزشکی را افزایش دهند. 

رحمان‌پناه با اشاره به تعداد خدمات پزشکی گفت: ۱۳هزار تعرفه خدمات پزشکی در نظام سلامت کشور وجود دارد. افزایش ۸ درصدی این تعرفه‌ها را تصور کنید، با این افزایش، ارزش ریالی این تعرفه‌ها سر به فلک خواهد گذاشت. بودجه‌ای که برای افزایش ۸ درصدی تعرفه خدمات پرستاری درنظر گرفته شده از چه منابعی تامین می‌شود؟ 

دبیر خانه پرستار کردستان تصریح کرد: اگر تعرفه‌های خدمات پزشکی نیاز به بودجه ندارد، چگونه تعرفه خدمات پرستاری نیاز به بودجه دارد؟ این پرسش‌ها مطرح می‌شود، آیا محل و منبعی برای بودجه تعرفه خدمات پزشکی وجود دارد؟ آیا دولت و مجلس بودجه‌ای اختصاصی برای این امر درنظر گرفته است؟ مسئولان وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی باید به این سوال‌ها پاسخ دهند. 

وی ادامه داد: اگر این منابع توانایی تامین بودجه ۱۳ هزار تعرفه خدمات پزشکی را دارند، چطور نمی‌توانند هزینه‌های تعرفه‌های خدمات پرستاری را تامین کنند؟ آیا منع قانونی درباره اجرا نشدن این قانون وجود دارد؟ آیا بالاتر از فرمان رهبری در کشور وجود دارد؟ این موارد، پرسش‌ها و انتقادات پرستاران کشور از تصمیم‌گیرندگان نظام سلامت است. 

این عضو جامعه سلامت افزود: امکان درنظر گرفتن منبع برای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری وجود ندارد به دلیل اینکه این خدمات سقف ریالی مشخصی ندارد. نکته جالب این است که منبع تامین منابع برای تعرفه‌های پزشکی درنظر نمی‌گیرند اما خدمات پرستاری نیا به بودجه دارد. اگر مسئولان خواهان اجرای قانون هستند باید ردیف بودجه‌ای برای خدمات ارائه شده از سوی پرستاران در نظر می‌گرفتند. 

عضو خانه پرستار در پایان گفت: درنظر گرفتن ارزش ریالی هزینه خدمات ارائه شده از سوی پرستاران، امکان‌ناپذیر و غیرقانونی نیست. هیچ‌کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند که پرستاران چه خدمات ارائه خواهند کرد. آیا می‌توان تعداد بیماران مراجعه کننده به یک مرکز درمانی را پیش‌بینی کرد؟ آیا می‌توان تعداد بیماران سرطانی را در یک بیمارستان حدس زد؟ پس چگونه منابع مالی را ارزیابی می‌کنند؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز